Gå til innhold

Førerkort beslag - Hva tror dere?


Okeija

Anbefalte innlegg

Det er også forskjell på å kjøre for fort og ta straffen for det. Og det å kjøre for fort, men vil ha avkortning i straff fordi man er avhengig av førerkort og sliter med ditt og datt...

 

De fleste i tråden her kommenterer vel i større grad det at det er frekt å kreve avkortning i straffen fordi man er avhengig av førerkortet, spesielt når overtredelsen er så grov.

 

Å kjøre 120km/t i 100 sona er ikke det samme som å kjøre 97km/t i 50 sona.

Hadde du kjørt ca 200 i 100 sona er vel og merke saken heeelt annerledes :)

 

I trådstartes tilfelle ville jeg være overrasket hvis vedkommende ikke må sone en dom bak lås og slå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

97 i 50-sona trenger ikke være så ille som enkelte skal ha det til.

Alt kommer an på tid, sted og føreforhold.

 

NEI!!

 

Tid: Spiller ingen rolle, er det på natten så er du også desto enda mer uforberedt hvis noe eller noen skulle komme i veien fordi du "forventer" ikke at det skjer.

 

Sted: Stedet er vel en 50-sone, det er og blir tettbygd strøk.

 

Føreforhold: 97 km/t i 50 sone er ille på knusktørr asfalt... på andre fører blir det verre!!

Lenke til kommentar

97 i 50-sona trenger ikke være så ille som enkelte skal ha det til.

Alt kommer an på tid, sted og føreforhold.

Korrekt.

NEI!!

 

Tid: Spiller ingen rolle, er det på natten så er du også desto enda mer uforberedt hvis noe eller noen skulle komme i veien fordi du "forventer" ikke at det skjer.

 

Sted: Stedet er vel en 50-sone, det er og blir tettbygd strøk.

 

Føreforhold: 97 km/t i 50 sone er ille på knusktørr asfalt... på andre fører blir det verre!!

Ikke bare tar du feil, men du motsier deg selv! Nub

 

Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre det, og jeg er stort sett enig med det. 50km/t soner er stort sett tettbygd strøk, gangfelt, skoler, barnehager osv - stort sett. Tid, sted og føreforhold har fryktelig mye å si, og jeg er også enig i utsagnet at det ikke nødvendigvis trenger å være som ille som enkelte (ikke alle) skal ha det til. Men det er uansett ikke bra, og uansett hvordan du vrir og vender på det er det både ulovlig og en mer eller mindre alvorlig/større overtredelse.

Lenke til kommentar

Som MC-dist skal jeg ikke skryte på meg at jeg er flink til å følge fartsgrenser, men 70 soner og nedover er jeg ganske så forsiktig.. Det er ofte en grunn til at det er 50 sone. Har vært oppi det tredobbelte av fartsgrenser noen få steder, men straffen får en ta om man blir tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge tapsforskrifta skal ei slik hastigheit føre til 12-15 måneder uten førerkort. Dette forutsetter ideelle kjøreforhold som dagslys, rett vegstrekkning, ingen kryss, osv). Dårlige lysforhold eller våt vegbane skal tellast som skjerpande.

 

Grensen for samfunnsstraff i 50-sone ligger på 92 km/t, du bør derfor ta høgde for at du får meir straff en berre tap av førerretten og bot.

 

Søknad om forkortelse av tapsperioden skal normalt sett ikkje godkjennast, men sterke argument kan gjere at du får korta ned tapsperioden litt. Dei sterkaste argumenta er dei som viser til konsekvene som andre personer eventuelt får som følge av din straff.

 

 

Eg vil anbefale at du og advokaten bruker tida til å samle argumenter for at det ikkje foreligger skjerpande omstendigheiter. Værdata og tabeller over lysforhold på dette tidspunktet og dato vil kunne være til hjelp. Det samme vil eventuelle vitner som kan fortelle noke om kjøreforholda.

Det at du trekker tilbake samtykket til førerkorbeslag gjer berre at saka kjem opp for retten raskare. Dersom det tar meir enn 3 veker så får du berre tilbake lappen midlertidig fram til saka kjem opp for retten. Det er en liten sjanse for at saka kan bli henlagt slik at du slepper unna utan straff, men sannsynligheita for dette er liten då slike saker ofte får høg prioritet.

Lenke til kommentar

Som MC-dist skal jeg ikke skryte på meg at jeg er flink til å følge fartsgrenser, men 70 soner og nedover er jeg ganske så forsiktig.. Det er ofte en grunn til at det er 50 sone. Har vært oppi det tredobbelte av fartsgrenser noen få steder, men straffen får en ta om man blir tatt.

 

Risikoen er overhengende for at dine medtrafikanter også blir straffet av din idiotkjøring og den straffen blir ofte lemlestelse og død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvordan er kondisen din?

Hvis du har så fobi mot kolektiv transport så kan du ta sykkelen fatt, skal du lengre strekninger får du bite i det sure eple å ta buss/tog/fly. "Fobi mot kolektiv transport" du liksom.

 

Er nokk desverre ikke sterkt nokk grunnlag det lille venn :-)

Fobi mot kollektiv transport kan fint gå under sosial angst, som for øvrig er relativt vanlig. Men sosial angst er fortsatt en bedriten grunn for å redusere en evt. inndragelse-av-førerkort-straff, noe TS burde tenkt på før fartsovertredelsen.

Lenke til kommentar

Kjørte i 97 km/t i 50 sonen.

 

Har ansatt advokat på dette fordi det da er stor sjanse for å få tilbake førerkortet.

 

Har fått ærklering med bekreftelse på at jeg har sosial angst for kollektivtransport. Og da har stort behov for bil fra en psykologspesialist.

 

Samtidig er jeg næringsdrivende og har behov for bil.

 

Feberfantasier har som regel lite å gjøre med virkeligheten, slik er det også i dette tilfellet. Ta straffen din som en mann/kvinne, kanskje du vokser opp underveis og.

Endret av trollhatt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Suck it up!! Er du med på leken får du tåle. . .

Er selv vant med å kjøre en liten bråkete a3, 1, 8t og prøvde kjærringas nye passat som er tog i forhold. Prata og var upperksom (på farta) i en nedoverbakke langs noen jorder i ei 60 sone)

Ble fotgjenger i 5 mnd, men hva skal jeg skylde på? At man ikke merket farten?

At jeg bor faenivold på landet og at kollektivtilbudet er dårlig,

så logistikken med å få unger på skole og seg selv på jobb er "ugreit"???

Ta det som en mann!!- om det er det du er. For det er du og ingen andre som kjørte fortere enn regelverk et tilsier. Jeg hadde ikke en eneste prikk eller bot i dette årtusenet men det hjalp lite ;)

Fikk rabatt på bota, av juristen, fordi det var oversiktlig og gode kjøreforhold.

Samt at jeg sto for min ugjerning og ikke diskuterte på noe som helst, Og prøvde ikke åle meg unna ansvaret mitt. .

Hadde vel samme farta som deg, men i ei 60 sone. 9000 i bot i tilegg.

"Lykke til med åling og annsvarsfraskrivelse" hold oss oppdatert ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Risikoen er overhengende for at dine medtrafikanter også blir straffet av din idiotkjøring og den straffen blir ofte lemlestelse og død.

 

Risikoen er også der av alle bilister som ikke klarer å bruke blinklys, holde vikeplikt eller se oss som er mindre i trafikken.

 

Om jeg bruker 10-15 sekunder fra 80 -> 250 -> 80 på en lang og fin slette uten andre tilstede, er mindre risikofylt en gamlemor som vrenger over til venstre eller kaster seg ut i ett kryss rett foran noen andre.

 

Har hendt at en fugl har møtte bøte med livet, men det skjer også i 50 km/t.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Risikoen er også der av alle bilister som ikke klarer å bruke blinklys, holde vikeplikt eller se oss som er mindre i trafikken.

 

Om jeg bruker 10-15 sekunder fra 80 -> 250 -> 80 på en lang og fin slette uten andre tilstede, er mindre risikofylt en gamlemor som vrenger over til venstre eller kaster seg ut i ett kryss rett foran noen andre.

 

Har hendt at en fugl har møtte bøte med livet, men det skjer også i 50 km/t.

 

Å kjøre i 250km/t på offentlig vei er uansett helt idiotisk og livsfarlig. Du kan ikke si at det er mindre farlig enn å ikke bruke blinklys eller å vrenge ut foran noen. Ja, det er også farlig men.... å ferdes på veien er et samspill mellom alle som ferdes. I 250km/t kan en pungtering, en liten stein i veien eller hva som helst være potensielt dødlig. Du får også et veldig stort tunnel syn slik at ting som eventuelt skjer ute til siden rekker du ikke å registrere fort nok. Du kjører faktisk nesten 70 meter i sekundet. Selv om du mener det er oversiktlig og at det ikke er noen du kan skade der du kjører så er det alltid noen variabler som du ikke hadde regnet med som kan komme i veien, og du kan også skade og drepe andre. Håper virkelig at du ikke gjør dette, for hvis du holder på slik fortjener du ikke retten til førerkort.

 

 

Når det gjelder trådstarter sin sak så støtter jeg meg til at det sikkert ikke vil bli gitt noe strafferabatt. Nesten dobbelt så fort som fartsgrensen i 50 sonen er grovt. Sosial angst er ganske mye brukt på folkemunne. For å få en slik diagnose må man til psykolog eller psykiater og gjennom kartlegging. Jeg har også "angst" for å ta bussen, derfor passer jeg på å holder meg innfor farten slik at jeg ikke minster lappen. Dessverre ser jeg ikke det som stort nok til å få strafferabatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...