Ronny M Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Rett som det er så går jeg ifra laptopen med lokket åpent. Når jeg kommer tilbake etter en god stund så har maskina gått i hvilemodus. Det skal den gjøre etter 15 minutter på batteri. Men en gang i blant går den ikke i hvilemodus, da står den på til batteriet er tomt. Jeg antar at det bare er noe som kjører i bakgrunnen som holder maskinen våken, men hva kan det være, er dette et kjent problem? Jeg opplever at det skjer med begge maskinene mine, den ene kjører win 7, den andre win 8. Endret 2. august 2013 av Ronny M Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 når du starter den etter at dette har skjedd kommer det jo opp "fortsett windows" da ser du jo hva som kjører. Vet Utorrent gjør det her, samt hvis du har fullskjermsting oppe. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Problemet er ikke at jeg ikke vet hvilke program som kjøres. Det skjer selv om ikke jeg kjører noen program i det hele tatt, alt kan være lukket. Men det ligger jo hundre prosesser i bakgrunnen som ikke jeg vet hva er, det kan være noe der som holder maskina våken. Det skjer ikke ofte, men en gang iblant. Endret 2. august 2013 av Ronny M Lenke til kommentar
treningskisen Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Jepp... slike ting er så irriterende siden man ikke har noen peiling på hva det er som holder prosessen i gang og du har ingen åpenbare kontroller for å si til maskina at: døh! nå går du å legger deg til å sove! men fortvil ikke. maskina kan tvinges til hvil ved hjelp av batch script. dersom du går i søkelinja, skriver cmd så finner du kommando shellet til windows. her er scriptet jeg bruker til å (garantert) slå av windows etter en gitt tid: @echo off shutdown /s /t 10800 denne limer jeg enkelt inn i notepad og lagrer navnet som slå_av.bat. når jeg dobbelklikker fila slår maskinen seg av etter et par timer. du kan gjøre det samme med hvilekommandoen. her http://superuser.com/questions/42124/how-can-i-put-the-computer-to-sleep-from-command-prompt-run-menu står at denne linja er sleep, så da går jeg ut i fra at du bare erstatter shutdown med dette. rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0 og så lagrer som filnavn.bat og dobbeltklikker. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Jepp... slike ting er så irriterende siden man ikke har noen peiling på hva det er som holder prosessen i gang og du har ingen åpenbare kontroller for å si til maskina at: døh! nå går du å legger deg til å sove! men fortvil ikke. maskina kan tvinges til hvil ved hjelp av batch script. dersom du går i søkelinja, skriver cmd så finner du kommando shellet til windows. her er scriptet jeg bruker til å (garantert) slå av windows etter en gitt tid: denne limer jeg enkelt inn i notepad og lagrer navnet som slå_av.bat. når jeg dobbelklikker fila slår maskinen seg av etter et par timer. du kan gjøre det samme med hvilekommandoen. her http://superuser.com...prompt-run-menu står at denne linja er sleep, så da går jeg ut i fra at du bare erstatter shutdown med dette. rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0 og så lagrer som filnavn.bat og dobbeltklikker. Hvis jeg forstår deg riktig så må jeg altså klikke på fila for å aktivere scriptet, og så slår maskina seg av etter angitt tid? Eller slår den seg av etter angitt tid med inaktivitet? Lenke til kommentar
treningskisen Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvis jeg forstår deg riktig så må jeg altså klikke på fila for å aktivere scriptet, og så slår maskina seg av etter angitt tid? Eller slår den seg av etter angitt tid med inaktivitet? Den slår seg av etter så så mange sekunder. Bruker å klikke på den før leggetid sånn at jeg er sikker på at maskinen ikke suser og går seg over natta. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Den slår seg av etter så så mange sekunder. Bruker å klikke på den før leggetid sånn at jeg er sikker på at maskinen ikke suser og går seg over natta. Men da er du jo like langt, hvorfor ikke rett og slett bare slå av maskina når du går å legger deg istedenfor å klikke på det scriptet? Problemstilligen min er en annen. Jeg kan glemme å lukke lokket (hvilemodus) hvis jeg bare skal ut en liten tur for eksempel. Og hvis jeg glemmer det, så glemmer jeg også å klikke på den fila du snakker om, så da hjelper det jo lite. Den skal jo normalt gå i hvilemodus etter et kvarter med inaktivitet, men det hender at ikke den gjør det. Skjermen slukker, vel å merke. Endret 2. august 2013 av Ronny M Lenke til kommentar
treningskisen Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) For ditt tilfelle må du nesten gå inn å se på prosessene en etter en. Du sier at det ikke skjer hele tiden. Kan du prøve å huske akkurat hvilke program som kjører/har kjørt når det funker og når det ikke funker? Ofte er det noen perifere prosesser som setter i gang en sleeplock, altså forteller OSet at den holder på med noe viktig, slik at den ikke går i hvil under formateringer og andre "viktige" ting. Det kan være ting som torrents, hvis den i settings er satt til ikke å sove under nedlastning osv, osv. Du må nesten se på hva som kjører i de tilfeller det oppstår. Neste gang du opplever at maskinen ikke går i hvilemodus, ta gjerne et snapshot av processlista di i task manager (bare trykk print screen og lagre i paint med ctrl + v), da er det litt enklere for meg å kunne se igjennom lista av prosesser og potensielt finne synderen. Endret 2. august 2013 av treningskisen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå