Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor virker det som at barn er verdt mer?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal nå spørre om noe som jeg tror kan starte en shitstorm. Dere kan godt kalle meg dum, slem, et monster, eller hva som helst egentlig.

Vi har da alle møtt noen som er nybakt foreldre, eller kanskje du er en selv? Nuvel, vi har som sagt alle møtt dem, noen av oss synes det er hyggelig, andre irriterer seg over det, også har du dem som ikke bryr seg.

Jeg for min del, bryr meg ikke noe særlig. Jeg har ikke barn selv, og ønsker ikke barn på en veldig god stund. Men er det noe jeg føler jeg har "merket", så er det dèt, at det virker som at barn er så mye mer verdt enn voksne.

Dette har jeg da fått for meg, via erfaringer, og observasjon. Foreksempel, vi har vel alle hørt damen som sa: "Men tenk om h*n hadde kjørt på en unge?!" Vel, tenk om h*n hadde kjørt på et menneske? Hvorfor skal det legges press på barn - når det er snakk om å bli utsatt for ting som dette? Jeg har også måtte kommunisere med damer som mener at ALT skal tilrettelegges for det "lille gullet hennes", og jeg kan ramse opp flere sider med tilfeller hvor det har blitt krevet ting og tang som vanligvis ikke skal tilrettelegges, "fordi hun har et barn".

Jeg leste foreksempel i avisen for litt siden, 3 damer med barnevogn hadde vært på en cafè/restaurant, helt ok, denne cafèen var ikke den største i landet, så de fikk spørsmål om de kunne sette barnevognen utenfor, eller i alle fall vekk fra bordene, siden folk slet med å komme seg forbi, samt kelnere slet med dette. Det som skjedde, var at disse 3 damene gikk til avisen, og sa at de hadde nektet dem å ha barn inne på restauranten, og at de hatet barn, osv. Det gjør dem da ikke? De bare spør om de kan sette vognene et annet sted, for en bedre flyt og fremkommelighet?

En annen situasjon jeg leste om, var på det samme, en restaurant. En kvinne spurte om hun kunne amme inne på restauranten, og fikk beskjed om at det gikk fint, så lenge de som satt rundt henne godtok det. Et par dager etterpå, ble det en artikkel i avisen om at damen sa at hun hadde blitt bedt om å amme i bakgården. Var det det som stod ovenfor? Nei.

Dette er bare et par eksempler som måtte ut, om du mener det er relevant eller ei, er opp til deg.

Ta også VG/DB/AP sine kommentarfelter, hver artikkel som omhandler et barn, blir kommentert til helvette av mesteparten kvinner. Eksempelvis:

"Mann(38) påkjørt - sjåfør stakk av" mot "Gutt(13) påkjørt - sjåfør stakk av"

Basert på erfaring gjentatte ganger hvor jeg har lest i disse kommentarfeltene, så tørr jeg vedde på at sistnevnte ville fått "Fryktelig!!!1" "Huff, at det finnes sånne mennesker!", "BLIR SÅ SINT, FY F.........", "verden er gal!!!!!!!!!" x100000

Den første, ville i forhold sikkert fått "Håper han blir tatt.", "huff, folk er så slemme! :\" og kanskje et par av de over.

Hvorfor er det slik? Er det virkelig så mye værre at et barn blir utsatt for noe, enn et voksent menneske? Jeg personlig, mener at mennesker er like mye verdt om de så er 12 eller 90, og jeg hadde da forsåvidt reagert likt på de to sakene som ble brukt som eksempel ovenfor.

Er det jeg som er dum som et brød her, eller er det faktisk folk som har tenkt det samme her?

(Og bare for å avkrefte for dere som føler dere totalt utstøtt av dette innlegget, nei, jeg ble ikke mistet i gulvet når jeg var liten, nei jeg har ikke hatt en dårlig oppvekst så jeg må ødelegge for andre, nei jeg hater ikke barn, nei jeg er ikke full, og nei, dømmer ingen.) Anonym poster: 03393baed8fe3c0938c157175b84c1fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

De som har valgt å få barn, mer eller mindre frivillig, mister endel muligheter i livet sitt både jobbmessig, firitidsmessig, forholdsmessig og i det hele tatt. Folk med barn misunner oss som kan dra på byen når vi vil, møte på jobb når det passer og dermed ikke skape konflikter, vi kan sove til vi våkner, ingen forstyrrer når vi holder på, ingen våkenetter og ingen bleier.

Kompensasjonen for dette er en kunstig oppfattelse av at man tillegger barn større verdi. NOE må man jo ha igjen for dette. Den ene saw filmen, min favorittserie, tok dette opp på en glimrende måte. En fyr måtte velge mellom å drepe en ung person som haddde livet foran seg, og en eldre som hadde familie som var glad i personen. Hvem var mest verdt?

Jeg ser forøvrig en gledelig utvikling hvor stadig flere tar et oppgjør med dette. Det kommer stadig flere hoteller med barneforbud, barnefri grupper popper opp, og folk tør å si fra at de ikke ønsker barn og er kjempeglad for å slippe.

Lenke til kommentar

Dette kommer vel av to ting, - eller forresten 3:

1. Barn er ikke i stand til å fosvare seg eller klare seg alene ute i den store verden slik som oss voksne, og det er derfor forventet at man tar hensyn til dette. - Det gjelder jo ikke bare barn men også andre svake grupper.

2. Man kan jo si at jo yngre man er jo større potensiale har man, for de fleste vil potensialet for hva man kan oppnå eller gjøre minke år for år, så man kan derfor si at et ungt liv er mer "verdt" - potensielt - enn et eldre.

3. For de fleste som er foreldre - noe som tross alt er de fleste - så er det at det skjer noe med barna dine det verste som kan skje. - Så følgen av dette sier seg jo selv.

Jeg blir faktisk mye mer provosert over lynsjemobbene i sosiale og andre medier som ser ut til å oppstå hver gang noen har gjort noe mot diverse dyr ....

• Liker 4
Lenke til kommentar

I forhold til de som sier "tenk om han hadde kjørt på en unge" så spørs det litt hvordan situasjonen er. Men der jeg har hørt det så er det som regel noen som kjører fort i smågater o.l der barn er overalt. Da er jeg med på tanken, for barn kan løpe ut i veien der uten en tanke. Mens de fleste voksne klarer å tenke på slikt.

I forhold til situasjonen på kafeen så er det typisk folk som ikke skjønner ting. Ifra butikkens synspunkt er det sikkerheten til kundene og ansatte, holde rømningsveiene frie. Og selvfølgelig som du selv sier, folk skal kunne komme forbi, både kunder og ansatte som serverer. Folk er rabiate når det kommer til sine egne barn og tanker om barn som blir skadet eller nektet visse ting. Bare se på han i bergen som kverket en katt fordi den klorte datteren hans, mest sannsynlig har hun dratt i katten eller lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt noen si "tenk om h*n kjørte på en unge!* - annet enn i tenkte situasjoner der man bare snakker om hva som KUNNE skjedd, mens det faktisk ikke har skjedd noe i det hele tatt. Hva er da poenget..?

Det er el å gå utifra at du har snakker med både restauranten og kafeen, de som jobber der og kvinnene, siden du uttaler deg som om du vet alle fakta i de situasjonene. Og siden du har gjort det, så vet du jo alt. Som sagt tidligere så er barn det mest dyrebare et menneske kan ha. Foreldre elsker barna sine. Vil du nekte noen du elsker å bli behandlet på en måte som er verdig? Det tror ikke jeg. Derfor regner jeg også med at du er enig i at det må bli lagt til rette for at barna skal kunne ha den samme positive opplevelsen som voksne kan ha - enten det er på restaurant, kafé eller på bussen.

Det handler ikke om hvem som er mest verd. Mennesker er i forskjellige faser i livet. Barn - voksen - eldre. Inni der et sted er også den perioden hvor man, veldig mange i alle fall, får barn. Dette barnet har all verdens muligheter. Skal du la et barn bli påkjørt fremfor en voksen mann? Mannen hadde sannsynligvis gjort alt han kunne for å redde barnet fra å bli påkjørt. Mennesker har generelt en følelse for dem som er mindre, og vil passe på at de har det bra. Mennesker er likeverdige. Likevel så er det en spesiell kjærlighet, forsiktighet og hensyn som må vies til barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som virkelig gjør meg kvalm er de som i tide og utide drar den gode gamle "redder det ett barn er det verdt det".

Massiv overvåking av hele norge? Klart det! Redder det ett barn er det verdt det! (ef. DLD).

Edit: Og prøver man å argumentere imot så er man en pedofil barnehater og har dermed ingenting man skulle ha sagt.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er el å gå utifra at du har snakker med både restauranten og kafeen, de som jobber der og kvinnene, siden du uttaler deg som om du vet alle fakta i de situasjonene. Og siden du har gjort det, så vet du jo alt. Som sagt tidligere så er barn det mest dyrebare et menneske kan ha. Foreldre elsker barna sine. Vil du nekte noen du elsker å bli behandlet på en måte som er verdig? Det tror ikke jeg. Derfor regner jeg også med at du er enig i at det må bli lagt til rette for at barna skal kunne ha den samme positive opplevelsen som voksne kan ha - enten det er på restaurant, kafé eller på bussen.

Jeg snakker som at jeg vet faktaen fordi vitner av hendelsene begynte å pryle ned kommentarfeltene på begge artiklene. Alle snakket i mot det de småbarnsforeldrene mente arbeiderne på begge stedene hadde sagt.

Og jo, jeg er jo enig i at barn burde ha de samme rettighetene, de samme mulighetene, og alt det der. Men samtidig så kan det vel tilrettelegges fra begge parter?

Nå kan ikke jeg så mye om småbarn sånt sett, men si meg, er man avhengig av å ha tre barnevogner rundt et bord, inne på en restaurant, for at barnet skal få "samme positive opplevelse som alle andre"? Anonym poster: 03393baed8fe3c0938c157175b84c1fb

Lenke til kommentar

Noen har satt navn på dette fenomenet, og kalt det for "barnevognmafiaen". Det finnes ei bok om hva som forandrer seg når du får barn, og det er en tegning av fire mødre som breier seg på fortauet med barnevognene. Under står det: Du blir medlem av barnevognmafiaen.

På den annen side har syklister og hundeeiere en tendens til å ta over kjente og kjære turområder. Så i turområet blir det syklistmafiaen, når de ser på stien som en sykkelbane og sykler så fort at de ikke klarer å stoppe hvis det er noen svake grupper på stien.

Lenke til kommentar

Barn er ikke myndige. De har mindre skyld og ansvar. Derfor er det verre når noe galt skjer med dem. Hvis en 40-åring blir skadet eller drept har han i hvert fall trolig fått smake på livet. Den muligheten blir fratatt et barn. I tillegg er vi jo genetisk disponert for å favorisere barn, særlig våre egne. Jeg kunne fortsatt.

Når det er sagt - småbarnsforeldre som unner seg selv forkjørsrett i alle situasjoner er djevelens verk.

Lenke til kommentar

Som delvis nevnt allerede, er det nok et stort element av sympati/følelser i bildet her - Et barn oppfattes som uskyldig, forsvarsløst og utsatt. En voksen kan ta mer vare på seg selv, og har mer ansvar for situasjoner han havner i.

Hvis en 5-åring vandrer ut på motorveien og blir påkjørt blir reaksjonen korrekt nok "huff så fælt ++", mens hvis en voksen gjør det vil en få et større element av "Sånn går det når man er dum nok til å gå på motorveien i rushet".

Rett og slett fordi man forventer at den voksne vet bedre og tar ansvar for seg selv - det gjelder ikke 5-åringen i samme grad. Barnet vil alltid være en uskyldig part, og vil derfor alltid få større sympati og medynk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som delvis nevnt allerede, er det nok et stort element av sympati/følelser i bildet her - Et barn oppfattes som uskyldig, forsvarsløst og utsatt. En voksen kan ta mer vare på seg selv, og har mer ansvar for situasjoner han havner i.

Hvis en 5-åring vandrer ut på motorveien og blir påkjørt blir reaksjonen korrekt nok "huff så fælt ++", mens hvis en voksen gjør det vil en få et større element av "Sånn går det når man er dum nok til å gå på motorveien i rushet".

Rett og slett fordi man forventer at den voksne vet bedre og tar ansvar for seg selv - det gjelder ikke 5-åringen i samme grad. Barnet vil alltid være en uskyldig part, og vil derfor alltid få større sympati og medynk.

Helt enig, og sånn burde det være også. Jeg likestiller utviklingshemmede med barn på samme måte, og til dels eldre demente personer. De klarer ikke ta ansvar for seg selv eller tenke over konsekvenser på samme måte, derfor må vi ta hensyn og ansvar på deres vegne. Når vi ikke gjør det er det verre enn å ikke ta tilsvarende hensyn for voksne, oppegående folk, fordi de vil klare den biten selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...