Gå til innhold

Tips til forsterker+høyttalere?

Anbefalte innlegg

Jeg har et temmelig gammelt stereoanlegg i stua (som også er koblet til TVen) som jeg ønsker å oppgradere. Trenger en forsterker og et par gulvhøyttalere. Forsterkeren bør helst ha både analoge og digitale innganger (helst minst en optisk inngang). Jeg er ikke ute etter noe fullt hjemmekinoanlegg med bluray, surround osv.

Noen med noen gode tips? Er det mulig å få ålreite saker til under 10 000 kr samlet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har hatt veldig gode erfaringer med Harman Kardon 3490, masse kraftreserver og god DAC, kan drive det meste hvis du skulle få lyst til å oppgradere litt?

http://www.soundgard...eiver-sort.html

Når det kommer til høyttalere? Hva med Klipsch RF? Første serien? 82 eller 62? Da får du masse dynamikk og underholdende lyd, perfekt til kombinasjonen av film og musikk :)

De er begge på tilbud for tiden da de er forlengs blitt erstattet av MkII serien, men de er fortsatt fantastisk høyttalere og jeg har selv kost meg masse med mine tidligere RF82'er!

Også ser de FANTASTISKE ut. Så sammen med den forsterkeren får du et veldig estetisk tilfredstillende anlegg ;)

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/klipsch-rf-82-gulvstaende-hoyttaler-sort.html

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/klipsch-rf-62-gulvstaende-hoyttaler-sort.html

Dette ble veldig soundgarden-fokusert, men de Klipschene kan man også få billigere på nett.

Endret av Paroxysm
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for tips!

En kundebehandler på Hifi-klubben anbefalte NAD C356BEE stereoforsterker sammen med Dali zensor 5-høyttalere.

Har du noe erfaring med disse produktene? Han mente generelt at alminnelige stereoforsterkere ga bedre lyd for stereo (dvs. kun to høyttalere) enn receivere. Er det riktig..?

Personlig må jeg si jeg likte designet på klipsch-høyttalerme. Er det stor forskjell mellom de to variantene du linket til?

Lenke til kommentar

Ja, så absolutt, en stereoforsterker leverer en helt annen lyd i stereo enn en surroundforsterker til samme pris. Hørte et eller annet sted at fommelfingelregelen er at en surroundforsterker spiller stereo like bra som en stereoforsterker til en tredjedel av prisen.

Hmmmmmmm, NAD C356BEE....... Diiiiiiigg..... Det er veldig deilige greier, og 2x80 watt er nok for de fleste ting. Koster mer da, det er vel 6 198 for en sånn med DAC-modul?

Jeg hadde fortsatt tatt hk3490, bare på bakgrunn av kombinasjonen pris/tester/design og masssse kraft. Selv om de fleste gulvhøyttalere klarer seg ypperlig med 80W, vil de som oftest høres enda bedre ut med 120W.

http://www.hifiklubb...dac-montert.htm

Så ja, NAD er deilige greier og den 356'en er meget god.

Jeg er ingen stor fan av Zensor da, det er litt sånn mellomklasse Dali, et merke jeg ikke begynner å digge før du kommer opp i Mentor-klassen... Litt tamme i bassen og ikke like gode for film, etter min begrensede forståelse.

Pluss, det er jo høyttalere som har kostet 5-6k hele veien, mens RF-82 er 10k-høyttalere som har kommet ned pga alderen...

Og alder bringer jo oss over på det Luske nevner her, nemlig at bruktmarked er fantastiske greier!

Ikke like lett å få tak i en stereoforsterker med DAC til en billig penge, men finn.no bugner over av deilige høyttalere til gode priser! Høyttalere holder seg i årevis og en gammal 12k høyttaler som var bra når den kom ut vil spille fletta av en ny 5k høyttaler any day. Også kan du selge dem igjen for samma prisen 2 år senere ;)

Når det kommer til valget mellom Klipsch 82 eller 62, så handler det om størrelse. De er like i konstruksjonen og lydsignaturen, men 82s størrelse gjør at de både spiller bedre (bedre og lettere bass og mellomtone), og krever mer plass (de er STORE og vil gjøre lydmixen litt rotete i et rom mindre enn 20kvm). Så hvor mye plass har du? I lommebok og stue?

Endret av Paroxysm
Lenke til kommentar

Min stue er kanskje rundt 20 kvm. Det er riktignok høyt under taket, og det går jeg ut fra har en viss betydning. Men bare så det er sagt - jeg er ikke så opptatt av at anlegget skal spille høyest mulig. Jeg bor i en bygård, og det er ytterst begrenset hvor høyt jeg KAN spille - normalt sett. Er mer opptatt av kvaliteten på lyden.

Jeg synes egentlig Klipsch 82-høyttalerne virker litt for store og tunge. 30 kg, er dette virkelig vekten per høyttaler? Eller samlet vekt for begge? Jeg kunne i utgangspunktet ønsket meg noe som er litt nettere kanskje. De skal stå på hver sin side av en 36-tommers LED-TV. 62-varianten er jo noe smalere.

Egentlig synes jeg også HK3490 er litt vel svær. Den er jo nesten 40 cm dyp. Kunne kanskje heller tenkt meg en bredere, men mindre dyp forsterker. Leste et sted på AVforum at HK3490 visstnok ikke passet med Klipsch-høyttalerne. Det ble anbefalt en Yamaha-forsterker. Men du har testet ut HKen mot disse høyttalerne? Kunne NAD-forsterkeren fungert med Klipsch 62..?

Veldig hyggelig at du er villig til å hjelpe meg litt på vei her!

Lenke til kommentar

Nja, Yamaha og Klipsch låter i mine øre helt greit. Tror Soundgarden har tilbud på høyttalere(RF-62 til 3.999,- http://www.soundgard...taler-sort.html) og Komplett har rett som det er tilbud på Yamaha recievere, vet ikke om de har noen nå for øyeblikket.

For min del låter også Hegel H300 med innebygd DAC, med både System Audio Mantra 50 og 70 helt vidunderlig. Men da snakker vi 40-50.000 kroner som generelt er det prisnivået som gjelder hvis man vil ha rimelig hi-fi, stereo. Det er en smakssak. Du må dra rundt i forretningene å høre selv; hva er det som låter best i dine øre og med din musikksmak og budsjett.

Grunnen til at jeg anbefaler Yamaha til Klipsch er fordi Klipsch har en tendens til å låte litt for lyst/klart, mens Yamaha varmer opp lyden og balanserer ut, og begge er billige, men låter greit. Hvis du vil øke budsjettet er Marantz et bedre alternativ.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Hehe, 40 000 kroner for en forsterker er nok ganske uaktuelt for min del. Tror jeg må si at 7000 er maks på en forsterker. Totalen med høyttalerne bør helst ikke bikke alt for mye over 10000 kroner.

Egentlig hadde det vært det beste om både forsterker og høyttalere kunne bestilt fra samme forhandler, siden jeg nok er avhengig av å få det levert.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte litt at det ville være en god idé med samme butikk... Men det er ikke noe problem å få levert noe fra soundgarden og noe fra komplett altså, det går med Bring uten problemer uansett!

Når det kommer til Yamaha er jeg ingen stor fan.... Men jeg har ikke tatt meg tida til å teste deres stereoforsterkere nok til å si noe sikkert.... Marantz er derimot et forslag jeg kan stille meg bak ^^

Ingen som er innenfor budsjett inkludert DAC da.... Så da står du fortsatt på den 356'en! Og det er sjeldent du hører folk ta feil med NAD :)

Og ja, så absolutt, den driver RF62'ene helt fantastisk. De klipschene er ganske lettdrevne generelt, så du vil nok ha plenty med kraft ;)

Lenke til kommentar

Men sånn til fremtidig tips? FINN.NO is the shit.....

Skaffa meg full B&W 600 serie 5-kanals surround i perfekt stand for 4k med separate kjøp.... Nypris var nærmere 16k.

Dali Royal Menuett II for 2k, nypris var 11k.

Denon avr 2807 for 1600, nypris var 15k

NAD C272 (effektforsterker som drømmer er laget av) for 1500, nypris 8k.

HK3490 for 2k i forrige uke :)

Du kan virkelig prøve ut masse rart og hadet kjempegøy uten å bruke penger, da du bare kan selge videre uten tap når du finner noe nytt og gøy! Også er det litt eventyr å hoppe i bilen og kjøre til et nytt sted for en annonse :)

Lenke til kommentar

Ja, blir fra Soundgarden 29.995,- for Hegel H300, eller 22.995,- for H200 og HD11(Altså hvis du vil spille av digitalt, DAC, og ikke via CD.) Er klar over prisnivået, det er for meg også høyt i forhold til månedslønn, men akseptabelt hvis man setter av litt penger og tid for sparing til dette, og ønsker god lyd.

Klipsch-høyttalerne er lettspilte, så du trenger ikke en så kraftig forsterker. Som sagt holder det med en Yamaha uten å kjøpe toppmodellen, og det ikke noe i veien for å bestille fra to forskjellige nettsider. Men igjen anbefaler jeg å høre kombinasjonen selv, da lyd er veldig personlig, det er som sagt en smakssak. Det er sannsynlig at du ikke vil like den samme lyden som jeg gjør. Men generelt mener de fleste også at Klipsch(for å nevne en høyttaler som kan hevde seg i hi-fi klassen og som havner inn under ditt budsjettnivå) låter lyst pga sine store og gode diskanter. Og det kan bli slitsomt å høre på i lengden. Derfor er en Yamaha forsterker, som generelt er relativt billige, og som låter varmt, et godt valg.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Tror i alle fall det går mot Klipsch RF62-høyttalerne. De er jo priset veldig gunstig hos soundgarden. Det hadde jo vært perfekt med en forsterker derfra også. Er de andre uaktuelle å bruke til slike høyttalere? Hva med Hegel H70? Eller andre på deres liste over forsterkere/receivere..?

Lenke til kommentar

Hegel vil nok låte litt lyst på disse. Mange sier også at Hegel og System Audio, som jeg anbefalte, låter lyst, men det er ikke min erfaring. Det er denne jeg gikk for etter å ha hørt en del kombinasjoner, H300 med Mantra 70. Nå hører jeg mest klassisk, jazz og blues, noe rock og metal.

Har du mulighet til å dra på en Soundgarden-forretning, så gjør det. Spør om å få høre Hegel H70 med Rf-62. Hvis ikke, så er det vanskelig å si. Du må bare inngå kompromisser i forhold til ditt budsjett. Men Klipsch og Marantz er uansett ikke en dårlig kombinasjon. Hegel er det litt verre med, med mindre du lytter til det selv og tar en avgjørelse ut i fra det.

Lenke til kommentar

OOooh, denne var jo også veldig pen....

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Elac-ONKYO-Mektig-lydpakke-til-evenyrlig-pris!/TB1724

Nå har kvelden kommet til punktet der man tilbringer tiden med å se på Archer og surfe for hifi ;)

Denne så veldig bra ut, synes jeg. Litt mindre forsterker. Kjenner du til disse produktene? Vet du om det følger med beskyttelse/skjerm til disse høyttalerne? Personlig foretrekker jeg det når selve "innmaten" ikke synes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...