Oyvindd Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hva slags "allround"-kamera og optikk ville du kjøpt for maks 10.000 kr, og gjerne noen lapper mindre? Jeg hadde så godt som bestemt meg for å skaffe et Nikon D7100 med Nikkor 18-105 f/3.5-5.6 da jeg fikk tips om at Canon EOS 60D er et meget godt kjøp om dagen. D7100 med 18-105 går for noen kroner under 10000, mens et 60D med f.eks. Canon 17-85 f/4-5.6 IS kan plukkes opp for rundt 6500 kr. Er det verdt å betale 3500 kr mer for D7100? Er det noe annen optikk som gjør 60D til et enda bedre kjøp? Og er det evt noen helt andre løsninger som utkonkurrerer de jeg allerede har vurdert? Øyvind Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Spiller ingen rolle, ta heller og kjøp det kameraet som du føler deg komfortabel med og fungerer i hånden din. Kjøper du Canon anbefaler jeg 15-85 IS istedenfor 17-85IS, overbevisende mye bedre, ville faktisk heller kjøpt en 18-55 IS versjon 2 eller 3 eller Tamron 17-50 VC før jeg hadde kjøpt 17-85IS. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Canon 70D kan være verdt å vente på om du vil bruke kamearet til video også Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Du får mer for pengene i enkele kamera enn D7100... D7000 er ikke mye dårligere til rundt 3-4 lapper på bruktmarkedet. Kombiner den med en sigma 18-35 1,8 så har du en dødelig kombinasjon.... 3 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Nikon D7000 brukt NIkon 35 f1.8 SIgma 10-20 brukt Tamron 70-300 (nyeste versjon) brukt om mulig mtp at den ikke er veldig gammel. Hørt lovord om de to sistnevnte og kan gå god for kamera og 35mm. Killer oppsett som kan gå greit til 10 høvdinger. Endret 2. august 2013 av ORLY? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Selv er jeg stor fan av speilløse-kamera da de stort sett har få mangler sammenlignet med speilrefleks, og er stort sett betydelig mindre og lettere. P.t. er vel fortsatt Olympus OM-D min favoritt, men det finnes mange gode alternativer og enda flere er på trappene... Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Var i samme sitvasjon som deg, eg kjøpte nikon d7100 og 50mm f1.4. Og etter som innteressen vokste kjøpte eg fleire linser:) Lykke til med valget!! Lenke til kommentar
Oyvindd Skrevet 8. august 2013 Forfatter Del Skrevet 8. august 2013 Takk for gode svar! Ikke lett å bli klok i kamerajungelen.. Jeg endte med et 60D og canon ef-s 15-85. Har bare såvidt begynt å fikle med det, men liker det svært godt så langt! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Optikk er viktigere enn hus - en D5100 er mye for pengene, og frigjør mye penger til optikk. Vurder å kjøpe både hus og optikk brukt - spesielt optikk. Lenke til kommentar
Oyvindd Skrevet 8. august 2013 Forfatter Del Skrevet 8. august 2013 Har skjønt at optikk er viktig, ja. Jeg kjøpte som sagt 60D med canon 15-85, som etter hva jeg har forstått er blant de bedre zoomobjektivene canon leverer i den klassen. Som sagt fornøyd så langt, og har nok av knapper og funksjoner å teste ut fremover! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 En 60D med 15-85 er en knallgod startkombo - gir masser av fleksibilitet - og så kan du finne ut hva du eventuelt vil supplere med senere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Nå kan du ikke klage på kamerautstyret hvis bildene blir dårlige Har samme objektiv selv og er kjempefornøyd, skarpe bilder, varme farger og fleksibilitet. Et par tips: formater kortet i kameraet og formater ofte, jeg bruker denne funksjonen hver gang jeg skal tømme kortet for informasjon. anbefaler også og unngå å slette bilder på kortet underveis, gjør heller det i etterkant når du har overført de til datamaskinen. Endret 8. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Oyvindd Skrevet 9. august 2013 Forfatter Del Skrevet 9. august 2013 Bildene blir knallfine, en mildt sagt solid oppdatering fra olympus mju etellerannet kompaktkameraet jeg har brukt til nå Av ren nysgjerrighet: hvorfor er formatering av minnekort i kameraet å foretrekke fremfor sletting av data på andre måter? Og, er det noen ting man må/bør ha til et kamera i denne klassen? Tenker filtre, fotobag osv.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Formatterer du i kamera blir minnebrikka "rydda" skikkelig hver gang. Uten at det blir liggende igjen noe "grums". Bare gjør det som anbefalt, ikke tenk så mye mer over det. Annet utstyr kjøper du etter behov, men kjøp det først når du har behov for det. Ikke når du TROR du har behov for det. Filter trenger du antagelig ikke, kanskje med unntak av et ND-filter med ganske kraftig lysdemping hvis du skal ha såkalt slørete effekt på bevegelige elementer som vann o.l. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Av ren nysgjerrighet: hvorfor er formatering av minnekort i kameraet å foretrekke fremfor sletting av data på andre måter? Tja, leter du her så finner du noen tråder hvor trådstarter har problemer mer korrupte bildefiler, alle impliserte har ikke formatert kortene, eller formatert kortet i en annen enhet, så fort de har blitt gjort oppmerksom på dette så har problemene forsvunnet, veldig kjedelig når man skal overføre bildene og de ser rare ut Her er en tråd. Og, er det noen ting man må/bør ha til et kamera i denne klassen? Tenker filtre, fotobag osv.. Kjøpelysten er dessverre alltid tilstede, det man ofte savner i startfasen er et teleobjektiv og en blits. Kan da anbefale Canon 55-250 IS og Canon 430 EX II blits, begge disse gir mye for pengene men kan fort bli begrensende utifra hvilken preferanser man har til fotograferingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå