neijanei Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Hva så? De trenger jo ikke merke noe til at de blir drept. Gjør man dem ikke bare en tjeneste? Ja, hvis de ikke lider når de blir drept, hvis de ikke er bevisst - dette er en tjeneste. Er det umoralsk å drepe bare på grunn av et instinkt? Man har jo mange andre instinkter også, men det er jo ikke umoralsk å restriktere mange av dem på noen måte. Nei. Ikke på grunn av innstinkt, men på grunn av livsvilje (kjærlighet) som er konsekvensen av livsinnstinkt. Dette er som jeg respekterer mest. Andre innstinkter er ikke så viktige. Mennesker med ekte psykologisk lidelse trosser instinktene sine og ender sitt eget liv, men dette er ikke mennesker som har hatt en dårlig dag. Nei, jeg har aldri lidd. Jeg liker ikke når man prøver å måle lidelse og vurderer på grunn av synlige kosnekvenser. Man kan ikke vite hvem er som lider mer enn andre, som lider mest. Jeg er sikker på at mange som led og som lider nå lider ofte veldig mye, men samtidig er de ikke sterke nok for å begå selvmord. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Er det moralsk forsvarlig å formere seg? Formering er den sanne og eneste hensikt til liv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg liker ikke når man prøver å måle lidelse og vurderer på grunn av synlige kosnekvenser. Man kan ikke vite hvem er som lider mer enn andre, som lider mest. Jeg er sikker på at mange som led og som lider nå lider ofte veldig mye, men samtidig er de ikke sterke nok for å begå selvmord. Så hvor kom konklusjonen om at "alle" som er født kommer til å lide? Lenke til kommentar
neijanei Skrevet 4. august 2013 Forfatter Del Skrevet 4. august 2013 Fordi alle som liver lider mer eller mindre. Ofte eller sjeldent. Du også, du bare ønsker ikke å kalle dette som du føler lidelse. Og selvfølgelig kan man ikke vite om ens barn kommer til å tilhøre gruppen mennesker som ikke er tilfreds med live. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Alts som fødes har i seg sin egen destruksjon, via alderdom sykdom og til slutt død. De fleste vil oppleve den prosessen som lidelser. Noen synes at alt som er moro og gir så kalt "lykke", er bare det, men det stemmer ikke, fordi hvis du blir "avhengig" av nettopp den "highen" så er det også i bunn og grunn lidelse, fordi det er bare forbigående, og du bli jagende etter ny high, som igjen utløser nye "downs" eller lidelser. For å bli "lykkelig" må du miste lysten og begjæret etter lykken schtilig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå