ehauger Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Fra og med september kan systembytte bli mye enklere med Sigma-objektiver.Sigma vil la deg bytte objektivfatning Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Dette høres jo ut som et mye mer profesjonellt fatning-bytte system enn Tamron sitt gamle 'Adaptall' (adapt all: get it?) der man hadde en 'Tamron-fatning' innerst, og skrudde på en Nikon, Canon eller whatever utenpå den igjen. Jeg foretrekker å betale noen hundrelapper for å få en skikkelig fatning 'originalt montert'! Selve fatningen er det minste problemet: De elktroniske tilkoblingene med forskjellige kontakter, spenningsnivårer, overføringsprotokoller osv. er nok den største utfordringen, og krever nok ganske dyp inngripen i objektivets fokus og zoom-følere og knapperader... Dette vil nok være mer aktuelt jo høyere prisen på objektivet er; Klart det er bedre å få byttet fatning for noen hundrelapper på et 20.000,- objektiv, enn å selge det med 5000 i tap og så kjøpe nytt.... Mens et objektiv til 2000,- er nok best å bare selge ved et systembytte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Man kan alltids klage på pris, frakttid og sånt, men jeg synes Sigma fortjener ros for et prinsippielt viktig steg. Sigma bygger nye objektiver mer modulære enn før, altså utskitbar fatning, inkludert elektrisk grensesnitt. Velger man Sigma kan man begynne å senke skuldrene sine angående merkevalg, særlig for de små aktørene (Sigmas eget kamerasystem). For noen få år siden opplevde noen å kjøpe seg inn i et system som skulle vise seg å avgå ved døden, Four Thirds. Bruktmarkedet for objektiver med FT-fatning forsvant. Noen tok den lærdommen at de ville være merkeloyale mot de største i markedet for å "sikre seg" mot samme verditap igjen. Med Sigmas nye modulære objektiver trenger man ikke lengre bekymre seg for om man har kjøpt seg inn i et dødt kamerasystem. Man kan alltids konvertere senere uten å måtte kjøpe all optikken på nytt. Man trenger ikke frykte systemdød og man trenger ikke være så merkeloyal som før. Det tror jeg vil bedre konkurransen til fordel for oss forbrukere. Framtidsvisjonen er en verden der objektivfatninger er merkeuavhengige og standardiserte. Det vil fortsatt være flere ulike fatninger for ulike sensorformat og registeravstander, men altså uten låsingen til kameramerke. Sigma forenkler nok også produksjon og får lavere produksjonskostnader av modulariteten. Endret 2. august 2013 av Simen1 2 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Jeg vil kanskje snu litt på flisa og si at det nå blir enda enklere å beholde fatningen, ihvertfall hvis en både liker kameraet sitt og noen av Sigmas objektiver. De har noen riktig gode utgivelser, og ikke alle har vært tilgjengelig i f.eks. EF-fatning. Det blir ikke alle nå heller, men utvalget øker ihvertfall litt. Lenke til kommentar
eksepsjonell Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 For noen få år siden opplevde noen å kjøpe seg inn i et system som skulle vise seg å avgå ved døden, Four Thirds. Bruktmarkedet for Sigmaobjektiver med FT-fatning forsvant. Noen tok den lærdommen at de ville være merkeloyale mot de største i markedet i stedet for. Med Sigmas nye modulære objektiver trenger man ikke lengre bekymre seg for om man har kjøpt seg inn i et dødt kamerasystem. Man kan alltids konvertere senere uten å måtte kjøpe all optikken på nytt. Man trenger ikke frykte systemdød og man trenger ikke være så merkeloyal som før. Godt sagt! Men vil det bli et valg å bytte fra hva-som-helst-fatning til FT-fatning? Kanskje de bare bytter det til hva de bare produserer i dag? Jeg har en Olympus E-520, og ønsker en 50mm med f/1.4 (dumt at de ikke selger de lenger).. Om Sigma gir den muligheten å bytte til en FT-fatning, vil det lønne seg for meg å kjøpe en hva-som-helst-fatning av Sigma 50mm f/1,4 og få den byttet til FT-fatning? Eller burde jeg heller bare kjøpe et nytt kamerasystem som vil gi flere muligheter av optikk til min fremtidlige bruk med fotografi? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Nytt kamerasystem - definitivt. E-520 henger langt etter på både sensorytelser, fokushastighet og funksjonalitet generelt. Dvs. behold kameraet og optikken for det får du fint lite for uansett og bruk det som reserve eller ha det som familiens nr 2. kamera. Angående bildestøy vil du nok komme minst like godt ut med et hvilket som helst nytt APS-C kamerasystem med f/2,8 optikk som du gjør med FT og f/1,4. Foreløbig er det et ganske begrenset utvalg objektiver som lar seg konvertere: Full-frame lenses 120-300mm F2.8 DG OS Sport 35mm F1.4 DG Art APS-C lenses 30mm F1.4 DC HSM Art 17-70mm F2.8-4 DC OS Macro Contemporary 18-35mm F1.8 DC Art Mirrorless lenses 19mm F2.8 DN Art 30mm F2.8 DN Art 60mm F2.8 DN Art Endret 2. august 2013 av Simen1 1 Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 For noen få år siden opplevde noen å kjøpe seg inn i et system som skulle vise seg å avgå ved døden, Four Thirds. Bruktmarkedet for objektiver med FT-fatning forsvant. Vell eg kommer ikkje til å kjøpe Sigma objekiv til E-7 når denn kommer i løpe av året, og sikkert fleire med meg, og det er sikker god markeds annalyse av Sigma å ikkje tilby Sigma objektiver ti FT brukere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Foreløbig er det et ganske begrenset utvalg objektiver som lar seg konvertere: Det var som jeg trodde, Ikke bakover-kompatibel kun med nye objektiver, akkurat som med den elektroniske dippeduppen de også selger. Endret 2. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Sånn, der er artikkelen oppdatert med antatt leveringstid og priser. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Før i tiden var det vanlig med samme objektiv for alle kamera, bare en adapter mellom kamera og linse som man kunne bytte om man byttet fra Canon til Nikon feks. Var ikke det greit det da...? Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 For noe tull. Er jo bare å bruke gaffateip om man vil feste objektivet på et annet kamerasystem. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 For noe tull. Er jo bare å bruke gaffateip om man vil feste objektivet på et annet kamerasystem. Du mener vel..." For noe troll...?" 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Du mener vel..." For noe troll...?" Har du det rette kamerahuset, så holder det med gaffateip Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Du mener vel..." For noe troll...?"Har du det rette kamerahuset, så holder det med gaffateip Å ett bitte bitte litte hull i gaffateipen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg