Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny bærbar gamer-pc (18k++). Flere aktuelle modeller

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har planer om å skifte ut min Asus i august, og behøver litt innspill og veiledning fra dere kyndige brukere :)

Bare for avklaring skyld, så er ikke stasjonær noe alternativ pga plass. Jeg vet at det er mye rimligere å skaffe en stasjoner med samme eller bedre ytelse enn en bærbar til en langt billigere penge, men det lar seg ikke gjøre.

Den vil i hovedsak bli brukt til gaming, men også skolearbeid (SPSS og MatLab).

Jeg har lyst til å fleske til litt, og kjøpe en heftig bærbar, som forhåpentligvis vil vare en stund :)

Alternativ I:

Multicom Kunshan P375S 17.3"

Prosessor: Intel Core i7-4800MQ

Ram: 32GB DDR3

Harddisk: 180GB SSD + 1TB Hdd

Graffikkort: Dual nVIDIA GF GTX 780M 4GB GDDR5 (SLI)

Kommer uten OS, og umiddelbart ser jeg ikke noen mulighet for å totalforsikre pc'n.

Pris: Over 24 000,-

Link

Alternativ II:

Alienware 17 17.3"

Prosessor: Intel Core i7-4900MQ

Ram: 32GB DDR3L

Harddisk: 256GB mSATA SSD Boot + 750GB 7200RPM SATA 6Gb/s

Grafikkkort: nVIDIA GF GTX 780M 4GB GDDR5

Med Windows 8, 1 års totalforsikring og PC Sleeve.

Pris: 26 614,- (1 600,- i rabatt).

Får dessverre ikke til å lage link ut fra Dell sine sider med ønsket specc, dette er det beste jeg får til: Link

Alternativ III

Alienware 18 18.4"

Prosessor: Intel Core i7-4900MQ

Ram: 32GB DDR3L

Harddisk: 750G/7200 RPM + 64G caching mSATA

Grafikkkort: Dual nVIDIA GF GTX 780M 4GB GDDR5

Med Windows 8 og 1 års totalforsikring.

Pris: 30 475,- (1 600,- i rabatt).

Samme problem med link som den over: Link

Så, jeg har forsøkt å lest meg litt opp på alternativene. Noen mener det ikke er så uhyre viktig med Dual GF, til tross for at de scorer bra på benchmark-tester når du sammeligner med singel. Har også lest at de over tid sliter gradvis mer ned på bærbaren enn hva singelkort gjør? Og at forskjellen du merker ikke er verdt pengene. Hva mener dere?

Forøvrig, har dere andre alternativer, er jeg selvfølgelig mottakelig for disse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv syns jeg asus G750JH også fortjener å være med i vurderingen: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2027647

Mest fordi asus stort sett har mer effektiv/stillegående kjøling enn konkurrentene.

Ang CPU oppgraderingene, så betaler man svært mye ekstra for å få en prosessor over i7-4700HQ i forhold til hva man får igjen av ytelse.

Dual vs single GPU er et tema jeg ikke vil for mye inn på, men det er klart en del utfordinger rundt dual GPU:

*økt varmeutvikling og dermed økt støynivå. Må være nøyere på at det ikke er støv i vifter/kjøleribber slik at maskinen ikke overoppheter.

*Drivere og programstøtte, det er fremdeles begrenset støtte for dual GPU i spill. man får ofte ikke dobling i ytelse, noen ganger får man ikke utnyttet dual GPU i det hele tatt.

*"Micro stutter" i bildet som følge av dual GPU.

Selv er jeg ikke noen fan av dual GPU løsninger, men du får la andre slippe til med sine meninger og vurdere selv om du ønsker dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg lurer også på om det er "nødvendig" med dual. Selv om det er "bedre" på pairet, er det ikke sikkert jeg vil dra nytte av det, eller at det er verd pengene.

Angående Asusen, hvor stor forskjell er det på prosessoren hos den, og de andre alternativene? Vil det være en merkbar forskjell/bedre innvestering å gå for en med bedre prosessor? Eller er det minimalt?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Multicom har alltid vært billig, og Alienware dyrt. Til Call og Duty er vel 2x GTX 780M litt overkill. GT650M/750M burde vel holde til det.

Om en kjører alt av settinger på max så vet jeg jammen ikke... Og den skal jo holde en stund også og ikke bare kunne klare det nå...

Er jo ikke før til jul det blir aktuelt å kjøpe så det kommer kanskje noe nyt og bedre denne høsten for alt hva jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...