Birtheeee Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvis du har MacBook, hvilken? Noen erfaringer? Fornøyd med den? Hva er bra/hva er ikke bra? Takk for svar!! Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvis du har MacBook, hvilken? Noen erfaringer? Fornøyd med den? Hva er bra/hva er ikke bra? Takk for svar!! No har eg aldri hatt MacBook og kommer aldri til å kjøpe den heller, men folk eg har snakket med sier det er ein knall pc, ekstremt god.. MEN enormt overpriset, får jo tilsvarende pcer til flere 1000 ,- billigere. Så liker eg ikkje operativ systemet apple bruker, synest det er rotete, men så har jo eg brukt windows siden eg var 7 så ikkje så veldig rart Knall pcer til skolearbeid og media 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) Kjøpte min første Macbook i 2010, må si at det er så og si det beste kjøpet jeg har gjort. Operativ systemet elsker du til slutt, trackpaden er himmelsk i forhold til alt annet dritt som er på windows maskiner (min mening etter de jeg har prøvd). Samt at det er deilig å ikke ha en plast PC, den føles mer kompakt. Har aldri hatt et virus, har aldri hatt et problem i det hele tatt, så for meg har det vært et herlig kjøp. Nå kommer jo det også ann på hva du skal bruke den til, og om det er trangt om pengene er det muligens ikke verdt det. God under bruk av Final cut og Photoshop er et stort pluss i min bok. Det som er kjipt er jo selvfølgelig prisen, samt at noen programmer ikke har OS X støtte. Ikke det beste valget til spill, men det antar jeg du vet. Utenom det er det egentlig ikke noe mer negativt jeg har å si om maskinen, fungerer knallbra enda selv etter noen tusen timers bruk. Har Macbook Pro 2010 Early edition, 15 tommer. Ser ut som jeg går til innkjøp av en ny Pro 15 tommer med Retina display utover året. Endret 3. august 2013 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) De tingene som gjør Mac til et bedre alternativ enn konkurrentene, etter mitt syn: Magnetpluggen. Når noen snubler i ledningen, faller maskinen ikke i golvet. I stedet flyr magnetpluggen ut, uten skade på maskinen. Fantastisk touchpad. Mulig konkurrentene også begynner å få slike touchpader, jeg er ikke sikker. De konkurrentene jeg har prøvd har ikke vært like gode som min Mac sin touchpad. Tastaturet. I stedet for oldtidstaster som ScrollLock og SysRq, har du nyttige taster, som volumkontroll og skjermlys. Tastaturet er også bakgrunnsbelyst, så du kan taste i mørket. Du kan altså endre belysning og volum med egne taster, i stedet for å bruke begge hendene og holde nede Fn-tasten. Slike ting gjør Mac til en bedre maskin, etter mitt syn. Om du ikke bruker maskinen ofte, er det tull å betale for en premium-maskin. Det er litt som å kjøpe Mercedes. De som bruker den mye synes det er verdt det, slik som taxisjåfører. Når det gjelder OSX, er jeg langt mer fornøyd enn med Windows. OSX er meget raskt, og plager deg ikke med Windows Update og et dusin reboots når det passer minst. Det er minimalt vedlikehold av software. Det bare virker. Den klikker sjelden, og jeg har ikke mye virus. Du kan få skadelig programvare på Mac, men det skal en del til. Det er mye farligere på Windows. Men selv om de fleste klarer seg uten antivirus på Macen, har jeg installert et antivirusprogram, bare for sikkerhets skyld. Jeg bruker gratisutgaven av Sophos. Endret 3. august 2013 av Mannen med ljåen 4 Lenke til kommentar
Birtheeee Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Kjøpte min første Macbook i 2010, må si at det er så og si det beste kjøpet jeg har gjort. Operativ systemet elsker du til slutt, trackpaden er himmelsk i forhold til alt annet dritt som er på windows maskiner (min mening etter de jeg har prøvd). Samt at det er deilig å ikke ha en plast PC, den føles mer kompakt. Har aldri hatt et virus, har aldri hatt et problem i det hele tatt, så for meg har det vært et herlig kjøp. Nå kommer jo det også ann på hva du skal bruke den til, og om det er trangt om pengene er det muligens ikke verdt det. God under bruk av Final cut og Photoshop er et stort pluss i min bok. Det som er kjipt er jo selvfølgelig prisen, samt at noen programmer ikke har OS X støtte. Ikke det beste valget til spill, men det antar jeg du vet. Utenom det er det egentlig ikke noe mer negativt jeg har å si om maskinen, fungerer knallbra enda selv etter noen tusen timers bruk. Har Macbook Pro 2010 Early edition, 15 tommer. Ser ut som jeg går til innkjøp av en ny Pro 15 tommer med Retina display utover året. Vurderer mellom macbook air 13 og macbook pro 13, arg.... vanskelig... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Hva gjør det vanskelig? Hvilke fordeler ser du med de 2 modellene i forhold til ditt bruk? 1 Lenke til kommentar
Birtheeee Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Hva gjør det vanskelig? Hvilke fordeler ser du med de 2 modellene i forhold til ditt bruk? Macbook air er lettere, enklere for meg å ha med meg i vesker osv Men macbook pro yter vel mer? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) Glemte å nevne at Macen har en egen @-tast, så du slipper å holde nede Alt Gr-tasten. Macer er liksom mer tilpasset nåtiden, og ikke så gammeldagse som de andre maskinene. Om du velger Macbook Air får du et batteri som kan drive maskinen i over 12 timer, og som er lettere å transportere fordi den er så liten og lett. MacBook Pro er tyngre. Det finnes en dyrere Retina-utgave av MacBook Pro, den er lettere, og har mer høyoppløst skjerm. Men fortsatt noe tyngre enn Air. Pro er kraftigere, ja. Fint hvis du redigerer bilder og film. Air er mer enn bra nok for surfing og YouTube, men har ikke Retina-skjerm. Endret 3. august 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Birtheeee Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Glemte å nevne at Macen har en egen @-tast, så du slipper å holde nede Alt Gr-tasten. Macer er liksom mer tilpasset nåtiden, og ikke så gammeldagse som de andre maskinene. Om du velger Macbook Air får du et batteri som kan drive maskinen i over 12 timer, og som er lettere å transportere fordi den er så liten og lett. MacBook Pro er tyngre. Det finnes en dyrere Retina-utgave av MacBook Pro, den er lettere, og har mer høyoppløst skjerm. Men fortsatt noe tyngre enn Air. Pro er kraftigere, ja. Fint hvis du redigerer bilder og film. Air er mer enn bra nok for surfing og YouTube, men har ikke Retina-skjerm. Da må jeg nok gå for pro ja! hehe takk for svar Lenke til kommentar
gorenje Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Air går fint til å redigere bilder og film. Det gjør jeg hele tida. Når det gjelder pris, så er ikke den spesielt høy sett i forhold til ytelse og specs. Skal du ha PC med samme ytelse må du minst opp i samme prisklasse. Når man har vent seg til mac(ca 2 dager) så synes de fleste at det flyter bedre å arbeide med den i forhold til PC. Mer moderne rett og slett. Men jeg hater ikke PC, altså, det er bare det at du ikke må tro du kan sammenligne en PC til 5000,- med en mac til 10.000,-! 1 Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hvilke programmer er det som ikke blit støttet på Mac? Flash player f.eks, funker det? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hvilke programmer er det som ikke blit støttet på Mac? Flash player f.eks, funker det? Flash fungerer, men jeg har avinstallert det fra selve systemet og bruker Google Chrome (som har flash innebygd) hvis jeg absolutt må. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Kjøpte min første Mac i 2005, og ikke sett meg tilbake siden. Nå har der vel gått så langt at jeg ikke "kan" Windows lengre, så det å kjøpe PC er utelukket. De programmene jeg bruker på jobb, er windowsbaserte programmer som kjøres på en citrix server, men programmene er så spesialdesignet jobben, at de holder meg ikke oppdatert på Windows for å si det slik. Eneste Microsoft progs jeg bruker, er vel office pakka inkl outlook med sitt enorme potensiale (ikke ironi), som jeg mener er overlegen apple sin variant. Men det er vel en smaksgreie? Hjemme er det kun Mac som gjelder, og hovedårsaken er etter mitt skjønn: OSX De som lager software, lager også hardware Alle enhetene snakket sammen (ipad, ATV, iPhone, MacBook osv) Maskiner du kan ha i 3-5 år uten å føle behovet for å oppgradere maskin Funker utmerket til fotoredigering Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Pro er kraftigere, ja. Fint hvis du redigerer bilder og film. Air er mer enn bra nok for surfing og YouTube, men har ikke Retina-skjerm. Riktig det, men du får Air i ganske kraftig konfigurasjon også. 8GB, 512SSD og i7 cpu. Dette i kombinasjon med at den veier ca 1kg og tar null plass (11') er etter min mening uslåelig. Min brukes til tung java-utvikling (m. ektern skjerm) både på jobb, underveis og hjemme. Hvis jeg derimot *ikke* har tilgang til ekstern skjerm, er det Pro'en som gjelder. Pro er seff også på andre måter en kraftigere maskin, men air er etter min mening kraftig nok til å være et alternativ hvis man har det minste behov for portabilitet i tillegg. Er ikke merkbart plaget med viftestøy, men ser man f.eks. film blir det litt pesing. Ikke i nærheten av det støynivået f.eks. Sony Vaio presterer. Har hatt den ene net-book'en etter den andre for å løse portabilitetsbehovet, men det har stort sett vært mislykkete varianter med plastkvalitet, dårlig batterilevetid og ytelse. De skulle på papiret "duge" men i praksis har de ikke vært tilfredsstillende. Så hadde jeg tatt til vettet og kjøpt en dyr Air med en gang ville det i realiteten blitt ganske billig for meg likevel... Kan tilføye at jeg slang Air'en i gulvet her om dagen også, ikke med vilje selvsagt, men jeg slo ut med armen og glapp taket ... Det gikk helt fint, takket være aluminiumschassi, ssd, og veldig lav vekt. Mulig en Pro på ca. 1,5 kg mer hadde mislikt det. For ikke å snakke om den "jevne" plastikkpc ... Os X synes jeg er bra nok til at jeg ikke trenger å installere Linux, men Macbook'ene kan kjøre både Windows og Linux hvis man ønsker det. Endret 27. august 2013 av quantum Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Da må jeg nok gå for pro ja! hehe takk for svar Hvaslags behov har du egentlig? Trenger du grafikkytelsen og oppløsningen som Air mangler, og ikke har behov for å drasse rundt på den, er det Pro Retina du skal ha, men jeg kan love deg at Air duger til mye mer en "surfing og youtube". Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hvilke programmer er det som ikke blit støttet på Mac? Flash player f.eks, funker det? Det er nok mange fler applikasjoner tilgjengelig på Windowsplattformen enn på noen annen plattform, men hvor mange programmer trenger du egentlig? Eller rettere sagt hvilke? Det er vel fortsatt slik at skal du drive med gaming er det Windows som gjelder, men du får stort sett det du trenger til Mac. Kanskje programmet du er vant til å bruke fra Windows ikke fins for mac, men det vil antagelig finnes like gode alternativer du kan bruke isteden. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Air er kraftig nok for de aller fleste, det handler mer om portabilitet når det kommer til valget mellom air og mbp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå