Gå til innhold

Overføre installasjon fra en SSD til en større SSD av samme fabrikat - trøbbel?

Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579

Jeg har en Intel SSD som er for liten og har bestilt en større Intel SSD for å erstatte den jeg nå bruker.

Installasjonen jeg har er ganske tweaket og fungerer akkurat slik jeg vil med mye programmer osv.

Sist gang jeg forsøkte noe lignende var med konvensjonell HDD, og det var et helvete. Klonet disken med PQ Drive Image og la det inn på ny HDD, resultatet var at Windows måtte aktiveres igjen, Office måtte aktiveres igjen og flere programmer ble det bare tull med.

Er det noen som har erfaring med hvordan, og om, dette kan gjøres med Windows 7 på SSD? Det er ikke et alternativ med sekundær disk, da alle programmer må reinstalleres osv.

Jeg har kjøpt Acronis True Image 2012.

Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Hei Stitch, og takk for svar.

Jeg leste også "Kloning til SSD" guiden som hardware.no har lagt ut, hvor de bruker Intel sitt eget verktøy. Her har jeg forsøkt å finne ut det samme via google, men det står lite om aktiveringsproblematikken. Men det er rikelig med beskrivelser av trøbbel med 3. parts software.

Det er kjøpte lisenser så det er ikke noe problem, men mer hazzle enn noe annet. Sist gang gikk jeg trøbbel med andre programmer som Adobe ++

Har bestilt ny SSD allerede, så det er vel bare å forsøke, og se hvordan det går.

Jeg poster her når jeg har noen resultater klare, sikkert etter helga (annen jobbing....)

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat gjort dette. Jeg brukte programvaren som fulgte med Intel-disken og klonet fra en Corsair 120GB til en Intel 335 240GB disk. Etterpå var det bare å bytte diskene og alt fungerte som før. Windows 7 trengte ikke ny aktivering.

Lenke til kommentar

Acronis følger jo med gratis når du kjøper en Intel SSD så det var jo ikke nødvendig.

Acronis støtter dynamisk resizing av partisjoner.

NB. Man kan ikke clone ett kryptert drev. Så hvis du har aktivert bitlocker så må du fjerne det helt før du begynner.

Det pussige er et Acronis ikke melder ifra på noen som helst måte at den ikke klarer å lese filsystemet hvis bitlocker er aktivert. Den bare feiler miserabelt noen minutter ut i prosessen.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-10579

Jeg brukte medfølgende software fra Acronis, og den klonet over fra SSD til SSD på litt under 6 minutter. Byttet om disker, og rebootet. Fungerer utmerket, ingen spm om aktivering av windows enda.

Merkelig nok var det eneste programmet som merket at jeg byttet disker FlashFXP, og krevde ny aktivering.

Jeg har brukt oppsettet nå i ca. 6 uker, uten et eneste problem. Fantastisk smidig løsning!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

@vidarkri;

Kjøpte familypack av Acronis for å ta sikkerhetskopier av laptopen til kona osv., så jeg kjøpte det ikke kun for å klone denne disken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...