Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier krever betaling uten kvittering/bevis


Foxboron

Anbefalte innlegg

Morn.

Vi flytta ut fra kollektiv nå nylig og vi fikk idag en mail fra huseierne som sier at vi skylder dem 7500 kroner for vasking av bad, transportering av madrasser som ble igjen (de er ikke våres) og skifting av låser.

 

Vi sa til dem at vi ikke hadde noe med madrassene å gjøre (de er til og med avbilda på annonsen der vi fant huset), hvor dem presterer å bli sure og mener dem gir oss en god pris. Dem tar heller ikke å reduserer prisen.

 

Vi har en liten følelse av dem prøver å lure oss for penger, så vi spørr dem om kvitteringer for kostnadene, men dem blir igjen sure mens dem nekter å gi oss dette.

 

Dem skifter lås selv og vasker selv, men dem baserer prisen slik at det gjenspeiler vis en "proff" hadde gjort det. Vi regna litt på det og kom fram til at en låssmed som skal bytte lås koster omlag 1500 kroner. Det betyr at vi står igjen med en vaskedame som har jobbet i over 20 timer med 300 kroner i timeslønn.

 

Om vi ikke betaler dem dette, så krever dem at vi betaler tapt leie som medføres av at dem ikke får inn nye leietakere.

 

Spørsmålet er da om vi er pålagt å betale kostnader som ikke er bevist eller skikkelig dokumentert.

 

 

Lagt til et avsnitt av kontrakten som er relevant.

 

 

Utleier kan kreve at leier setter boligen tilbake til opprinnelig stand selv om det gjelder endringer som leier hadde rett til å utføre, med mindre annet ble avtalt da godkjenningen ble gitt. Utleier kan ikke i noe tilfelle kreve boligen satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleier kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leier ikke hadde rett til å utføre. Fast inventar, ledninger o.l som leier har anbrakt eller latt anbringe i leieobjektet, tilfaller utleier hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap. Ved en eventuell utskilling må leier utbedre de skader som oppstår på boligen med tilbehør.

 

Stilles ikke boligen til utleiers disposisjon den dagen leieforholdet skal opphøre, kan utleier kreve vederlag tilsvarende avtalt leie inntil leierens bruk opphører.

 

Er boligen i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i 2.avsnitt, kan uteier kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet skal være fremsatt innen rimelig tid etter at utleier burde ha oppdaget mangelen. Denne fristen gjelder ikke hvis leier har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

 

 

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morn.

Vi flytta ut fra kollektiv nå nylig og vi fikk idag en mail fra huseierne som sier at vi skylder dem 7500 kroner for vasking av bad, transportering av madrasser som ble igjen (de er ikke våres) og skifting av låser.

 

Vi sa til dem at vi ikke hadde noe med madrassene å gjøre (de er til og med avbilda på annonsen der vi fant huset), hvor dem presterer å bli sure og mener dem gir oss en god pris. Dem tar heller ikke å reduserer prisen.

 

Vi har en liten følelse av dem prøver å lure oss for penger, så vi spørr dem om kvitteringer for kostnadene, men dem blir igjen sure mens dem nekter å gi oss dette.

 

Dem skifter lås selv og vasker selv, men dem baserer prisen slik at det gjenspeiler vis en "proff" hadde gjort det. Vi regna litt på det og kom fram til at en låssmed som skal bytte lås koster omlag 1500 kroner. Det betyr at vi står igjen med en vaskedame som har jobbet i over 20 timer med 300 kroner i timeslønn.

 

Om vi ikke betaler dem dette, så krever dem at vi betaler tapt leie som medføres av at dem ikke får inn nye leietakere.

 

Spørsmålet er da om vi er pålagt å betale kostnader som ikke er bevist eller skikkelig dokumentert.

 

 

Lagt til et avsnitt av kontrakten som er relevant.

 

 

Utleier kan kreve at leier setter boligen tilbake til opprinnelig stand selv om det gjelder endringer som leier hadde rett til å utføre, med mindre annet ble avtalt da godkjenningen ble gitt. Utleier kan ikke i noe tilfelle kreve boligen satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleier kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leier ikke hadde rett til å utføre. Fast inventar, ledninger o.l som leier har anbrakt eller latt anbringe i leieobjektet, tilfaller utleier hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap. Ved en eventuell utskilling må leier utbedre de skader som oppstår på boligen med tilbehør.

 

Stilles ikke boligen til utleiers disposisjon den dagen leieforholdet skal opphøre, kan utleier kreve vederlag tilsvarende avtalt leie inntil leierens bruk opphører.

 

Er boligen i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i 2.avsnitt, kan uteier kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet skal være fremsatt innen rimelig tid etter at utleier burde ha oppdaget mangelen. Denne fristen gjelder ikke hvis leier har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

 

 

 

Hvordan vet dere at de ikke har leid inn vaskehjelp da?

 

Dere vasket vel leiligheten og ryddet før dere dro?

Dersom de har tatt bilder av rot og dritt etter dere så tror jeg dere kan se langt etter pengene.

 

Men dere kan kreve kvittering.

Lenke til kommentar

Hvordan vet dere at de ikke har leid inn vaskehjelp da?

 

Dere vasket vel leiligheten og ryddet før dere dro?

Dersom de har tatt bilder av rot og dritt etter dere så tror jeg dere kan se langt etter pengene.

 

Men dere kan kreve kvittering.

 

Dem har sagt det til oss at dem gjør jobben selv og krever betaling på lik linje som en "proff" når vi flytta inn.

Ja vi vasket flere ganger osv, men spørsmålet er ikke om vi gjorde det eller ikke, det er om pengene de krever er en svindel.

 

EDIT:

Spørsmålet er jo også om de kan kreve betaling som en "proff", gjør dem jobben selv og krever betaling så har jo dem ikke kvitteringen.

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Dem har sagt det til oss at dem gjør jobben selv og krever betaling på lik linje som en "proff" når vi flytta inn.

Ja vi vasket flere ganger osv, men spørsmålet er ikke om vi gjorde det eller ikke, det er om pengene de krever er en svindel.

 

EDIT:

Spørsmålet er jo også om de kan kreve betaling som en "proff", gjør dem jobben selv og krever betaling så har jo dem ikke kvitteringen.

 

Det er klart dyrt om de leier inn vaskehjelp, særlig om det ser forjævlig ut etter dere. Feks vasket en gang eller aldri.

 

Sånt koster fra 200kr timen med vaskefirma. Men de skal jo sende regning til dere, og der skal det jo stå beskrevet hva som dere betaler for.

 

Synes ikke det er dyrt dersom de har leid inn vaskere med skatt.

Lenke til kommentar

Det er klart dyrt om de leier inn vaskehjelp, særlig om det ser forjævlig ut etter dere. Feks vasket en gang eller aldri.

 

Sånt koster fra 200kr timen med vaskefirma. Men de skal jo sende regning til dere, og der skal det jo stå beskrevet hva som dere betaler for.

 

Synes ikke det er dyrt dersom de har leid inn vaskere med skatt.

 

Slik jeg ble fortalt var alt vasket og ryddet. Det så altså langt ifra forjævelig ut. Det skal ha vært gulvet på et bad, kjøkkenet og gangene som var for dårlig vasket.

 

EDIT:

Slik jeg blir fortalt det nå fra ene roomien nå er dette en slags deal. Enten betaler du 7500 kroner, ellerså fikser du alt selv og betaler.

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Slik jeg ble fortalt var alt vasket og ryddet. Det så altså langt ifra forjævelig ut. Det skal ha vært gulvet på et bad, kjøkkenet og gangene som var for dårlig vasket.

 

Ja, det koster det. Men dere har krav på å få regning, og når dere betaler for vaskingen/regningen så får dere jo kvittering?

 

Det smarte er jo å vaske grundig ned selv og slippe å betale andre for å gjøre fullt betalt jobb, vask av tak, vegg og gulv og toalett er ikke billig.

 

Med forjævlig ut mener jeg at man kan se at det ikke skinner/er vasket. Dersom det er hybelkaniner, gammel drittflekker osv så er det forjævlig.

 

Edit; Kollektiv sier du, betyr ikke det at 7500 blir delt på fler?

 

Dere har iallefall krav om regning, si at dere ikke vil betale svart.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja, det koster det. Men dere har krav på å få regning, og når dere betaler for vaskingen/regningen så får dere jo kvittering?

 

Det smarte er jo å vaske grundig ned selv og slippe å betale andre for å gjøre fullt betalt jobb, vask av tak, vegg og gulv og toalett er ikke billig.

 

Se edit over.

 

Det ble vasket av oss før vi flyttet ut. Jeg var ikke der (pga en deal), men det skal ha vært skikkelig gjort.

Lenke til kommentar

Det smarte er jo å vaske grundig ned selv og slippe å betale andre for å gjøre fullt betalt jobb, vask av tak, vegg og gulv og toalett er ikke billig.

Men nå var vel ikke dette tilfellet hos trådstarter? Omtrent 6000,- for et badgulv (evt. litt mer på badet), gangene og kjøkkenet hørtes veldig uproporsjonert ut, uten at jeg har noen erfaring i forhold til kostnader på vaskehjelp.

Lenke til kommentar

Men nå var vel ikke dette tilfellet hos trådstarter? Omtrent 6000,- for et badgulv (evt. litt mer på badet), gangene og kjøkkenet hørtes veldig uproporsjonert ut, uten at jeg har noen erfaring i forhold til kostnader på vaskehjelp.

 

Synes ikke det var så dyrt, og kjenner til "student-vasking". Et bad må vaskes helt ned og desinfiseres, vi vet ikke hvor stor gangene er heller, eller hvordan kjøkkenet så ut. Skapene må vaskes, skuffene, veggene, taket, vindu? Toalett, vask, dusj, vegger, tak, desinfisering, skylling etc etc.

 

Men dere har krav på regning for å påse at dere får kvittering.

Lenke til kommentar

1 - Hadde dere en kontroll sammen med huseier på tilstanden dere leverte fra dere boligen i?

2 - Om ikke, krev dokumentasjon på for dårlig vasking.

3 - Send han dokumentasjonen på at dere har vasket. Dere tok selvfølgelig bilder?

4 - Krev også kvitering på at jobben er gjort, eventuellt et prisoverslag fra en seriøs aktør.

Lenke til kommentar

Synes ikke det var så dyrt, og kjenner til "student-vasking". Et bad må vaskes helt ned og desinfiseres, vi vet ikke hvor stor gangene er heller, eller hvordan kjøkkenet så ut. Skapene må vaskes, skuffene, veggene, taket, vindu? Toalett, vask, dusj, vegger, tak, desinfisering, skylling etc etc.

 

Eh ja. Når vi flytta inn måtte vi vaske hele huset på nytt fordi gulvet var kilssete etter huseiernes vask fra de forrige leieboerne. Så kan trygt si at de er slappere enn oss.

 

Men du mener da at 7500 kroner for bytting av en lås og vasking av badet, kjøkkenet og gangene er helt rimelig?

 

1 - Hadde dere en kontroll sammen med huseier på tilstanden dere leverte fra dere boligen i?

2 - Om ikke, krev dokumentasjon på for dårlig vasking.

3 - Send han dokumentasjonen på at dere har vasket. Dere tok selvfølgelig bilder?

4 - Krev også kvitering på at jobben er gjort, eventuellt et prisoverslag fra en seriøs aktør.

 

1. Nei.

2. Will do.

3. Ingen tenkte på det.

4. Dem gjør jobben selv, derav ingen kvittering. Dem gir oss en "deal" og dem gjør jobben selv.

Lenke til kommentar

Det er ofte sånn...

 

Når du forlater leiligheten så må du SELV påse at det er ordentlig rent. Ordentlig rent, vil si at det skal skinne.

 

Ofte er det sånn at neste leier klager på vasken, og da må huseier leie inn vaskehjelp, å kaste to madrasser dersom man leier inn flyttebil er heller ikke billig.

 

Men dere har krav på regning og kvittering.

Lenke til kommentar

Det er ofte sånn...

 

Når du forlater leiligheten så må du SELV påse at det er ordentlig rent. Ordentlig rent, vil si at det skal skinne.

 

Ofte er det sånn at neste leier klager på vasken, og da må huseier leie inn vaskehjelp, å kaste to madrasser dersom man leier inn flyttebil er heller ikke billig.

 

Men dere har krav på regning og kvittering.

 

Kastingen/flyttingen var ikke et problem vi hadde noe med da de sto der fra før, men etter det ble gjort klart var enda prisen den samme.

Lenke til kommentar

Eh ja. Når vi flytta inn måtte vi vaske hele huset på nytt fordi gulvet var kilssete etter huseiernes vask fra de forrige leieboerne. Så kan trygt si at de er slappere enn oss.

Dette er et godt argument. Har dere bilder på dette?

Vær nøye på å aldri innrømme at dere ikke har vasket godt nok, men si at det uansett ikke er relevant fordi huset var grisete når dere tok over.

 

1. Nei.

2. Will do.

3. Ingen tenkte på det.

4. Dem gjør jobben selv, derav ingen kvittering. Dem gir oss en "deal" og dem gjør jobben selv.

1 - Da står hans sak dårligere. Dersom han ikke har underkjennt vasken deres mens dere var der, og hadde mulighet til å gjøre det etter kravene burde han ikke kunne hevde det er dårlig utført, uten å kunne dokumentere det skikkelig. Har han tilbudt dere å gjøre jobben selv?

2 - Dokumentasjon ville vært et krav fra meg fori det hele tatt vurdere å betale,

3 - Da stiller deres sak seg litt dårlgiere igjen, men hevd at dere har vasket skikkelig om det er tilfelle, og stå på dette.

4 - Uten kvitering er det ingen bevis for at jobben er gjort, og dermed kan dere ikke betale. For alt dere vet har han ikke gjort en dritt, og skal bare lure dere for penger. Ha om de forrige leieboerne deres også måtte betale 7500kr for vask, men så fant dere leiligheten grisete, mens utleier stakk 7500kr i lomma og lot dere vaske.

 

Hvordan var kommunikasjonen med utleier i ettertid? Fikk dere beskjed om at det var dårlig vasket, eller fikk dere bare beskjed om at dere måtte betale 7500kr? Altså valget mellom å komme å rydde opp og vakse selv, eller la han betale for det.

 

Jeg går ut fra at dere er ærlige nok til å faktisk innrømme det om dere har slurvet med vasken.

Lenke til kommentar

Regelen er at utleier kan kreve dekket nødvendige utgifter til å sette boligen i avtalt stand, eller, hvis ingenting er avtalt, i samme stand som da boligen ble overtatt minus vanlig slit og elde. Verdt å merke seg er at selv om man overtok leiligheten i skitten stand plikter man å rengjøre den før tilbakelevering, så det er ingen unnskyldning at det var skittent ved overtakelse.

 

Etterlatt løsøre reguleres av husleieloven pgf 10-4. Utleier kan ikke kreve leietaker for utgifter knyttet til gjenstander han vet ikke er leietakers med mindre leietaker har påtatt seg ansvar for dem.

 

Utleier må kunne dokumentere utgiftene - i en rettssak vinner man ikke frem med "tenk på et tall". Men her er det verdt å påpeke at en plausibel påstand vil kunne være dokumentasjon nok hvis du ikke kan føre motbevis. "Her er bilder av hvordan det så ut, jeg brukte 8 timer på å vaske" kan fint være den eneste dokumentasjonen som trengs. Zepticons påstand om at "uten kvittering ingen garanti for at jobben er gjort" holder ikke i retten.

 

Husleietvistutvalget aksepterer imidlertid ikke "gjør jobben selv, fakturer som en profesjonell"-priser. Slike krav blir skjønnsmessig utmålt etter hva som vanligvis påløper i tilsvarende saker.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere depositumskonto?

Hvis ikke vil jeg tro huseier stiller dårligere og om dere har så kan dere bare si til huseier at de får rette kravet mot banken for å få ut pengene. Og for å være ærlig tror jeg ikke huseier har noen særlig god sak basert på det du har fortalt.

Lenke til kommentar

Utleier må kunne dokumentere utgiftene - i en rettssak vinner man ikke frem med "tenk på et tall".

 

Problemet er at han nekter å oppgi hva dem påstår koster hva. For deretter å presse oss til å betale med trusselen at vi må betale leia som dem mister. Dem har ikke dokumentasjon på dette siden jobben fra dems side ikke er gjort. Krever vi dokumentasjon så krever dem vi skal betale leie fordi ting tar tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...