Gå til innhold

Hva er "trippel A-utgivelser" for spill?


Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei. Dette er bare en liste over ting AAA-spill burde ha, som han sier selv, ikke hva det er. AAA har ingen ting med kvalitet å gjøre, med med hvor stort budsjettet er. Spesielt markedsføringsbudsjettet.

Om ein les litt på nettet så er det mange forskjellige meiningar om det. Nokre meiner det viser til busjett og kvalitet, andre kun budsjett. Difor kan ein risikere at det betyr begge delar, avhengig av kven som brukar uttrykket.

 

For øvrig synest eg heile benemninga er teit.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det brukt er det vandligvis toppen av skalaen "små - medium - AAA", eller med andre ord hvor stort prosjekt spillet har vært, dette mener jeg gjenspeiles i hvor mye penger brukt på utviklingen og hva forventninger brukeren har til spillet.

 

Små spill fokuserer vandligvis hardt på en ting(gameplay mekanikk eller kunststil) og man har vanligvis lite forventninger til alt utenom dette ene elementet. Vanligvis ligger også fokus på gjennspillingsverd istede for innhold. Pris vanligvis under $15

 

Medium spill fokuserer mer på innhold, du kan forvente at det er flere enn ett element som er polert og bra. Men det er fortsatt ett spill som kan tilgies for å totalt ignorere ett eller annnet element. Pris under $30.

 

AAA er spill hvor du kan ha forventning om at alle deler av spillet er polert, fokuset er på historien eller verden spillet er satt i. Det er en forventning om at det er innhold nok til å vare en visst antall timer utenom gjenspilling. Selges for fullpris $60.

Lenke til kommentar
For øvrig synest eg heile benemninga er teit.

 

Det er tvert imot en ekstremt nyttig benevning. Uansett hva den nøyaktige betydningen er, så er en av fellesnevnerne at begrepet alltid brukes om spill med så dyre produksjonskostnader at de må appellere til fjortis-markedet for å være lønnsomme. Som er en veldig god grunn til å holde seg unna.

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er tvert imot en ekstremt nyttig benevning. Uansett hva den nøyaktige betydningen er, så er en av fellesnevnerne at begrepet alltid brukes om spill med så dyre produksjonskostnader at de må appellere til fjortis-markedet for å være lønnsomme. Som er en veldig god grunn til å holde seg unna.

Med andre ord halde seg unna GTA, Halo og CoD kun fordi nokon har stempla dei med "AAA"? Høyrest lurt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord halde seg unna GTA, Halo og CoD kun fordi nokon har stempla dei med "AAA"? Høyrest lurt ut.

 

Ja, det er veldig lurt. Spesielt når spillene av mye høyere kvalitet enn disse som regel er både billigere og veldig ofte lar deg støtte enkeltutviklere som virkelig brenner for å produsere noe bra fremfor noe salgbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om ein les litt på nettet så er det mange forskjellige meiningar om det. Nokre meiner det viser til busjett og kvalitet, andre kun budsjett. Difor kan ein risikere at det betyr begge delar, avhengig av kven som brukar uttrykket.

 

For øvrig synest eg heile benemninga er teit.

 

Syntes det blir veldig rart å bruke det til å beskrive kvalitet, for hva betyr det? Betyr AAA høy eller lav kvalitet? Det er høyst variabelt og diskutabelt, og det er vel så mange som mener det ene som det andre. Jeg kan til en viss grad gå med på produksjonsverdi, men det er vel her også eksempler på spill med lav produksjonsverdi som allikevel blir kalt AAA, og motsatt.

Lenke til kommentar
Syntes det blir veldig rart å bruke det til å beskrive kvalitet, for hva betyr det? Betyr AAA høy eller lav kvalitet? Det er høyst variabelt og diskutabelt, og det er vel så mange som mener det ene som det andre. Jeg kan til en viss grad gå med på produksjonsverdi, men det er vel her også eksempler på spill med lav produksjonsverdi som allikevel blir kalt AAA, og motsatt.

Difor eg meiner AAA er snodig å bruke på spel. Det er mykje brukt på andre ting og tang, og då hovudsakleg for å gradere kvalitet. Eksempelvis brukte golfballer og teikneserieblad.

 

Produksjonskostnadane seier fint lite om kvaliteten på spelet. Du kan sjølvsagt sjå på metacritics, omtaler osv. i forhold til kvalitet, men det er alltid ein subjektiv vurdering.

Lenke til kommentar

Produksjonskostnadane seier fint lite om kvaliteten på spelet.

 

Tvert imot, generelt sett finnes der en korrelasjon mellom budsjett og kvalitet. At kvalitet "vurderes subjektivt" er av null betydning når vurderingen gjøres av tusenvis av mennesker (i metacritic og salgstall).

 

Selv ser jeg på AAA-betegnelsen fra eiernes side, i finansverdenen betyr AAA forenklet at investeringen er av typen lavrisiko.

Dette er relevant fordi spillindustrien er karakterisert av hit-or-miss, enten møter du forventingene for å dekke kapitalkostnader, eller så flopper spillet fullstendig. Da er den tryggeste investeringen (AAA) å kjøre høyt budsjett siden det statistisk sett fører til en hit.

 

 

Edit: vil legge til at jeg ved google ikke ser en klar enighet om AAAs betydning fra forbrukers side, mye tolkinger ute og gå. Kan godt tenke meg at sjargongen oppsto hos utgiver, for så å smitte over på utvikler-> marketing-> konsument. Men det er nok bare enda en tolkning fra min side. Til syvende og sist er det majoriteten som bestemmer definisjonen.

Endret av HeatedCoffee
Lenke til kommentar

Difor eg meiner AAA er snodig å bruke på spel. Det er mykje brukt på andre ting og tang, og då hovudsakleg for å gradere kvalitet. Eksempelvis brukte golfballer og teikneserieblad.

 

Produksjonskostnadane seier fint lite om kvaliteten på spelet. Du kan sjølvsagt sjå på metacritics, omtaler osv. i forhold til kvalitet, men det er alltid ein subjektiv vurdering.

Vi da si at produksjonsverdien som regel sier noe om de tekniske kvalitetene til ett spill. Det sier kanskje ikke så mye om det artistiske, og du behøver absolutt ikke å like spillet, men rent teknisk sett så vil AAA titler for det meste skille seg ut fra andre rett og slett fordi det ligger utallig mye mer arbeid bak dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...