Decoman Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Det jeg sitter og lurer på er om en 850 watt strømforsyning som Corsair HX850 er en fornuftig løsning for bruk av to radeon 7950 kort i crossfire setup. Ser helst at jeg slipper å skaffe meg 1000+ watt strømforsyning. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Burde gå greit det ja. Hva slags prosessor er det du har? Endret 1. august 2013 av Aerow Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Jeg har en overklokka i7 2700k. Kjører på 4.6 GHz. Bruker en Corsair HX620 i dag sammen med et overklokka 7950 kort. Endret 1. august 2013 av Decoman Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvis du også oppgir hvor mange HDDer du har, eventuelt om du har noen andre ekstra enheter som ikke er selvfølgelige, så kan vi kanskje hjelpe deg litt mer. Gjerne også hvilken spenning du kjører på CPUen og skal du overklokke skjermkortene? Planer om å overklokke mer? Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Dette ble litt for komplisert for meg, beklager. Ville bare slippe å bruke så mye tid på å regne på dette selv. La oss si 150W for cpu, 400W for grafikkortene, alt overklokket + 50W for hovedkort og harddisker. Da ender det opp på ca 600W. Da skal dette ligge under 680W som er 80% av 850W. i7 2700k @ 4.6 GHz (husker ikke volt, hyggelig verdi) SSD + 1.5GB HDD + 1.5GB HDD + 500MB HDD Eventuelt 2 stk 7950 uten overklokk Eh, jeg tenker at hvis to stk 7950 holder seg under 200W hver så går dette greit. Noen overklokk for 7950 over 1GHz ønsker jeg ikke. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) For HDD/SDD + HK (som også blir litt tyngre belastet pga OC) + vifter så ville jeg vel regnet rundt 35W + 50W + 6W = ca 90W. For skjermkortene så er det som du beregner ca 200W hver. Standard så er dette absolutt maks, og er nok lavere i praksis. Slenger vi med litt overklokk så vil nok dette uansett blir rundt 200W hver. CPUen er jeg også helt enig med deg vil trekke ca 150W. Totalt ca 640W, men siden det er sjeldent at du vil se ALT bli belastet MAX, om ikke umulig i et normalt scenario, så kan vi nok jekke dette ned til ca 600W i praksis ja. Så er vi også helt enige. Din nåværende HX620W er en god PSU, og kan nok overbelastet litt, men siden jeg tipper den er litt gammel og kondensatorene ikke helt på topp lengre, så er det vanskelig å si om din gamle PSU vil klre jobben. Mest sannsynlig vil den klare det, med fare for å være litt ustabil for de aller tyngste lastene. Skulle jeg anbefalt en PSU til deg så burde den ligge rundt 750W-850W området. Men jeg anbefaler selvsagt en med god kvalitet. HX850 er ikke på noen måte dårlig, og gir deg litt ekstra kapasitet og litt bedre effektivitet, men det blir nok en aldri så liten nedgradering i form av kvalitet. For det er slik at de første PSUene til corsair i HX-serien brukte kjente og gode Seasonic som produsent (OEM), inkludert HX620 du har fra før, og var jo nettopp dette som gjorde Corsair kjent i PSU-verdenen. I senere tid så har nye modeller kommet med et noe billigere design fra produsenten Channel Well i stede. Det blir litt "sleipt", og kombinert med det tekniske så kan jeg IKKE helt på stående fot anbefale den. Seasonic X-850 derimot, får min aller sterkeste anbefaling: http://www.prisjakt....ct.php?p=772816 Den koster kanskje noen hundrelapper mer, men er virkelig verdt det. Tror den passer deg utmerket. Den er regnet som en av de beste PSUene i den effektklassen. Den er kun overgått (i følge meg selv/tester) av Seasonic sin egen toppmodell 860-platinum: http://www.prisjakt....t.php?p=1064181 Sistnevnte er knallgod, men i mine øyne litt overkill for deg, da den store forskjellen ligger i noe økt effektivitet og litt lavere støynivå. Så hvis målet var å minimalisere strømtapet/støynivået så er den veien å gå, men det koster. Som regel anbefaler jeg den til de som har vannkjøling på de fleste komponenter, for det er først da støy fra slike PSUer blir fremtredende. Så av det jeg vet, så ville jeg anbefalt den første (X-850) til deg. Blir det rett og slett for dyrt så kan du se på en eldre modell fra dem: MII-12: http://www.prisjakt....580#rparams=ss= Dette er faktisk designet som din gamle PSU, HX620 er basert på. Kvaliteten er derfor god, og denne modellen kan levere mer effekt enn din gamle PSU. Men det vises at designet er litt gammelt, og vil ikke ha så god effektivitet som nye i dag (sløser bort ca det dobbelte sammenlignet mot de to over), og vil pga den ekstra varmen støye noe mer. Alt tatt i betraktning så er det fortsatt et godt kjøpt pga en meget fin pris, selv om min høyeste anbefaling blir deres gull-serie X-850. Endret 2. august 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Jeg får sjekke nærmere for HX850. Glemte å nevne at det er V2 versjonen jeg vurderte. Tror kanskje jeg leste et sted at det var Seasonic som var produsent, men jeg får gå og sjekke på nett. Takk, da tenker jeg at 850W skal duge. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Mulig V2 versjonen har fått forbedret litt her og der, tok en kjapp titt og virket som om den gjorde det litt bedre. Dog, V2 versjonen skal også være Channel Well. The OEM of the HX units remained the same, which is Channel Well Technology or CWT Det er selvsagt ikke krise, for de har laget rimelig greie PSUer de også. Jeg ville bare ikke satt de i samme bås som Seasonic. <3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå