Gå til innhold

PC vil ikke oppdage nettverkskabler

Anbefalte innlegg

God kveld.

Jeg kjøpte meg en ny laptop for 2 dager siden. Natt til fredag var det voldsomt tordenvær i Bergen og våknet opp uten internett. Jeg kontaktet leverandøren, og fikk fikset ruteren og alle pcene i huset fikk nett, utenom min nye laptop. Når jeg diagnoserte ,problemet, fikk jeg bare opp meldingen " Plugg en Ethernet - kabel inn i nettverkskortet Ethernet". Jeg har prøvd med flere nettverkskabler, og får det samme resultatet hver gang.

Jeg har ikke så veldig god kompetanse innen data, men kan basics. Er det evnt en måte jeg kan resette nettverksinnstilingene til datamaskinen? Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som ethernetkontakten er skadet. Sjekk om det er samme problem med de andre tilkoblingene i routeren (for å utelukke feil i router).

På en laptop vil det vel være greit å bruke trådløst? Det fungerer vel ennå?

Ellers kan du sjekke enhetsbehandling på kontrollpanel i PC. Nettverkskortet vil indikere om det er softwareproblem med det.

For å resette nettverksinnstillingene, så kan du bruke et program som heter Winsockfix, som du finner på nett. Reboot PC etter du har kjørt programmet. Hvis det ikke funker etter du har prøvd det, så er det nok mest sannsynlig hardwarefeil pga overspenning.

Lenke til kommentar

Det fungere med de andre tilkoblingene. Jeg vil helst bruke kabel, for å få mer stabil tilkobling i online-gaming. Jeg har vært innom enhetsbehandling og sjekket nettverkskortet, ingen feil der.

Jeg kan forsåvidt prøve meg på reboot, i og med at jeg ikke har noe å miste uansett. Spørsmålet er om jeg mister windows systemet, for jeg har det ikke på CD? Fikk det innstallert når jeg kjøpte PC'en.

Lenke til kommentar

Når jeg skrev reboot, så var det bare en restart av PC :-))))

Det var bare for å få lastet inn etter du har kjørt Winsockfix.

Hvis du skal legge inn OS på nytt, så skjer det vanligvis ved å trykke F10 eller F11 evt ctrl_F10 e.l. ved boot av PC.

Recovery pleier å ligge på egen partisjon på harddisken på bærbare. Men det vil vel legge inn det som normalt følger med nye PC (Win8).

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Ingen komponenter er skadet, har fått avklart det med Telenor ekspertene. Det er tydeligvis noe med Windows 8 og nettverkskortet/driveren som blokkerer noe. Har prøvd med winsock og full systemgjennoppretting. Får også opp denne meldingen i CMD.

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

Connection-specific DNS Suffix . :

Kan dette være hele problemet?

Lenke til kommentar

Det er jo litt merkelig om de klarer å se at alle porter er OK :)

Feilmeldingen du får er det samme som at den ikke registrerer noen nettverkskabel.

Som nevnt tidligere så har jeg tro på nettverkskort som er ødelagt av overspenning.

I såfall vil det ikke virke samme hva du gjør.

For å verfisere dette, så kan du bruke en Linux live CD og se om den fungerer. Det vil i såfall gi deg bekreftelse på om det er et software eller hardwareproblem du har med PC & Win8.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er noe med overspenning ja, men er folk som har hatt det samme problemet tidligere, men med windows vista eller windows 7. Er litt vanskelig å følge instruksene når jeg bruker windows 8, er et par forskjellige ting, f.eks at jeg ikke finner 6to4 Adapter i device manager.

Lenke til kommentar

Lyn dekkes ikke på garanti sånn egentlig. Garanti er noe produsenten legger ved som en "bonus". Reklamasjon er det heller ikke da der ikke er en feil fra fabrikken. Har du en passende forsikring (innboforsikring) så kan denne benyttes med forbehold om egenandel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...