Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Spørsmål ang. kontrakter og arbeid utført utenfor kontrakt

fiskerdigg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jobber for øyeblikket for et firma hvor jeg har fast jobb i en avdeling, med en veldig spesifikk stillingsbeskrivelse.

Denne tilsier at jeg skal utføre en viss type arbeid, men i det siste har vi blitt slått sammen med en annen avdeling da for å hjelpe til pga en del nye ansatte. Dette har da ført til en helg haug med nye arbeidsoppgaver, som jeg aldri var interessert i, ei heller ville jobbe med. Jeg takket ja til den jobben jeg ble tilbudt, men ikke den jobben jeg har nå.

Mine spørsmål er da:'

- Kan jeg kreve ny kontrakt? Da med tanke på at stillingsbeskrivelsen i min kontrakt ikke lenger stemmer overhodet.

- Kan jeg motsette meg å gjøre disse arbeidsoppgavene uten en ny kontrakt?

- Hvor lenge kan arbeidsgiver presse igjennom dette uten at vi ser noe endring i kontrakt/stillingsbeskrivelse?

Dette er forøvrig en stor endring i arbeidsoppgaver, da spesielt fordi det er et helt annet regelverk jeg må forholde meg til, samt at jeg er blitt tildelt ansvarsoppgaver jeg aldri takket ja til.

Jeg er interessert i hva loven sier forøvrig, moralisering etc blir ikke besvart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en midlertidig greie, eller er det mer permanent? Lurer siden du snakker om nyansatte ...

Det ble først innført som en midlertidig greie for å avta belastning på kun en avdeling, da de hadde en del nye ansatte før sommern som trengte opplæring, noe jeg har forståelse for. Det har da vært mer gjennomlufting, og de "vet ikke" hvor lenge det kommer til å vare. Det var først 2 uker, så utvidet med 6 uker, og nå er ingenting sikkert.

Svarer det på det du lurer på?

Lenke til kommentar

Avgjørende her, slik jeg ser det, er hvorvidt endringene er "mindre endringer" eller ikke. "Mindre endringer" er innenfor arbeidsgivers styringsrett og kan ensidig beordres, når den grensa passeres kreves en såkalt "endringsoppsigelse". Å trekke presis linje her er ikke lett, men hvor mye de nye oppgavene påvirker arbeidsdagen i tid, hvor mye de krever kompetanse ulik de andre oppgavene og hvor lenge endringer er planlagt å pågå (antall dager/uker/måneder dersom det ikke er "på ubestemt tid") er alt viktig i vurderingen.

Er dette innenfor "mindre endringer" kan du ikke kreve noe som helst. Går endringene videre enn det har du krav på å bli oppsagt i din nåværende stillling og samtidig tilbudt en ny med annen stillingsbeskrivelse. En slik oppsigelse vil med få unntak være lovlig, og at den ville være ulovlig om den kom alene (altså uten tilbud om ny stilling) betyr i seg selv på ingen måte at den er ulovlig når den kommer som "endringsoppsigelse". En endringsoppsigelse kan du behandle på tre måter:

1) Du takker ja til oppsigelsen, og nei til ny avtale. Altså som en vanlig oppsigelse, og du går oppsigelsestida ut.

2) Du takker ja til å endre og endrer umiddelbart eller fra den tida dere blir enige om.

3) Du takker ja til å endre, men insisterer på å stå oppsigelsestid ut i din nåværende stilling før du endrer. Da har du rett til å stå på dagens vilkår (og endringer innen dette som kommer inn under ramma "mindre endringer" og altså er innenfor styringsretten) inntil oppsigelsestida er ute. Arbeidsgiver kan da i prinsipp endre til en ordinær oppsigelse, men det kan også gjøre en ellers lovlig endringsoppsigelse til en ulovlig oppsigelse, så det er ikke fritt fram for arbeidsgiver her å endre heilt etter eget ønske.

Er du selv og arbeidsgiver uenig i hvorvidt dette er "mindre endringer" eller ikke er det en sak for tillitsmenn, arbeidstilsyn og evt domstoler å ta tak i dersom dere ikke kommer til enighet. Å si noe fornuftig om den saken uten å kjenne alle relevante forhold og ha en viss innsikt i arbeidet er temmelig umulig. Argumentene du bruker er imidlertid relevante nok i vurderinga og noe du i et slikt tilfelle bør sørge for å få formidla klart og tydelig til både tillitsmenn og arbeidstilsyn (og domstol i aller verste fall).

Endret av Alastor
Fjerne unødvendig formatering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, dette klargjør en del av de spørsmålene jeg hadde.

Har forståelse for at det er vanskelig å si noe spesifikt om saken uten alle detaljene, takker for svar uansett.

Videre vil jeg påpeke som en ekstra detalj at jeg heller ikke fikk opplæring i dette (1 dag, men det er knapt nok til å lære seg hvordan man logger inn i alle systemene vi bruker), og at alt jeg har lært har vært selvlært. Altså, jeg ble så og si bare kastet rett ut i det. Heldigvis har jeg vilje til å lære meg nye ting, det var flere som sluttet når dette skjedde.

Det har jo da ført til at jeg har måtte bruke mye av arbeidsdagen min på å informere meg selv om diverse lovverk i EU og EØS, noe som har gjort at min arbeidet jeg skal gjøre utifra kontrakt har kommet i andre rekke, noe jeg ikke er veldig glad eller stolt av, ettersom at det til syvende og sist går utover mine resultater.

Takker for svar, veldig hjelpsomt.

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Edit: Tok meg friheten til å endre størrelsen på skriften for å unngå veldig langt innlegg, håper det er i orden.

For all del heilt i orden. Spørsmålet er bare om sitatet trengs i det heile tatt, slik at du kan korte enda mer?

Ellers vil jeg si at dine argumenter i innlegget også er høyst relevante i en vurdering "mindre endring innenfor styringsretten/større endring som krever endringsoppsigelse". Du har absolutt argumenter slik at du etter mitt syn bør drøfte den saken med arbeidsgiver/tillitsvalgt/arbeidstilsynet, men det kreves altså langt mer "totaloversikt" i saken for å kunne gi et konkret svar.

Lenke til kommentar

For all del heilt i orden. Spørsmålet er bare om sitatet trengs i det heile tatt, slik at du kan korte enda mer?

Ellers vil jeg si at dine argumenter i innlegget også er høyst relevante i en vurdering "mindre endring innenfor styringsretten/større endring som krever endringsoppsigelse". Du har absolutt argumenter slik at du etter mitt syn bør drøfte den saken med arbeidsgiver/tillitsvalgt/arbeidstilsynet, men det kreves altså langt mer "totaloversikt" i saken for å kunne gi et konkret svar.

Hehe, godt poeng. Fjernet nå :)

Var mest interessert i om jeg faktisk har noe å "komme med" her, og det svaret fikk jeg jo nå. Skal ta dette opp med sjefen min når hun kommer tilbake fra ferie.

Tusen hjertelig takk for all hjelp og gode svar. Setter denne som løst, men om noen har andre innspill så sjekker jeg jevnlig, og kan nås på pm og :)

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...