Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin fryser helt under spill, ingen blåskjerm, ingen reboot

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat skrudd sammen en boks med følgende

Gigabyte GA-F2A85X-UP4 (Firmwareversjon F4(Nyeste))

AMD A10 6800K Black Edition

Crucial Ball. Sport 8GB 1600MHz VLP (Verifisert kompatibelt)

Samsung 840 Pro 128GB

Maskinen er innstallert med Win 7 64Bit Ultimate som er patchet opp til siste nivå.

Problemet er at maskinen fryser i alle spill jeg har testet etter alt fra 10 sekunder til 10minutter. Den gir ingen blåskjerm, den rebooter ikke og melder ingen feil på hovedkortdisplayet som går i svart. Eneste måten å komme ut av det er å ta strømmen til maskinen.

Jeg har stresstestet cpuen med Sandra et utall ganger uten at det skjer noe tilsvarende feil, det er først når man starter et spill at den henger.

Alle drivere er siste versjon, jeg har resatt CMOS, lastet Bios defaults, kryssbyttet psu med mitt Mist 600Watt power som jeg veit er stabilt men feiler vedvarer.

CPUtempen synes jeg er i høyeste laget så jeg har renset og lagt nytt lag med Artic Silver 5 i henhold til guide på Gigabyte.

Dette hjalp på hvor fort varmen synker etter f.eks stresstest av cpu, men cpuen blir nesten like varm som med orginalpastaen(80grader), ca. 75 grader i CPUID Hardwaremonitor som er det programmet jeg har testet som viser likest verdi med biosverdiene på denne maskinen.

På idle så ligger tempen på fra 40-50grader. Men om verdiene i Bios er å stole på er jeg ikke helt sikker på.

Teknisk sett så synes jeg feilsymptomene ligner mest overopphetingsfeil, men jeg får jo aldri sjekket tempen umiddelbart etter "krasjet" siden jeg må kutte strømmen og inn i Bios og da er den jo allerede normal.

På den annen side så stiger aldri tempen særlig over ca 75grader under stresstest i Sandra uten at det krasjer så jeg sliter litt med overopphetingsteorien pga det.

Jeg skal jo fortsette feilsøkingen etter jobb idag og avinnstallere gpudrivere og teste med et dedikert pci-expresskort,

men jeg lurte da på om noen hadde vært borti tilsvarende feil siden jeg finner lite info på nettet som ikke lener mot overoppheting.

Oppdatering:

Etter litt mer testing så heller jeg til at ingen av powersupplyene mine klarer å levere nok strøm og dermed så henger maskinen etter noe tids belastning.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...