Admiral-K Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Hadde vært kult å sett EarthVPN med i testen. Ca 24Mbit ned og nesten 8 opp fra serveren i Stockholm, serveren i Frankfurt leverte 17 og 4. Det er med 70/10 linje fra CD..... Sliter litt med å få det til å virke med dd-wrt på E4200, jeg får utenlandsk IP i ruteren men får det ikke til å virke når jeg bruker pc. Ifølge eartVPN må man ha 2 rutere om man vil kjøre ruter med dd-wrt/VPN, noen som har gjort dette bes ta kontakt! Nå kjører jeg programmet deres.... Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Hadde vært fint om de kom ut med en guide til: "Hvordan sette opp ruteren med vpn!" Fungerte fint med wrt45-gl med dd-wrt da jeg testet det(flere år siden). Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 (endret) Er det andre som har problemer med å starte Mullvad-klienten? Jeg får den verken til å starte i Mountain Lion eller Debian. Endret 7. august 2013 av l3dx Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Dette lurer jeg også på. Hvis noen har et godt svar hadde det vært supert om jeg ble gjort obs på det! Med Astrill's egen klient kan man enkelt velge hvilke applikasjoner/programmer som skal kjøres gjennom VPN- tunnelen eller ikke, og også velge bestemte nettsider som skal VPN'eres eller ikke. Valgene man har når det gjelder applikasjoner, er; "Tunnel all apps", "tunnel only these apps", "exclude these apps". Ved å velge en av de to sistnevnte må man så velge hvilke apper/programmer man vil ha med i listen. De samme valgene får du også når det gjelder bestemte nettsider. Ellers vil jeg bare henge meg med på kritikken mot Astrill's behandling i artikkelen; Astrill er den av de VPN-tjenestene jeg har prøvd som er klart raskest, både på ping og båndbredde. Jeg har 25/25 fiber fra Altibox, og med Astrill så får jeg normalt 25-30 ping og nesten full 25/25 linje. I hvert fall hvis jeg benytter meg av den norske serveren. Jeg betalte også for Astrill med VISA, under fullt navn, og leverte også fra meg mitt telefonnummer for bekrefting, og har overhodet ingen problemer med det. På samme måte som jeg heller ikke har noen problemer med at aviser jeg abbonerer på vet navnet mitt, adressen min osv. Det får da være måte på hvor paranoid man skal være, tenker nå jeg. Det som er viktig, er at VPN-tilbyderen ikke fører logger over min trafikk gjennom VPN-tunnelen. Hele poenget med VPN - i hvert fall for mitt vedkommende - er å styre utenom den lovpålagte loggingen som skjer hos ISP'en min. Jeg liker ikke sånt, av helt prinsippielle grunner - ikke fordi jeg hverken driver med samfunnsundergravende adferd på nettet, eller med fildeling/nedlasting av kopibeskyttet materiale. Eller noen annen lyssky virksomhet, for den saks skyld. Kun av prinsippielle personverns- og anonymitetsgrunner. Dessuten er det kjekt å kunne velge å kjøre via en VPN-server i enkelte andre land, for å komme utenom georestriktive tjenester. Andre VPN'er jeg har prøvd i løpet av de siste 3-4 månedene: Anonine, iVPN, og EarthVPN. Ingen av dem oppnår samme hastigheter som Astrill. Anonine opplevde jeg som ok, men de har et veldig begrenset utvalg servere (kun Sverige). iVPN opplever jeg som kanskje en av de som er mest seriøse og stapeisete når det gjelder å beskytte kundenes personvern, men de har ingen servere i nærheten - jeg vil helst kunne koble meg på en server i "nærområdet", for best mulig hastighet. EarthVPN har en hel drøss servere over hele verden, men farten er ikke så god som Astrill's, selv ikke med den serveren de har i Bergen - dessuten opplever jeg dessverre å få nokså hyppige avbrudd, noe jeg sjelden opplever med Astrill. Det siste der er veldig synd, fordi jeg nok hadde valgt EarthVPN som tilbyder dersom de hadde hatt det hele på stell. De er en av de billigste, samtidig som de virker seriøse og troverdige. Og de kjører med SSTP-protokollen i tillegg til den mer vanlige OpenVPN-protokollen. Endret 9. august 2013 av thomit 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Ellers vil jeg bare henge meg med på kritikken mot Astrill's behandling i artikkelen; Astrill er den av de VPN-tjenestene jeg har prøvd som er klart raskest, både på ping og båndbredde. I hvert fall hvis man benytter seg av den norske eller en av de svenske serverne. Jeg betalte også for Astrill med VISA, under fullt navn, og leverte også fra meg mitt telefonnummer for bekrefting, og har overhodet ingen problemer med det. På samme måte som jeg heller ikke har noen problemer med at aviser jeg abbonerer på vet navnet mitt, adressen min osv. Det får da være måte på hvor paranoid man skal være, tenker nå jeg. Det som er viktig, er at VPN-tilbyderen ikke fører logger over min trafikk gjennom VPN-tunnelen. Hele poenget med VPN - i hvert fall for mitt vedkommende - er å styre utenom den lovpålagte loggingen som skjer hos ISP'en min. Jeg liker ikke sånt, av helt prinsippielle grunner - ikke fordi jeg hverken driver med samfunnsundergravende adferd på nettet, eller med fildeling/nedlasting av kopibeskyttet materiale. Eller noen annen lyssky virksomhet, for den saks skyld. Kun av prinsippielle personverns- og anonymitetsgrunner. Men så var ikke dette en test som het "Hvilken VPN passer best for thomit". Vi er andre som setter helt andre krav til en VPN tilbyder, og der er det at man må gi fra seg så mye informasjon til Astril et stort stort minustegn i boka. Skal man bruke VPN til å være anonym er rett og slett ikke Astril godt nok. 1 Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Men så var ikke dette en test som het "Hvilken VPN passer best for thomit". Vi er andre som setter helt andre krav til en VPN tilbyder, og der er det at man må gi fra seg så mye informasjon til Astril et stort stort minustegn i boka. Skal man bruke VPN til å være anonym er rett og slett ikke Astril godt nok. Nå var det først og fremst kritikken for farten som Astrill fikk i artikkelen, jeg var opptatt av. Derfor nevnte jeg kort også pro's and con's jeg opplevde med et par-tre andre tilbydere jeg har prøvd, slik at de som ikke føler at Astrill er noe for dem, skal ha enda bittelitt bedre utgangspunkt for å velge tilbyder selv - eller i hvert fall for hvor de kan begynne å teste dem ut. Jeg synes man godt kan ta utgangspunkt i de som har svart på Torrentfreaks spørmål tilfredsstillende, f.eks. Det er alltid avveininger å ta, vet du - ikke kun sikkerhet og anonymitet, men også brukervennlighet, support, server-antall og -lokasjoner, m.m. Og ikke minst, fart. Endret 9. august 2013 av thomit Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Det er alltid avveininger å ta, vet du - ikke kun sikkerhet og anonymitet, men også brukervennlighet, support, server-antall og -lokasjoner, m.m. Og ikke minst, fart. Ja, men ser man på dagens norske forbrukere så ser man at fart kreves stort sett bare til en, eller kansje to ting: - Piratvirksomhet - Streaming Eller forresten, til streaming er ett nettlesertillegg ofte nok. Så da gjenstår piratvirksomhet. Om man velger en helt OK tilbyder, så kommer man ikke til å merke forskjell på vanlig surfing om man har VPN av eller på. Men, om man skrur på masse torrents, er det en helt annen sak. Og grunnen til at dette er et viktig poeng for meg, er fordi mange VPN tilbydere IKKE er torrent spesialisert, mens Astril kansje er nettopp det. Og da må testen konkludere med at Astril kansje ikke er direkte sammenlignbart med feks IVPN, siden de har to forskjellige spesialiseringer, å skjule torrent trafikk, og å holde brukeren anonym. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Ja, men ser man på dagens norske forbrukere så ser man at fart kreves stort sett bare til en, eller kansje to ting: - Piratvirksomhet - Streaming Eller forresten, til streaming er ett nettlesertillegg ofte nok. Så da gjenstår piratvirksomhet. Om man velger en helt OK tilbyder, så kommer man ikke til å merke forskjell på vanlig surfing om man har VPN av eller på. Men, om man skrur på masse torrents, er det en helt annen sak. Og grunnen til at dette er et viktig poeng for meg, er fordi mange VPN tilbydere IKKE er torrent spesialisert, mens Astril kansje er nettopp det. Og da må testen konkludere med at Astril kansje ikke er direkte sammenlignbart med feks IVPN, siden de har to forskjellige spesialiseringer, å skjule torrent trafikk, og å holde brukeren anonym. En ting til: Man betaler faktisk for å få en viss fart av ISP'en sin. Derfor er det lite hensiktsmessig at denne farten blir veldig begrenset ved at man benytter seg av en VPN attåt, etter min mening. Som sagt, man må ta sine egne avveininger. Men jeg opplever ikke at Astrill retter seg mot P2P'er eller pirater i første rekke. Astrill har stor oppmerksomhet mot profesjonelle kunder, samt mot kinesiske innbyggere, og profilerer seg ikke høyt mot fildelere eller pirater, slik jeg oppfatter dem. Men siden du nevner iVPN, så er jeg enig med deg (tror jeg), at de virker som en av de som tar det med personvern mest på alvor, og at de bestemt ikke profilerer seg mot å kapre kunder blant fildelere og pirater. Endret 9. august 2013 av thomit Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Ja, men ser man på dagens norske forbrukere så ser man at fart kreves stort sett bare til en, eller kansje to ting: - Piratvirksomhet - Streaming Eller forresten, til streaming er ett nettlesertillegg ofte nok. Så da gjenstår piratvirksomhet. Om man velger en helt OK tilbyder, så kommer man ikke til å merke forskjell på vanlig surfing om man har VPN av eller på. Men, om man skrur på masse torrents, er det en helt annen sak. Og grunnen til at dette er et viktig poeng for meg, er fordi mange VPN tilbydere IKKE er torrent spesialisert, mens Astril kansje er nettopp det. Og da må testen konkludere med at Astril kansje ikke er direkte sammenlignbart med feks IVPN, siden de har to forskjellige spesialiseringer, å skjule torrent trafikk, og å holde brukeren anonym. Hva er forskjell på en som er torrentspesifisert og en som ikke er det? Det er jo fortsatt umulig å spore IP'n? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Hva er forskjell på en som er torrentspesifisert og en som ikke er det? Det er jo fortsatt umulig å spore IP'n? Nei, men som man ser på Astril, som jeg velger å se på som en mer torrent rettet tjeneste, så kan man kreve mer informasjon for å lage en konto. De som er mer fokusert på personvern og anonymisering, gir deg mulighet til å være 100% anonym på tjenesten. Altså du har bare et brukernavn, og passord, og betalingen kan skje anonymt uten å knyttes direkte til en person (ved feks bitcoins). Jeg tror ikke du er mindre sikker på en torrent fokusert vpn tjeneste, enn på en annen vpn tjeneste, med mindre du driver å erter på deg stater iVPN sier feks dette om akkurat dette temaet: We're not a P2P downloading service. Copyright legislation has fueled demand for VPN services with most companies targeting these customers directly even though they use a disproportional amount of our network resources. We dont, so you get more speed and lower latency. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hvis jeg installerer en VPN på en PC, vil det da kun virke på den PCen, eller påvirker det alle enheter som kobler seg til den samme ruteren? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hvis jeg installerer en VPN på en PC, vil det da kun virke på den PCen, eller påvirker det alle enheter som kobler seg til den samme ruteren? Bare den PCen. Men du kan legge inn VPN på noen rutere også... Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Er det ikke uansett tryggere å bruke Tor siden Tor ikke krever registrering med navn, adresse etc? NSA kan jo bare presse VPN selskapene til å utgi info? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Men de gode tilbyderne har ikke noe data å gi fra seg, og om NSA krever tilgang, så legger dne ned sjappa og flytter. iVPN har i hvertfalld dette i brukeravtalen. De logger ikke noe, ergo ikke noe å gi ut Om noen krever å få overvåke, så tar de det i retten, gir brukeren beskjed, evt legger ned. Lenke til kommentar
karebo Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg har brukt PrivateInternetAccess i etpar måneder og det fungerer fint på mine win 7 maskiner. Den er imidlertid vanskelig å installere på win xp. Har noen erfaring med VPN som fungerer greit på både win 7 og win XP? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Er det ikke uansett tryggere å bruke Tor siden Tor ikke krever registrering med navn, adresse etc? NSA kan jo bare presse VPN selskapene til å utgi info? NSA kan ikke lovlig utøve press på ikke-amerikanske bedrifter eller personer. Dersom du er bekymret over å bli overvåket av NSA, så ikke bruk amerikanske VPN-tjenester, og unngå å bruke servere som står på amerikansk jord. Det er dessuten fullt mulig å kombinere både VPN og Tor. Hva som er "tryggest", både kan og blir diskutert. Kjør begge, da. Men Tor har jo en praktisk ulempe i den lave farten - så hver enkelt får vel vurdere hvor mange praktiske hensyn som skal ofres til fordel for "enda tryggere". Dessuten føler jeg at det diskuteres 2 forskjellige saker her nå. VPN som et forholdsvis enkelt tiltak for å øke personvernet og anonymiteten over internettet på den ene siden, og så ytterligere tiltak for å forsøke å skjule seg helt for "law & order" på den andre. Det som er helt åpenbart, er at VPN'er ikke er untatt fra å følge lovene i de landene de holder til i, eller der serverne deres står. Men det er da heller ikke noe stort problem, så lenge VPN-leverandøren ikke fører noen logger som kan identifisere en bestemt internettrafikk. Mange VPN-leverandører sier at de ikke logger noe slikt, andre at de bare logger i en begrenset tidsperiode, for å hjelpe dem med feilsøking etc., andre sier rett ut at de logger "noe", og beholder loggen over lengre tidsperioder. Noen sier svært lite i det hele tatt. Så får man bare velge å stole på at de gjør som de sier, eller ikke. Endret 12. august 2013 av thomit Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Det dere ikke skriver noe om er hvilke tjenester som lar deg benytte OpenVPN- og PPTP-tilkoblinger for å konfigurere nettverket selv, dette muliggjør også bruk på smarttelefoner, nettbrett, etc. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Er ikke PPTP ganske utrygt? AtW Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 For meg handler det mest om prinsipper. Å vise myndighetene at man bryr seg om privatlivet sitt og setter pris på anonymitet. Jeg syns det er direkte ekkelt å tenke på at myndigheter verden over sitter og hamstrer og lagrer informasjon om alt og alle som om alle er terrorister. Hva om de ønsker å bruke noe mot deg i en rettssal senere? Plutselig drar påtalemyndighetene fram noe du sa på Reddit for ti år siden og man sitter der og husker ikke en gang at man var på Reddit... Og når jeg ser på hvordan nettsider som Lavabit blir tatt ned, da tar jeg det som et tegn på at myndighetene er desperate i forsøkene på å ha 100% kontroll over Internettet. 1 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Er ikke PPTP ganske utrygt? AtW Ikke til helt ordinære oppgaver på eget allerede kryptert nettverk, men det er kun en nødløsning for enheter som ikke støtter OpenVPN. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå