Gå til innhold

Konsernkonsept: Fornuftig, Rolls Royce, eller 'Overkill'??


Anbefalte innlegg

Hadde bare litt lyst til å lufte spørsmålet for de av dere som har erfaring på området, da min ikke er så alt for stor... Er på ingen måte spesialist på disse områdene da jeg egentlig jobber med med kundeservice med IT ansvar som bijobb :-)

 

Jeg har stilt spørsmål omkring noe av dette tidligere her og fått mange gode svar fra folk som har god greie på hva de snakker om, og jeg prøver derfor igjen... Jeg synes dette er litt "overkill", men samtidig er det liten tvil om at så lenge man har et konsern i ryggen som betaler, er bare det beste godt nok :-)

 

Kortversjonen er: Et stort verdensomspennende konsern har kjøpt vårt relativt store verdensomspennende konsern. Førstnevnte hadde ca. 40.000 ansatte mens vi hadde ca. 17.000 på verdensbasis. EDB messig utgjør vi i dag rundt 300 lokasjoner WW med vel 30.000 arbeidstasjoner i nettverket.

 

I Norge skal disse to selskapene nå flytte sammen i samme kontor, og vi vil bli 15 ansatte fra starten. Vi flytter sammen i nye lokaler neste Fredag, og i den forbindelse har vi over litt tid investert i en god del penger i et nytt datarom/nettverk som etter min mening er "overkill", men jeg vil gjerne høre andres meninger om dette, ut i fra at vi som sagt bare er 15 ansatte...

 

Foruten at vi i de nye lokalene har lagt opp 4 skjermede cat 6 kabler pr. ansatt/arbeidsplass til telefoni/IT samt noen ekstra i møterom etc. som til sammen ender opp i et eget patcheskap med i alt 84 linjer (på 15 ansatte!) til vel 65.000 NOK har/får vi følgende:

 

Serverskap: Ca. 12.000,-

2 MB MPLS/VPN linje til Tyskland med 2xISDN backup og Cisco Router: Pris ukjent (Bestilt fra hovedkontoret gjennom Deutsche Telekom og effektuert i Norge via Bravida)

Cisco 3550 Lag 3 switch: 32.000,-

Ny HP/Compaq DC: Ca. 70.000,-

Ny dedikert HP/Compaq Exchange Server: Ca. 70.000,-

Nesten ny IBM x232 fil/printerserver: Nypris ca. 100.000,- innkjøpt i år.

2 stk. mindre Linux bokser som DHCP/DNS servere, master+backup: Pris ukjent (Levert fra hovedkontoret i Tyskland)

1 stk. eldre applikasjonsserver (IBM)

1 stk. eldre Citrix server

1 stk ny 5000 VA Online UPS: Ca. NOK 28.000,- inkl. egen 20A kurs

1 stk ny 8 kanals KVM sitch med kabler: Ca. NOK 5.000,-

 

I tillegg til dette har vi budsjettert med med MS lisenser for ca. 120.000,- samt et nytt automatisert online backup system neste år som koster vel. NOK 400.000,-inklusive SW....

 

Ved siden av dette kommer elektronisk tilgangskontroll, klima-anlegg, brannvarlingsystem og overrislingsanlegg i datarom...

 

Selvsagt gleder jeg meg til å jobbe i et slikt miljø og er ikke så lite stolt av at til og med forsikringsfolk på befaring har kalt dette et ekte "nine-five " = 99.999% oppetid system, men jeg setter et lite spørsmålstegn ved resursbruken?!

 

Noen seriøse kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som et hyggelig arbeidssted det.

Ledige posisjoner eller? :lol:

 

Selv om det kan virke overkill med det første er det jo ganske mye som tilsier at IT kostnader ikke er det første som skal kuttes.

1 dag uten IT på jobben, hva koster det selskapet?

 

1 ansatt bruker hele dagen på å planlegge hvordan ting skal settes opp for det er mangel på f.eks kontakt punkter. I mangel på å spørre noen som faktisk har peiling involerer h*n heller noen andre som også bruker tiden sin på å få det til å fungere.

 

Backup, ryggmargen, brekker den er du lam. Men du kan jo sikkert få tak i flexo-marg, ikke den i titan. Men dere holder sikkert på med noe viktig?

 

Noen vil som sagt si de kunne gjort det for halve prisen, men det er ikke alltid at halve prisen er det samme som hele systemet.

 

Misunner deg litt for et sånt oppsett. Ønsker flere bedrifter kunne revidert sine prioriteringer og faktisk sett at 10 wanna-be part-time IT adminer i økonomi avdelingen er faktisk værre en 3 fulltids ansatte i og for IT :roll:

 

Vær glad, vær fornøyd.

Har du (dere) råd, har dere lov.

Lenke til kommentar

jeg skal ikke gå inn på utstyret her, men slik du beskriver hva dere har planer om så ser det ut til at dere havner på en sluttsum rundt 1 million, eller ca 70'000,- pr.ansatt. (uten sistnevnte "elektronisk tilgangskontroll, klima-anlegg, brannvarlingsystem og overrislingsanlegg i datarom... ")

 

Med en avskrivining over 3 år så havner invisteringskost på ca 17'500,- pr.ansatt pr. år, og da kan du selv vurdere om det er verdt investeringen.

 

Men et fungerende nettverk for 15 ansatte kan lett settes opp for en brøkdel av denne summen, men spørsmålet blir jo hvor skalerbart og "sikkert" det skal være. Ta også med i betraktningen at det blir desto dyrere med drifting jo mer avansert det er.

Lenke til kommentar

tja, rent generelt sett må jo ressursbruken sees i forhold til nødvendig oppetid - altså hvorvidt det er forretningskritisk at dere har oppetid på deres datasystemer. hvor mye vil det koste dere per minutt/time/dag med nedetid?

 

jeg jobber selv med systemer som ha konstant oppetid, og ressursbruken der er langt større enn den du beskriver. men alt etter behov.

 

hvis de 15 ansatte gir firmaet nok inntekter til å forsvare utgiftene til datasystemet (som jeg antar at de er helt avhengige av) så ser jeg ikke noe galt i denne investeringen - som slettes ikke virker overdimensjonert under forutsetning av at det de 15 ansatte gjør er forretningskritisk.

 

utifra det du beskriver så antar jeg at totalsummen kommer opp i noe nært fem mill inkl datarom og sikkerhet og programvare, samt opp mot et par mill per år i driftskostnader. dette er ikke nødvendigvis så veldig mye, men du må nesten regne på det selv. det er slettes ikke utopisk at hver ansatt gir firmaet en fortjeneste på alt fra en halv mill til flere mill hvert år (minus alle former for nedskrivninger) - og da ser du at det ikke tar lang tid før investeringen er betalt.

 

altså: alle investeringer skal betale seg - hvorvidt det gjør dét i ditt tilfelle vet jeg ikke med det utgangspunktet du gav meg.

Lenke til kommentar

Hadde kanskje ikke ventet så seriøse tilbakemeldinger på denne tiden av døgnet... HW imponerer stadig.. :-)

 

Gleder meg som sagt veldig til å jobbe med dette, ikke minst fordi det på mange måter blir utrolig enkelt... Antivirus og SW oppdateringer vil bli administrert og fulgt opp sentralt fra Tyskland... Ved hjelp av REMCON vil jeg kunne yte brukerstøtte og gjøre batch-oppdateringer fra min egen PC....

 

Allikevel, vi driver altså ikke med IT... Vi selger maskindeler i form av kulelager... Oppetid er livsnødvendig i og med at vi ikke har eget lager i Norge og at salgsystemet vårt (SAP) ligger i Tyskland...

 

Hva vi har av data lokalt er derfor minimalt. og understreker derfor kanskje behovet for kontakten med sentrale servere i Tyskland mer enn kostnadene for sikkerheten i egne lokaler...

 

Et annet poeng som jeg har sett over tid er naturligvis nødvendigheten av at et konsern av denne størrelsen har en IT strategi som selv om den kan virke kostbar/overdimensjort i et lite salgselskap som i vår norske avdeling er gjennomførbar/fornuftig også ved f.eks. våre fabrikk-anlegg f.eks. bare i Tyskland som alene har fra 3-8000 ansatte ved bare et av anleggene... Dertil kommer anlegg i Kina, USA/Canada og nær sagt alle steder...

 

Har fått litt å tenke på takket være fornuftige innspill...

 

Med 2 MBIT linjer WW burde vi kanskje også etterhvert begynne å tenke på IP-telefoni???

 

Takk igjen for mange seriøse tilbakemeldinger sånn midt på natten! :-)

 

Når det gjelder ny HW/Arbeidsstasjoner har den minste delen av det nye konsernet så langt hatt avtaler/BID med IBM, men nå har vi mulighet til å velge egne leverandører lokalt... Vi (De små :-)) som har hatt avtale med IBM har en relativt uniform maskinpark i forhold til det kjøpende konsernet som har stått fritt og dermed har alt fra 300MHZ desk-top'er til nyere 2.4GHZ laptop'er... Et annet mål vil selvsagt bli å finne en standardløsning for denne delen av maskinparken... Har tenkt litt på Dell i denne sammenheng? Noen forslag omkring det også?

 

Terje

 

Edit: Konsernmålet har hittil vært 1 mill. DM omsetning "pro Kopf" hvilket vi i Norge i hvertfall i den delen av den nye konstellasjonen jeg kommer fra faktisk har klart... Inntjeningen for konsernet er imidlertid ukjent for meg, men med vilje til slike investeringer her i Norge kan det jo tyde på at vi vi faktisk tjener penger?! :-)

Lenke til kommentar

Har ikke erfaring fra Dell dessverre, men har erfaring fra Compaq/HP.

 

Selv om en bedrift har CarePAQ on-site service kan det være litt problem med å få folkene "ut" til bedriftt, har jeg opplevd. Dette til tross for at vi hadde over 250 av deres maskiner lokalt, i tillegg til det som er på nasjonalt plan over hele Norge (hvis jeg estimerer noe tall lyger jeg bare). Vet ikke om det er mye eller lite for deres målestokk, men jeg syns i hvert fall at man kunne ventet litt mer.

Men er du litt bestemt i telefonen med en gang kommer dem.

 

IBM skal vist være kjempegode på dette området har jeg lest, mhp på "bedrifts" desktop/laptop modeller. Men det har sikkert du erfaring med?

Hadde forresten noen Dell Optiflex kabinett (20stk) også, men de var det ikke problem med, så der fikk jeg ikke sjekket on-site'n. Kanskje noen som har hatt besøk av "service" Dell?

Lenke til kommentar

Hmmm... Compaq/HP er blitt oss pålagt på serversiden, med carepaq... Håper dette også har litt med firmaet vi kjøper fra å gjøre... Har hørt mye bra om RB data på Helsfyr, og så langt har vi fått god oppfølging på dette...

 

Har som nevnt alltid hatt IBM maskiner, men liten erfaring med servicen derfra også da det virker nesten umulig å få ødelagt i allefall de maskinene vi har hatt...

 

Ringte Dell for et par år siden i forbindelse med innkjøp av noen hjemme-pc'er... Fikk først en telefonsvarer som spurte hvor mange ansatte/maskiner vi skulle ha, "Mer enn 100 trykk 1, mer enn 500 trykk 2, øvrige, trykk 3...." eller noe i den retning.

 

Deretter svarte en konsulent som spurte "Hvor mange ansatte er dere?" Jeg svarte at vi skulle ha 6 maskiner og fikk beskjeden "Ok, et øyeblikk så setter jeg deg over!"....

 

Etter å ha ventet i 20-30 minutter ga jeg f... og kjøpte maskinene et annet sted....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...