Gjest Slettet-10579 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Jeg har en Intel SSD som er for liten og har bestilt en større Intel SSD for å erstatte den jeg nå bruker. Installasjonen jeg har er ganske tweaket og fungerer akkurat slik jeg vil med mye programmer osv. Sist gang jeg forsøkte noe lignende var med konvensjonell HDD, og det var et helvete. Klonet disken med PQ Drive Image og la det inn på ny HDD, resultatet var at Windows måtte aktiveres igjen, Office måtte aktiveres igjen og flere programmer ble det bare tull med. Er det noen som har erfaring med hvordan, og om, dette kan gjøres med Windows 7 på SSD? Det er ikke et alternativ med sekundær disk, da alle programmer må reinstalleres osv. Jeg har kjøpt Acronis True Image 2012. Takknemlig for all hjelp. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Et kjapt google-søk forklarer at dette er uungåelig pga Windows oppdager at du kjører på ny HW. http://kb.acronis.com/content/36187 Hvis det er sånn at Windows og Office må reaktiveres, er det noe problem? Du kan jo være heldig at Windows bare sjekker at det er en Intel SSD, og dermed ikke oppdager at den er skiftet ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hei Stitch, og takk for svar. Jeg leste også "Kloning til SSD" guiden som hardware.no har lagt ut, hvor de bruker Intel sitt eget verktøy. Her har jeg forsøkt å finne ut det samme via google, men det står lite om aktiveringsproblematikken. Men det er rikelig med beskrivelser av trøbbel med 3. parts software. Det er kjøpte lisenser så det er ikke noe problem, men mer hazzle enn noe annet. Sist gang gikk jeg trøbbel med andre programmer som Adobe ++ Har bestilt ny SSD allerede, så det er vel bare å forsøke, og se hvordan det går. Jeg poster her når jeg har noen resultater klare, sikkert etter helga (annen jobbing....) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Du unngår aktivering om du bruker clone utility som kopierer disk uuid til ny disk. Det er disk/partition identifier som endres som trigger dette . Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Man kan bruke image backup, dette er innebygget i Win7. Backup legges på en ekstern disk. Gir samme resultat som å klone, og det fungerer. Størrelsen på partisjonen kan enkelt utvides etterpå, i Diskbehandling. Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Jeg har akkurat gjort dette. Jeg brukte programvaren som fulgte med Intel-disken og klonet fra en Corsair 120GB til en Intel 335 240GB disk. Etterpå var det bare å bytte diskene og alt fungerte som før. Windows 7 trengte ikke ny aktivering. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Acronis følger jo med gratis når du kjøper en Intel SSD så det var jo ikke nødvendig. Acronis støtter dynamisk resizing av partisjoner. NB. Man kan ikke clone ett kryptert drev. Så hvis du har aktivert bitlocker så må du fjerne det helt før du begynner. Det pussige er et Acronis ikke melder ifra på noen som helst måte at den ikke klarer å lese filsystemet hvis bitlocker er aktivert. Den bare feiler miserabelt noen minutter ut i prosessen. Endret 8. august 2013 av vidarkri Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg brukte medfølgende software fra Acronis, og den klonet over fra SSD til SSD på litt under 6 minutter. Byttet om disker, og rebootet. Fungerer utmerket, ingen spm om aktivering av windows enda. Merkelig nok var det eneste programmet som merket at jeg byttet disker FlashFXP, og krevde ny aktivering. Jeg har brukt oppsettet nå i ca. 6 uker, uten et eneste problem. Fantastisk smidig løsning! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 @vidarkri; Kjøpte familypack av Acronis for å ta sikkerhetskopier av laptopen til kona osv., så jeg kjøpte det ikke kun for å klone denne disken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå