Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Torrentbruk NTNU nettverk. Studentby

Anbefalte innlegg

1

Hei, hvordan er reglene ang torrentbruk på studentbyer med NTNU nett for tiden?

Dersom noen laster ned en ulovlig torrentfil som fører til at NTNU får epost fra rettighetshaverne, finner de da ut hvem som lastet ned torrenten? Vil dette føre til utestengelse i x uker?

Har NTNU i det hele tatt lov til å overvåke hvem som gjør hva på nettet, eller vil forespørsel om dokumentering av hva som er lastet ned ulovlig føre til at de ikke kan sperre nettet likevel ettersom de ikke kan få denne informasjonen lovlig?

Artikkel fra 2011

http://torrentfreak....-ruling-110901/

However, the issue raised two important questions. Firstly, does NTNU – a university with 20,000 students and an $800 million budget – have the right to log students’ Internet traffic in order to detect illegal file-sharing or other illegal activities.

Secondly, can NTNU make use of personal information it holds in order to pass on infringement notices from rightsholders to students.

NTNU

These questions were posed to Datatilsynet, the Norwegian Data Inspectorate, and the responses couldn’t have been worse for rightsholders. The privacy body responded in the negative to both questions.

The Data Inspectorate decided that students should enjoy the same levels of privacy when using computers at university as they do while accessing the Internet from home. Furthermore, Datatilsynet noted that NTNU has no legal obligation to pass on warnings from rightsholders to students.

Additionally, NTNU has been told that while in future it.

2

Vil VPN som https://www.privateinternetaccess.com/pages/how-it-works/ hindre enhver sjanse for at NTNU finner ut om lovstridig kopiering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan ikke svare for NTNU, men kan svare for en annen UNINETT institusjon.

Rettighetshavere av f.eks. en film kan registrere hvilken ip-adresse som laster ned.

mail sendes til abuse adressen.

It-avdelingen finner ut hvilken maskin dette gjelder og ber brukeren om å fjerne filen og stoppe med slik aktivitet.

Om brukeren ikke stopper med slik aktivitet etter flere advarsler og overtramp, så kan brukeren risikere å miste tilgangen til UNINETT sitt nett.

Miste tilgangen til UNINETT er særdeles alvorlig, når man studerer. Mye resurser som da blir utilgjengelig for studenten.

https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Sperring+ved+brudd+p%C3%A5%20IT-reglementet

https://www.uninett.no/akseptabel-bruk-av-nettet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

2

Vil VPN som https://www.privatei...s/how-it-works/ hindre enhver sjanse for at NTNU finner ut om lovstridig kopiering?

Så lenge VPN tilbyder holder sitt nebb lukket vil denne vil det hindre rettighetshaverne i å finne utgående IP som benyttes. Disse (altså rettighetshavere) vil kun se en IP som peker mot VPN tilbyderen, ikke IP som benyttes mellom NTNU og VPN tilbyder.

NTNU vil dermed aldri motta noe brev fra rettighetshavere.

Akkurat privateinternetaccess er vel USA basert så de kan jo, iallefall teoretisk, være litt mer utsatt enn andre når en vet hva makteliten der borte bedriver.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det er sperret for torrents trådløst/usikkert trådløst, men det er ganske mange Ethernet tilkoblinger der det er fritt frem, da på datasaler feks.

Studentbynettet har vært ganske åpent. Lite som er sperret der. Men, det er en opp/nedlastingsbegrensning på 10 GB/dag (det var i hvert fall det da jeg gikk der). Hvis den grensen overskrides blir man stengt ute. Og måten det skjer på er at man rett og slett mister link (porten på switchen til rommet man bor på deaktiveres).

Lenke til kommentar

Studentbynettet har vært ganske åpent. Lite som er sperret der. Men, det er en opp/nedlastingsbegrensning på 10 GB/dag (det var i hvert fall det da jeg gikk der). Hvis den grensen overskrides blir man stengt ute. Og måten det skjer på er at man rett og slett mister link (porten på switchen til rommet man bor på deaktiveres).

Bortsett fra sannsynligvis filteret til Kripos, så er nok svært lite sperret. Grensen er på 20 GB per 24 timer, og rettighetene til beboerne er betydelig bedre enn når man er på campus. Logger skal f.eks. slettes/anonymiseres etter 3 uker. Om de fortsatt driver med utestenging for piratkopiering vet jeg ikke, men jeg har ikke hørt om slike episoder den siste tiden.

For øvrig deaktiveres ikke porten. Rent teknisk brukes verktøyet Arnold i NAV (systemet NTNU bruker til å administrere nettverket) for å sette porten over på et vlan med strenge begrensninger. Man har fortsatt tilgang til standard porter for e-post, samt NTNUs nettsider.

Lenke til kommentar

Bortsett fra sannsynligvis filteret til Kripos, så er nok svært lite sperret. Grensen er på 20 GB per 24 timer, og rettighetene til beboerne er betydelig bedre enn når man er på campus. Logger skal f.eks. slettes/anonymiseres etter 3 uker. Om de fortsatt driver med utestenging for piratkopiering vet jeg ikke, men jeg har ikke hørt om slike episoder den siste tiden.

Da jeg studerte på NTNU og bodde på Moholt Studentby (Moholt Allé) var grensen 10 GB på 24 timer, eller 20 GB på 48 timer. Godt mulig den grensen er økt siden da.

For øvrig deaktiveres ikke porten. Rent teknisk brukes verktøyet Arnold i NAV (systemet NTNU bruker til å administrere nettverket) for å sette porten over på et vlan med strenge begrensninger. Man har fortsatt tilgang til standard porter for e-post, samt NTNUs nettsider.

Det er godt mulig de har endret på det siden jeg bodde der, er tross alt 4 år siden jeg flyttet. Men da jeg bodde der ble linken rett og slett deaktivert, hadde ikke tilgang til noe som helst. Så den gang gjaldt det å holde seg under grensen.

Lenke til kommentar

Grensen er på 20gb

Fra NTNU sine regler:

Hvis du bor i en av SiTs studentbyer eller Singsaker Studenthjem og er på NTNUs nett, er trafikkmengden begrenset til 20 GB i løpet av 24 timer.

Er det snakk om total trafikkmengde på 20GB, eller er det snakk om 20GB inn eller 20GB ut?

#Du kan potensielt laste ned 19GB og laste opp 19GB uten å bli sperret. Derimot holder det at én av trafikktypene (inn/ut) overskrider 20GB for at du skal bli sperret.

Hvor lenge er jeg sperret? #

Når du passerer grensen holdes du i dette nettverket i 48 timer.

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til episoder hvor folk har blitt sperret ute fra nettet på studenthybler ved et annet universitet. Tror utestengelsen var ett år, men da etter særdeles mye deling og utadgående trafikk. Skjer nok unntaksvis, men greit å ikke gå bananas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...