Gå til innhold

Augustfest 2013 - høvlspon - Variasjon


Anbefalte innlegg

Bruker: høvlspon

Deltagernivå: Pingle

Tema: Primært 35 mm fast

Utstyr: Canon 6D, Sigma 35mm f1.4, Tamron 24-70 f2.8, Sigma 150-500, tripod

 

Sylfersk på forumet, og prøver meg på augustfesten for å komme litt i gang.. Skal først og fremst bruke 35mm'ern, men tillater bruk av øvrig optikk jeg innehar.

Setter stor pris på konstruktiv kritikk på bildene!:-)

 

Kan også legge til at jeg er helt på nybegynnerstadiet...:-)

 

Har ikke tilgang på pc på en stund, så alle bilder blir rett fra kamera, og rett fra iPad. Håper det går greitt. (Litt usikker på oppløsning osv...)

Endret av høvlspon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens fangst.

Formålet var rett og slett å få litt trening på panorering, og å få "fanget bevegelse".

 

Tatt med:

Sigma 150-500

1/50 - f16 - ca 200-300mm. Kom ikke frem på kameraet.

Panorerte på tripod. (Fikser kun håndholdt med tamron'en og 35mm'ern..)

Bildet er fullstendig upynta, og er rett ut av kamera.

 

Edit: Bildeinfo

post-310005-0-83396800-1375384296_thumb.jpg

Endret av høvlspon
Lenke til kommentar

Hei hei folkens!

Takk for fine tilbakemeldinger! :-)

Prøvde å stille opp tripod slik at panoreringen fulgte samme nivå som "gata". Fikk ikke dette så godt til her, og gav litt f da det var midt mellom to svinger. Kidsa kjører ganske ujevnt her, og tenker det skulle noe til for full treff uansett oppstilling?

 

Har også oppdatert bildet med noe info...

Lenke til kommentar

Også sylferske er velkomne her.Mao. Velkommen!

 

Og du viser at det er ingen krise om du ikke har PC - Wifi i kamera og en "padde" er alt man trenger nå om dagen :)

 

Oppløsningen på bildet som du postet i dag, er litt større enn det som anbefales; men det er ikke noe miste søvn over, eller bruke noe tid på å fikse.

 

Dagens bilde fungerer for meg; jeg får i hvertfal lfølelsen av fart. Skjønner godt at du bruker stativ på en 150-500mm.

Lenke til kommentar

Har dessverre hatt loten tid til å ta bilder denne uka, men legger ut et til som er tatt den 2 august. Forstod det slik at det var OK å komme med de i ettertid, så lenge de er tatt på rettmessige datoer.

 

Bildet er tatt med 35mm'ern jeg baserer meg på å bruke mest.

1/100 sek og f5.0

post-310005-0-05937500-1375904316_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du sier du er på nybegynnerstadiet. Jeg synes du tar veldig gode bilder til å være nybegynner. Utstyrspakken reflekterer ikke akkurat nybegynner ;-)

 

2. August: Koselig bilde. Herlig detalj at hunden sitter og venter på deg med tunga ut. Et feelgood bilde. Jeg liker veldig godt det området over veien fra høyre billedkant frem til det store treet. Der er det veldig flott lys og fine kontraster. Ser ut som et maleri. Du har ellers fått en fin dybdefølese med at vegen forsvinner inn i bildet like ved hunden. Dette er veldig bra.

 

4. August: Fint portrett. Flotte øyne. Siden du har valgt å utbrenne bakgrunnen likevel, så kan du godt ha en større blender for å få frem mer detaljer i pelsen.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Sylfersk fotograf med talent. Flott og se på. Jeg skulle ønske jeg tok så gode bilder når jeg begynte.

Faktisk så skulle jeg ønske jeg tok så gode bilder den dag i dag også.

 

Jeg lo høyt når jeg så det første bildet. Det ga meg ikke bare en følelse av fart, men også en smittende entusiasme. Flott bilde.

 

Bilde nr to var flott å se på. En behagelig stemning som fungerte godt i sort hvitt.

Lenke til kommentar

Har ikke drevet på mer enn ca et års tid, så jeg regner meg for nybegynner. Og når jeg ser på hva en del på forumet her klarer å levere, må man jo bare regne seg selv som sylfersk.

Hadde først et 650D, men fikk veldig lyst på 6D'en. Et bedre kamera på alle måter, men utmerker seg kansje mest på støykontroll på høyere ISO verdier.

 

Substitute, ringperm og Thebon:

Virkelig hyggelig med slike tilbakemeldinger. Setter stor pris på det, og ikke minst: Det er ekstra motivasjon!! :w00t:

Lenke til kommentar

Også sylferske er velkomne her.Mao. Velkommen!

 

Og du viser at det er ingen krise om du ikke har PC - Wifi i kamera og en "padde" er alt man trenger nå om dagen :)

 

Oppløsningen på bildet som du postet i dag, er litt større enn det som anbefales; men det er ikke noe miste søvn over, eller bruke noe tid på å fikse.

 

Dagens bilde fungerer for meg; jeg får i hvertfal lfølelsen av fart. Skjønner godt at du bruker stativ på en 150-500mm.

 

Takk for det =)

 

WiFi- funksjonen er helt genial. Funker selvsagt helt topp når man skal publisere et bilde umiddelbart, eller du tar bilde for noen, og kan sende det på mail med en gang. Også når du er på ferie og ikke har PC tilgjengelig og skal poste i en augustfest... =)

 

Det er bra, tror forresten mine to siste bilder skal ha plettfri oppløsning. Fikk Lightroom for et par uker siden, så har ikke akkurat fått satt meg inn i det på noen måte enda..

 

Da har jeg oppnådd det jeg ville =) Rart hvillken forskjell det er på objektivene når en panorerer. Med lavere brennvidder og IS går det fint uten satitv, men på 200mm+ må i hvert fall jeg ha stativ for å få et noenlunde skarpt motiv.

Lenke til kommentar

Dagens bilde. Var ikke spesielt imponert, men det var det eneste jeg fikk før kameraet gikk tomt for batteri. (!)

Har nesten ikke brukt det siden sist jeg lada det, men hadde glemt å slå av GPS'en. Denne er nemelig på selv om kameraet er slått av. Er ikke første gangen heller hehe :hmm:

 

jaja...

 

Skutt med 6D - Sigma 35mm

ISO 100 - 0,4sek - f16

Hadde også PL filter montert. Dette demper røffelig -1,5 EV

post-310005-0-73140000-1376247339_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, og fint at noen likte bildet =)

 

Litt info om bildet:

 

Det er fra en av de mange elvene i bygda, og det er på undersida av inntaket til et lite minikraftverk.

Rett over "fossefallet" kan man se at vannet kommer ut fra et rør. Dette er minstevannføring i elva på 300 liter vann i sekundet.

Så i løpet av eksponeringstiden hadde 120 liter vann passert bildebrikka :-P

 

Dersom jeg får anledning skal jeg rusle fram til vettisfossen, så skal du få se skikkelig fossefall! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...