Gå til innhold

GPS for fototurer?

Anbefalte innlegg

Jeg kunne sikkert postet dette i et mer egnet forum, men siden jeg i hovedsak lurer på dette i fotosammenheng så velger jeg å poste det her.

Er det noen her som vet om en enkel GPS enhet som sporer ruten jeg går på et detaljert kart som kan deles med andre?

Altså noe ala Edmondo (eller hva det heter) som fåes som spp til mobilen.

Jeg er ikke interissert i kalori/forbrenning etc. Jeg vil bare kunne se på et kart i etterkant hvor jeg har vert samt dele dette med andre.

Skal brukes i samband med fototurer i byer etc..

Jeg har testet noen app'er til mobilen, men jeg opplever to problemer med disse som plager meg litt.

1. Streken over hvor jeg har gått på kartet går utenfor veier og plutselig mistes det signal og fører den helt andre veier etc. Det ser nermest ut som om jeg har gått i fylla samt rotet meg bort etc.

2. Mobilen bruker ekstremt mye mer strøm med GPS påslått, og siden jeg har en strømtørst Samsung Galaxy S3, så er jeg på utkikk etter en separat enkel GPS enhet som gjør jobben.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selv bruker en selvstendig Sony sak (GPS-CS3 + noen fler bokstaver). Den er en ren logger, akkurat som mobilen. Tåler en 15-20 timer på et AA batteri.

Jeg har brukt den sammen med et greit GPS program, som jeg ikke husker navnet på, og nå sammen med Lightroom. I begge tilfeller, så er det mulig å få opp et lkart med selve ruten på. Ulempen er at jeg må ta en skjermdump or å få et kart jeg kan dele med andre ...

1. Streken over hvor jeg har gått på kartet går utenfor veier og plutselig mistes det signal og fører den helt andre veier etc. Det ser nermest ut som om jeg har gått i fylla samt rotet meg bort etc.

Sannheten er noen ganger tung å svelge :p

Neida - jeg har opplevd det selv med Sony enheten også. Skjer som oftest når jeg ramler innom et museum eller lignende, eller går mellom noen større høyhus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, pleier å gå ganske rett jeg tomsi, selv etter store mengder med ØL :)

Dem selger jo slike små GPS klokker på Elkjøp etc. som man bare fester på armen (eller legger i lommen), men jeg må ha muligheten til å slå av muligheten for at den skal vise fart/kaloriforbruk etc.

Vil bare vite hvor jeg har vært, slik at den viser ruten så nøyaktig som mulig på et kart. Finnes jo en drøss av apper så klart og mange er gratis, men S3'en suger når det kommer til batterikapasitet :)

Sjekket om den Sony saken, men det ser ikke ut til at denne er i salg lenger...?

Lenke til kommentar

Hehe, pleier å gå ganske rett jeg tomsi, selv etter store mengder med ØL :)

Tror du ja :p

Fra spøk til revolver - de utslagene jeg har sett, er mye verre enn det en skikkelig rotbøte klarer å få til :D

Sjekket om den Sony saken, men det ser ikke ut til at denne er i salg lenger...?

Forbauser meg ikke - det er lenge siden jeg kjøpte min. Det er mulig at et par av vandrer-utgavene til Garmin kan fungere - men de er ikke utpreget gratis. Selv om de får plass i en lomme.

edit: etter et raskt søk, så fant jeg programmet jeg har brukt - geosetter - et veldig greit program å bruke.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Haha... blir det ikke bedre enn dette, kan jeg like godt bruke en GPS tracker på mobilen, hehe. Bare så synd den trekker så mye strøm...

Har lastet ned og installert Geosetter og denne ser jo bra ut, men det krever jo at bildet inneholder GPS data, samt at man har en tracker som er kompatibelt med programmet?

Lenke til kommentar

Har lastet ned og installert Geosetter og denne ser jo bra ut, men det krever jo at bildet inneholder GPS data, samt at man har en tracker som er kompatibelt med programmet?

Ikke begge deler; programmet forventer at bildene har GPS data, eller at du har en fil fra en tracker. Mitt kart er fra Købenturen som noen av oss Akamister hadde for et par år siden. Tror nok at telefonen er like presis som de løse trackerene; men så er det dette med batteri-levetid.

Etter å ha brukt en slik enhet i noen år; så vil jeg si at presisjonen er mer enn god nok. Grunnen til det er at de gangene jeg lurer på hvor et bilde er tatt; så er holder det at jeg er i riktig by (altså i København, ikke i Gøteborg i dette tilfellet). Om en bommer med en gate, så er det ingen krise; det er mulig å finne tilbake.

Lenke til kommentar

En mulighet er og kjøpe Canon GP-E2 GPS mottaker så får du dataene rett inn i exif, og den har egen strømkilde samt kan brukes som en selvstendig enhet.

• Legger inn data om lengde- og breddegrader i hver bildefils metadata
  • Digitalt kompass lagrer retningsinformasjon
  • Datalogging-program
  • Bærbar design, drevet av 1xAA-batteri
  • Presis klokkeinnstilling på kamera via UTC-tid

Canon GPS-mottakeren GP-E2 – en kompakt og lett, avansert GPS-enhet som tilkoples tilbehørsskoen, som gjør det lett for fotografen å geo-tagge bildene sine. Mottakeren er kompatibel med EOS-1D X, EOS 7D*, EOS 5D Mark III, EOS 6D, EOS 650D og EOS M og tagger bildene med data om lengdegrad, breddegrad, i tillegg til i hvilken retning bildet ble tatt. Informasjonen legges til bildets EXIF-fil.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Blir litt for stort og klumpete dette, samt dyrt synes jeg...

Prøvde nettopp Google Tracker app'en på vei til jobb. Mobilen lå i skjortelomma mens jeg satt i bilen. Resultatet var veldig dårlig. Den klarte ikke å spore mer enn 10% av ruten min og på 30min. var batteriet tappet for 8% med strøm.

Altså så er Galaxy S3 HELT totalt ubrukelig til å brukes til slike ting.

Tror jeg er nødt til å kjøpe meg en iPhone igjen, men gidder ikke det før det kommer en oppfølger til 5'ern med iOS7.

Hvis ikke en mobiltelefon med app funker til slikt, så tviler jeg vel kanskje på at disse billige arbåndsurene er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...