Gå til innhold

Kjøpe kamera 3-4000 kr..Nikon D5100 eller noe bedre?

Anbefalte innlegg

Prut litt. Får du det for 3000 kr så ville jeg kjøpt det. Holdes prisen på 3500 så ville jeg kjøpt Nikon D5100 + 18-105mm for 4000 på netonnet.

18-105mm reduserer/fjerner behovet for objektivbytter og er lettere å bære enn å ha med seg begge de to objektivene. 18-105mm er skarpere enn 18-55mm og mye skarpere enn Sigma 70-300.

Sigma 70-300 kalles makro men er egentlig ikke det (bare "halv" makro, 1:2) og har bare denne "makro"-funksjon på de lengste brennviddene. Svært upraktisk for makrofotografering. Kjøper man en ekte makro velger man gjerne 35, 50, 60, 70, 90, 100, 105, 150 eller 180 mm brennvidde, der 90, 100 og 105 er de klart vanligste og mest anvendelige. Du kan like gjerne regne Sigma 70-300 som et ikke-makro objektiv. Makrofunksjonen de skryter på seg er verdiløs..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg var faktisk inne på tanken å anbefale deg pakken med 18-105 uansett om det hadde vært Nikons 70-300 som var det andre i bruktpakken; 18-55 er nok et veldig bra objektiv det også, men verdien av det økte zoomområdet på normalzoomen kan oppleves som stor i praksis. Med bruktpakken hadde det vært en viss sannsynlighet for at du hadde følt deg tvunget til å bære med deg to objektiv ofte, og bytte ofte. Med 18-105 er du greit dekket med ett objektiv. 18-105 mener jeg også er et objektiv som kan "stå seg", dvs du kan finne at du har bruk for det selv om du utvider objektivparken nokså mye etterhvert.

Edit: ser det hadde kommet nye svar før jeg rakk å poste. Men, men, det ser vel ut til at vi er omtrent enige.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Ja, jeg var faktisk inne på tanken å anbefale deg pakken med 18-105 uansett om det hadde vært Nikons 70-300 som var det andre i bruktpakken; 18-55 er nok et veldig bra objektiv det også, men verdien av det økte zoomområdet på normalzoomen kan oppleves som stor i praksis. Med bruktpakken hadde det vært en viss sannsynlighet for at du hadde følt deg tvunget til å bære med deg to objektiv ofte, og bytte ofte. Med 18-105 er du greit dekket med ett objektiv. 18-105 mener jeg også er et objektiv som kan "stå seg", dvs du kan finne at du har bruk for det selv om du utvider objektivparken nokså mye etterhvert.

Edit: ser det hadde kommet nye svar før jeg rakk å poste. Men, men, det ser vel ut til at vi er omtrent enige.

'

TULL!! Hadde det vært Nikon sin 70-300 så skulle TS kjøpt tvert!!!

Å fraråde noe slikt ville ha vært ett veldig dårlig råd... uansett!!

Lenke til kommentar

'

TULL!! Hadde det vært Nikon sin 70-300 så skulle TS kjøpt tvert!!!

Å fraråde noe slikt ville ha vært ett veldig dårlig råd... uansett!!

Ok, jeg ser at du har et poeng - Nikon 70-300 er mer verdt enn jeg tok høyde for i mitt svar (3600,- på japanphoto), og et veldig godt objektiv. Uansett, det blir teoretisk i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

ja,da var Nikon D5100 pakken bestilt :-)

Gratulerer med ett kjempekamera!!!

Hvis du bruker den i litt "rare" posisjoner vil du merke fordelen med vribar skjerm, gjelder speseilt macro men også rundt hushjørner, etc.

+ at det er ett fantastisk kamera så klart!!

PS:

Har selv Nikon D800 men vurderer faktisk 5100 som ett kamera nummer 2 på grunn av meget høy bildekvalitet og vippbar skjerm!!

Lenke til kommentar

Grattis med sweet kamera! Har akkurat det samme selv, men med 18-55 som gikk for 3k i juletider. Veldig flott kamera som gir skarpe bilder.

Tips: Bruk litt tid på å sette deg inn i innstillingene og hvordan du bruker P/A/S/M i kombinasjon med tommelhjulet. Jeg syns det gav meg mye bedre kontroll over kameraet hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...