Gå til innhold

Hjelp med å bytte ut HDD med SDD på Asus Zenbook UX32VD

Anbefalte innlegg

Vil først bare takke folk for at de tar seg tid til å lese gjennom trådene mine. Føler at jeg ofte lager tråder på data-delen av forumet uten å gi noe særlig tilbake. Måtte bare si at jeg setter skikkelig stor pris på all kunnskapen dere velger å dele! :)

On-topic:

Etter mye om og men så falt valget på ny pv på denne doningen her: http://www.prisjakt....t.php?e=1605084 , en Asus Zenbook UX32VD-R4013H. Tenkte først å kjøpe en Sony Vaio, men etter mye søking og filtrering stod denne frem som det perfekte kompromisset mellom pris, ytelse, og bruksområde for meg.

Det eneste som ikke imponerer så stort er lagringsdelen. Pcen har 24gb SDD pluss en HDD på 500 gb. Det er her spørsmålene kommer.

1. Vurderer å kjøpe en Samsung 840 Pro med plass til 256gb. Dette for at målene på SSD-en vil passe inn perfekt der HDD-en er i dag. Er det verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på Pro-versjonen?

En del Youtube-gjennomganger har vist meg ganske så nøyaktig hvordan jeg skal sette inn SSD-en, så det er ikke noe problem. Tingen er at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gå fram når det gjelder det som ligger på innsiden. Google gav ikke helt klare svar på dette.

2. Ligger OSet på SDD delen som kommer med, eller er fungerer det mer som et hurtigcache? Kan jeg bytte ut HDD-en før jeg starter pcen for første gang? Ligger det noe på den fra før? Mister jeg innstillinger dersom den første SSDen ikke lenger har funksjonen som hurtigcache? Har sett at en del folk legger inn Windows på nytt. Er det nødvendig? Hvorfor? Ser også at mange må innstallere driverene på nytt...

Er ganske så forvirret her, for meg virker det som at det er mer stress å ta i bruk den nye SSD-en, enn å sette den på plass...

(Gjennomstreket = dumt spørsmål fra misforståelse. Bare ignorer)

Setter pris på alle innspill :)

Endret av pederlh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Vet ikke hvordan de har gjort det, men vil anta med så liten SSD så har de lagt et image/"innstalallasjonsfil" på HDD som eventuelt installeres på SSD. Filbehandleren vil jo vise om windowsmappa er på SSD eller HDD. Det ville jo vært dumt om OS ikke var på SSD, men SSD er så liten at idet man begynner å legge inn spill og programmer blir den fort full.

Det finens mange klonekit, noen følger med SSDer, hvor man f.eks buter HDD og SSD i hver sin slot og kopiere HDD til SSD. Men skal du bytte SSD hadde jeg kjøpt ny windows og lagt inn clean for å slippe bloating.

Alle pcer jeg har kjøpt som ikke er bygget selv har jeg kjøpt med os i tillegg og når pc har bootet opp starter jeg med å fjerne recovery partisjon før jeg putter inn plata, restarter maskinen slik at den booter til dvd, formaterer disk og legger inn clean windows.

Lenke til kommentar

Takk for svarene!

Er det noen her som kunne lage en slags trinn-for-trinn gjennomgang over prossessen?

Har lest artikkelen fyren over meg linket til, men ble ikke så klok. Akkurat nå "deler" jeg pc med lillesøstra (svir å måtte si det :p ), så det er svært så lite jeg vil ha med over.

Må jeg kjøpe ny windows? Er ikke den på den lille SSDen som følger med? Er recovery-partisjonen grei å ha? Planla å skifte ut harddisken før jeg startet opp pcen for første gang, men er det lurt da? :)

Endret av pederlh
Lenke til kommentar

Altså, Pc'en du har tenkt å kjøpe har en HDD/SSD Hybrid løsning, altså ikke en fullverdig SSD løsning.

Hvis du vil bytte den ut med en ren SSD vil det koste deg prisen for SSD'en i tillegg så må du installere den da, noe som ikke er noe problem.

Det som er installert fra før på Pc'en er ikke særlig viktig, du får tak i alle programmene på nettet.

Det du trenger er en Windows installasjon på USB siden pc'en din ikke har CD-Rom.

Så bruker du bare Windows nøkkelen du får med pc'en.

Selv ville jeg ventet med å installere noe SSD, da løsningen på den Pc'en her er veldig ok og rask og så hvis du finner ut senere at du vil ha den litt vassere har du jo da muligheten ;)

Edit: Det du kanskje misforstår her er at det kun er 1 disk på den pc'en, det er en HDD og SSD i 1, altså du kan ikke ta ut ene og beholde andre.

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

Edit: Det du kanskje misforstår her er at det kun er 1 disk på den pc'en, det er en HDD og SSD i 1, altså du kan ikke ta ut ene og beholde andre.

Å herregud, at jeg kunne være så korka! :omg:

Ikke rart at ingen andre på nettet klarte å forklare meg hvordan det fungerte, når jeg hadde et så dumt spørsmål. At det går ann, hadde 15 ikke-eksisterende problem jeg ville løse... :hm:

facepalm.png

Ja... der forsvant halvpartenparten av spørsmålene mine. Så da kan jeg vel bare legge til et bittelite et?

Windows-nøkkelen, hvor er den "låst" fast? Har lyst å ta en clean-install, men vil ikke betale for en ny Windows-nøkkel. Advarer mot flere dumme spørsmål. :)

Endret av pederlh
Lenke til kommentar

Å herregud, at jeg kunne være så korka! :omg:

Ikke rart at ingen andre på nettet klarte å forklare meg hvordan det fungerte, når jeg hadde et så dumt spørsmål. At det går ann, hadde 15 ikke-eksisterende problem jeg ville løse... :hm:

facepalm.png

Ja... der forsvant halvpartenparten av spørsmålene mine. Så da kan jeg vel bare legge til et bittelite et?

Windows-nøkkelen, hvor er den "låst" fast? Har lyst å ta en clean-install, men vil ikke betale for en ny Windows-nøkkel. Advarer mot flere dumme spørsmål. :)

Det er feil.De er separate. Les linken i min forrige post hos notebookcheck

Lenke til kommentar

Det er feil.De er separate. Les linken i min forrige post hos notebookcheck

Hmmm... Så hvilken funksjon vil den lille SSDen med 24 gb få? Blir det fortsatt en skilt/usynlig cache, eller frigjort til bruk slik at jeg kan legge OS in på den?

Føler at jeg er enhver kundebehandlers verste mareritt her :p

Endret av pederlh
Lenke til kommentar

Her har du eksempel på fremgangsmåte på zenbook ux32vd bytte av hdd til ssd og legge inn windows 8.

http://www.tomshardware.com/answers/id-1650903/ssd-upgrading-tips-asus-ux32vd.html

Også merk dette (som jeg har prøvd å forklare om dens ssd cache)

I left the internal SSD alone - it won't do caching unless you explicitly tell it by installing the correct utility. You could reformat it and use it for another OS or storage I guess, but I haven't done this yet

Lenke til kommentar

Her har du eksempel på fremgangsmåte på zenbook ux32vd bytte av hdd til ssd og legge inn windows 8.

http://www.tomshardware.com/answers/id-1650903/ssd-upgrading-tips-asus-ux32vd.html

Også merk dette (som jeg har prøvd å forklare om dens ssd cache)

Åjja, har lest lest den tråden, men jeg burde ha gått gjennom den minst 3 ganger til.

Nå tenker jeg bare på å la den SSD-en være i fred, siden at jeg ikke vil ha Windows på det lagringsmediet med verst ytelse, men det å ha en "død" del inni pcen virker litt rart.

Virker litt rart at nøkkelen er i bios, men slik sært det vel sikkert bare. OEM-versjonen av Win8, right?

Tror jeg bruker pcen slik som den er en liten stund, før jeg eventuelt kloner/tar clean install.

Eneste tingen er at jeg er litt skeptisk til å laste ned Win som torrent. Blir det en "ekte" versjon da?

Lenke til kommentar

Oem nøkler for windows 8 pcer er det laget en ny standard for .

Isteden for oem slic opplegget fra tidligere det asus sin felles nøkkel som ligger i alle dems w8 maskiners bios.

Samme opplegget har andre produsenter med sine oem nøkler for dems egne w8 notebooks/laptops/ultrabooks.

Jeg hverken oppfordrer eller ikke å laste ned torrents for w8 , bare googlet opp linker for deg hvor folk har endret hdd til ssd og howto's.

Hvordan du gjør får være opp til deg.

Etter å ha bootet noen ganger og kjørt favoritt programmer noen ganger er hybrid løsning med hdd og ssd cache oppleves systemet tilnærmet like raskt som med ssd for lasting og lesing av de samme tingene. Så du bør egentlig prøve først med hybrid løsningen føre du avskriver den.

Om du senere ønsker SSD istedet for HD kan du no bytte ved et senere tilfelle. Fortrinnsvis da med en clean installasjon av windows.

Bare husk på at du må ha en 7mm ssd , ellers må du som gutta på teksyndicate med dems ocz ssd.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oem nøkler for windows 8 pcer er det laget en ny standard for .

Isteden for oem slic opplegget fra tidligere det asus sin felles nøkkel som ligger i alle dems w8 maskiners bios.

Samme opplegget har andre produsenter med sine oem nøkler for dems egne w8 notebooks/laptops/ultrabooks.

Jeg hverken oppfordrer eller ikke å laste ned torrents for w8 , bare googlet opp linker for deg hvor folk har endret hdd til ssd og howto's.

Hvordan du gjør får være opp til deg.

Etter å ha bootet noen ganger og kjørt favoritt programmer noen ganger er hybrid løsning med hdd og ssd cache oppleves systemet tilnærmet like raskt som med ssd for lasting og lesing av de samme tingene. Så du bør egentlig prøve først med hybrid løsningen føre du avskriver den.

Om du senere ønsker SSD istedet for HD kan du no bytte ved et senere tilfelle. Fortrinnsvis da med en clean installasjon av windows.

Bare husk på at du må ha en 7mm ssd , ellers må du som gutta på teksyndicate med dems ocz ssd.

Ja, du har nok rett. Kan vel vente litt med å bytte, løsningen er vel ikke så ille. :)

Btw, Samsung sin 840-serie passer perfekt inn med riktig høyde. Tror jeg drøyer litt noen måneder/år, og så kan jeg legge inn enn SSD med større kapasitet (500gb+) når prisene har modnet seg litt.

Infinitive upvotes for you! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...