Gå til innhold

[Løst] Oppgradering; CPU, HK, GPU, HD (RAM?) Forbedret ytelse?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en relativt gammel traver som jeg vurderer å oppgradere hvis prisen er grei og ytelsen øker. Alt utenom SSDen er kjøpt i 2009.

Maskinen skal brukes til vanlige oppgaver + spill/film

Prisantydning; -+ 5000,-

Skal ikke overklokkes.

Helst AMD-basert.

De gamle delene er som følger;

Det komponentene jeg har sett på foreløpig er;

Det jeg lurer på er om ytelsesøkningen rettferdiggjør prisen, sett i forhold til ytelsen på det jeg har.

Trenger jeg egentlig alt nytt eller er det ting jeg kan beholde eller enkelte komponenter som peker seg ut som flaskehals?

Har prøvd å undersøke selv, men må nok erkjenne at jeg har falt litt av de siste årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe noe nytt i dag, er det nok 3 muligheter:

AMD FX-9590 om du får tak i den, trekker veldig mye strøm og er dårlig til OC.

i5 2500k eller mot i5 3570k på bruktmarkedet samt eller FX 8350 som kun er bedre i videoredigering og multitasking, spilling og Full HD film i quicktime hjelper lite her.

Eller siste alternativ nyeste i5 4670k basert på LGA 1150.

Bruk helle pengene på Samsung 840 SSD eller 830 går også grei, samt HD 7970 er kanskje litt stiv priset, men stort sett eneste AMD har av gode produkter nå. Skjermkortet du foreslår er kanskje bedre tilpasset prosessoren, men prosessoren vil nok henge etter i spill som krever mye ytelse per kjerne f.eks Crysis og crysis warhead.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva med å bare kjøpe nytt skjermkort (og kanskje mer RAM) og vente med å skifte ut de andre komponentene?

Du har et hovedkort og en prosessor som er potensielt gode overklokkere. Det er nesten lekende lett med det hovedkortet du har.

Jeg har nesten samme CPU (1090T som har 6 kjerner på 3.2GHz), Asus Crosshair IV Formula (som deg) og et Asus 6970. Disse klarer å kjører f.eks Skyrim på Ultra.

Ved å skifte alle delene vil du oppnå mer ytelse, men til hvilken pris?

Lenke til kommentar

Hva med å gå for Samsung SSD 840 og Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 og så heller prøve å klokke hovedkortet og prosessoren? Vil minnet (Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL9) holde til det?

Egentlig en grei mellomløsning for min del, hvis dere mener det holder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...