Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny PC - Skjermbildet fryser og maskinen skrur seg av

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg ny PC som jeg monterte i dag. Har skrevet et par tråder om valg av komponenter osv.

Jeg får installert Windows på maskinen og alt fungerer som det skal. Deretter har jeg installert drivere til chipset, usb, lan og lyd.

Alt ser ut til å fungere bra. Men plutselig fryser bildet i ett halvt minutt eller noe. Deretter kommer det et glimt av en bluescreen og PCen slår seg på på ny.

Jeg har:

Intel i5 4670k

ASUS z87-a

Corsair Vengeance 2x4 gb 1600 mHz LP ram

Cooler Master 212 Hyper Evo

Corsair HX650W PSU

Samsung SSD 840 Series 250 GB

Seagate Barracuda 3TB

Noen som har en formening om hva som kan være gale? Er ganske fortvilet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøre et par tre runder med memtest86.

Får du feil får du sjekke/sørge for at asus kortet ikke auto overklokker systemet ditt (hvilket de har default på i mange hovedkort) og memory voltage settes til manuelt 1.50v isteden for auto . Slike ting.

Edit:

Leser også at det er noe muffins med drivere til nvidia 7 serien.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde funnet problemet. Jeg installerte Windows 7 på ny og installerte en og en driver. Chipset, lan, usb, audio. Alt fungerte fint frem til jeg installerte driveren til det trådløse nettverkskortet (ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter). Etter det fikk jeg jevnlige blue-screens etterfulgt av omstart av maskinen.

Det virket som om det var det som var problemet. Så jeg installerte Windows på ny. Installerte drivere til chipset, lan, usb og audio. Alt fungerte fint. Så installerte jeg drivere til skjermkortet. Da begynte problemene igjen. Nå får jeg ikke til å starte maskinen en gang.

Jeg får til å starte den i sikkerhetsmodus. Når jeg går inn på enhetsbehandling ser jeg ett problem med en av Systemenhetene: AMDA00 Interface. Der står det: "Enheten virker ikke som den skal fordi Windows ikke kan laste de nødvendige driverne for denne enheten. (Kode 31)

Lenke til kommentar

Det virker som det er driverene til det trådløse nettverkskortet som er problemet. Fordi den gangen jeg installerte Windows uten å installere drivere til det trådløse nettverkskortet fant jeg ut at windows installerte drivere til det automatisk.

Har funnet noen som har lignende problemer med ASUS PCE-N53

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=145356%29

Forskjellen er at disse bruker linux. Der ligger det også en løsning på problemet. Men denne løsningen er for linux. Noen forslag på hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Installer windows drivere fra ralink (ikke Asus) for dets chip RT5592

Don't install the drivers from the disc or from the ASUS website. Go to the RaLink website and download the driver labeled "PCI/mPCI/CB(RT2860/RT2760/RT2890RT2790/RT306X/RT309X/RT35X2/RT539X)". If you have Windows 8, Windows Update will give you the latest drivers for it.

Ellers kjøp et annet kort

Se kunde erfaringer / feedback og hints på newegg for Asus PCE-N53 :

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=33-320-113&SortField=0&SummaryType=0&Pagesize=10&PurchaseMark=&SelectedRating=-1&VideoOnlyMark=False&VendorMark=&IsFeedbackTab=true&Page=1#scrollFullInfo

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er så og si sikker på at det er dette ASUS nettverkskortet som er problemet. Har ikke hatt noe problemer etter jeg har avinstallert kortet. Med en gang jeg installerer drivere til det, begynner problemene.

Har prøvd med driverene fra CDen, drivere som Windows automatisk finner, drivere fra ASUS sine sider samt drivere fra RaLink sin side. Samme problemet alle gangene.

Så tror jeg benytter meg av angreretten og sender kortet tilbake. Har noen noe forslag til et annet trådløst nettverkskort?

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med USB løsning faktisk, etter å ha tråkket meg gjennom med 2 ulike PCI kort.

Om du bor i Oslo-området så kan du plukke opp denne http://www.dustinhom...wlan-n-usb-2-0/ hos meg om du vil. Ligger i skuffen, etter jeg måtte kvitte meg meg stasjonære.

Bor i Bergen, så blir litt langt ;) Men takk for tilbudet.

Jeg ville nok heller satset på denne dongelen.http://www.mpx.no/k/...ku=746271#extra

Litt skeptisk til den, siden det er tilsvarende modell som PCI-E kortet jeg hadde. Redd for å få mer drivertrøbbel.

Bruker kabel som midlertidig løsning. Men lite populært med en kabel som ligger gjennom halve leiligheten. Så jeg tar nok en tur ut å ser om jeg finner en USB løsning i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...