Gå til innhold

[Løst] Min RC bil vil ikke kjøre. HBX monstertruck

Heika98

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg prøvd å få min HBX monstertruck http://www.rcbutikken.no/produkter/fjernstyrt-rc-elektriske-biler/110-hbx-monstertruck-4x4---24ghz---40kmt-se-video.aspx (standardutgaven, linken er til en oppgradert versjon) til å funke igjen i et år. Og nå er jeg på kanten til å gi opp og kjøpe en ny bil.

Det som har skjedd er at den sto lagret over vintern, ogda jeg skulle ta den ut for å kjøre så funket ikke fjernkontrollen. Den er nå fikset. Og nå som jeg skulle teste om batteriet funker (som det gjør) så vil ikke bilen kjøre. Den harker seg en meter frem i går før det var full stopp. Når jeg gir gass så der jeg at motoren prøver å kjøre, men jeg tør ikke å prøve så lenge for jeg er redd for å brenne spilen i motoren opp. Servoen til styringen funker heller ikke. Motoren og alt får helt fint når jeg dytter den med hånden. Et LED lys på ESCen blinker og den piper litt.

Noen som har en ide om hva som kan være problemet. Kabelfeil? Kanskje kabelfeil i fjernkontrollen? Jeg vet ikke, men jeg håper noen kan hjelpe meg å finne feilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg akkurat noen få millimeter fra å bestille en ny RC bil. Jeg har gått over alle ledningene, og prøvd alt som står i manualen som kan virke. Jeg vil helst ikke kjøpe en ny bil p.g.a. at den er perfekt til mitt bruk. Jeg hadde planlagt å bygge den om litt, men jeg vet ikke nå. Kanskje jeg bare bytter ut alle delene. Eller... nei, karosseriet er så dumt laget at det er vanskelig å bytte ut deler. Kan det være at det er noe feil med fjernkontrollen? Jeg synes det er litt misstenkelig st alle tre LED lysene lyser.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å kalibrere ESC'en?

Ja, jeg prøvde nettopp, men det funket ikke. Det kan hende jeg gjorde noe feil. Vet du hvordan man gjør det, eller hvor finner jeg ut hvordan man gjør det. Men å kalibrere hjelper jo ikke på at styrings servoren ikke rører på seg. Den er jo koblet rett i mottakern.

Lenke til kommentar

Er det børstemotor eller børsteløs? Er det børstemotor kan du prøve å koble motoren direkte til batteriet for å teste. Du kan i tillegg prøve å bytte om styreservo og ESC-koblingene på mottager. Du skal da kunne svinge med gassen.

Edit: Jeg har hatt den bilen selv. Værste mølet jeg har vært ute for. :(

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er det børstemotor eller børsteløs? Er det børstemotor kan du prøve å koble motoren direkte til batteriet for å teste. Du kan i tillegg prøve å bytte om styreservo og ESC-koblingene på mottager. Du skal da kunne svinge med gassen.

Edit: Jeg har hatt den bilen selv. Værste mølet jeg har vært ute for. :(

Børstemotor. Skal prøve det, men har liten tro på det.

EDIT: jeg prøvde det, men det var null reaksjon. Jeg tror det er mottakeren på bilen som er problemet. Går det ant å parre dem igjen på en eller annen måte, eller må jeg ha ny.

PS: jag har en kompis som har tilbudt en helt maken bil for 100 kr. Den ene drivakselen er ødelagt, men den virker i hvert fall. Jeg vet ikke om jeg skal slå til eller? Jeg tenkte å heller kjøpe en slik http://www.rcbutikken.no/produkter/110-skala/kongen-av-nabolaget---110-hbx-stealth-x09---pakke-med-alt-inkludert---kjoreklar-bil.aspx

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Slike biler er stort sett bare store pengehull. Legg i litt mer og få en bil med litt kvalitet. Det du taper på at bilen er dyrere tjener du inn igjen på deler.

Jeg synes bilen har holdt seg bra til å være en bil jeg kjøpte til 999 kr. Det er bare nå jeg har litt problemer med å få den til å kjøre. Men jeg kom til å tenke på at det er ikke 2,4 GHz på den, bare billig AM. Hvordan er det å bytte fra AM til 2,4 GHz på slike. BTW så tenkte jeg at isteden for å kjøpe en ny bil så kjøper jeg bilen til kompisen min og får min til å funke. Så kjøper jeg litt tredjeparts deler for å gjøre den litt mer solid. Kanskje jeg kjøper en bedre motor og ESC om jeg vil ha den til å gå litt bedre. Men i første omgang skal jeg få den tilå funke og kjøre med mest mulig stock deler.

Men tilbake til problemet. Non ide om hbordan jeg kan få kontakt med den igjen. Bytte krystaller? Jeg skal demontere den for å få fjernet all småsteinen som etter hvert har kommet inn i den + at mottakern sitter dårlig. Jeg må nok feste den litt bedre.

Lenke til kommentar

Da er du inne på samme stien som så mange andre. Du oppgraderer én del og dermed ryker neste. Du oppgraderer den også og da ryker plutselig enda mer, og ofte dyrere. Du kjøper en sterkere motor og finner smertefullt ut at de originale differensialene ikke tåler effekten. Du leter etter sterkere differ og finner ut at det finnes ikke. Du sjekker lommeboka og finner ut at du har brukt mer enn det en flunka ny RC-bil av kurant merke hadde kosta og som allerede har oppgraderte deler og sprek motor.

http://www.elefun.no...od.aspx?v=16680

http://www.elefun.no...od.aspx?v=20030

http://www.elefun.no...od.aspx?v=22465

Edit: Sjekk at krystallene er like og at TX og RX står i hhv radio og mottager. Har du prøvd å sette spenning rett på motor samt bytte om servo og esc-ledningene for å utelukke motor, radio og/eller servo?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da er du inne på samme stien som så mange andre. Du oppgraderer én del og dermed ryker neste. Du oppgraderer den også og da ryker plutselig enda mer, og ofte dyrere. Du kjøper en sterkere motor og finner smertefullt ut at de originale differensialene ikke tåler effekten. Du leter etter sterkere differ og finner ut at det finnes ikke. Du sjekker lommeboka og finner ut at du har brukt mer enn det en flunka ny RC-bil av kurant merke hadde kosta og som allerede har oppgraderte deler og sprek motor.

http://www.elefun.no...od.aspx?v=16680

http://www.elefun.no...od.aspx?v=20030

http://www.elefun.no...od.aspx?v=22465

Edit: Sjekk at krystallene er like og at TX og RX står i hhv radio og mottager. Har du prøvd å sette spenning rett på motor samt bytte om servo og esc-ledningene for å utelukke motor, radio og/eller servo?

Da tror jeg det må bli Traxxas Bandit XL-5 eller Rustler XL-5. Jeg har hørt at Rustler skal være en grei bil. Jeg ver ikke helt, jeg vil ha 4WD.

Jeg prøvde å bytte om servo og esc ledningene uten hell. Jeg har ikke prøvd å sette spenning rett på motoren. Hvordan gjør jeg det? Jeg trorndet er radioen som er problemet. Hva står "HHV" for? Kan det være st jeg har satt en krystall feil vei? Eller er det akkurat det samme hvilken vei?

Lenke til kommentar

hhv = henholdsvis. Mente bare at TX skal stå i radioen og RX i mottageren.

Jeg tror krystallene kan settes begge veier uten at det skal ha noe å si. Skader ikke å prøve dog.

Motoren har to ledninger. Hvis de går fra ESC via to plugger kan du koble de av der og stikke de inn i kontakten på batteriet. Evt. bare ta noen ledninger og kjapt koble fra batteri og rett på pluss og minus på motoren. Trenger bare være et lite øyeblikk for å se at det er liv i den. Du trenger heller ikke bry deg om å få pluss og minus riktig.

Sånn som jeg ser det virker det som at det er enten radioen, mottageren eller BEC-en som er gåen. BEC er integrert i ESC og gir strøm til servo og mottager.

Lenke til kommentar

hhv = henholdsvis. Mente bare at TX skal stå i radioen og RX i mottageren.

Jeg tror krystallene kan settes begge veier uten at det skal ha noe å si. Skader ikke å prøve dog.

Motoren har to ledninger. Hvis de går fra ESC via to plugger kan du koble de av der og stikke de inn i kontakten på batteriet. Evt. bare ta noen ledninger og kjapt koble fra batteri og rett på pluss og minus på motoren. Trenger bare være et lite øyeblikk for å se at det er liv i den. Du trenger heller ikke bry deg om å få pluss og minus riktig.

Sånn som jeg ser det virker det som at det er enten radioen, mottageren eller BEC-en som er gåen. BEC er integrert i ESC og gir strøm til servo og mottager.

Skal teste motoren i morgen. Hvordan kan jeg diagnostisere om det er mottageren eller BECen som er gåen? Når jeg tenker meg om så vet jeg jo at servoen får strøm. Når jeg slår på bilen snur dekkene seg litt, og det er jo servoen som gjør det. Nå da er det enten radio eller mottager som det er feil på, og siden alle LED lysene er slått på slik de skal så tror jeg det mest sannsynlig er mottageren. Jeg skal forske litt i morgen med de krystallene. Takk for all hjelp hittil.

BTW om jeg kjøper en ny bil så blir det nok en Traxxas Rustler XL-5 p.g.a. at det er så lett å få tak i deler som passer på den.

Lenke til kommentar

Har den samme selv, E-Revo Brushless... Ting ryker etterhvert, lover ;)

Jada, er også utrolig stor forskjell på hver enkelt E-Revo,

kompisen min har fått skikkelig mandagsprodukt,

han har bytta deler for rundt 2.000 etter 1 års bruk,

og mesteparten av det var innen 3 mnder,

skal dog sies at han kjøpte oppgraderingsdeler når han først måtte bytte.

Kommer selv til å bytte deler når de går,

og da kjøper jeg metallerstatninger.

Men for å nevne ett av svalestupa jeg har hatt,

er å kjøre i 30ish km/t,

kjøre på en skateboardrampe,

sveve ca. 3 m opp i lufta for så å lande direkte på snuta,

har gjort dette flere ganger uten at noe har ryki så langt. :p

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Har hatt både Bandit og Rustler XL-5 selv. Veldig solide men de er litt daffe. Heldigvis tåler disse kraftige motorer. Hadde en børsteløs monstermotor i Rustleren. 4S LiPo og en 160A ESC. Det vil si ca. 2300 watt. Målte den til 108kmt men selv i den farta var det nesten umulig å holde nesa nede.

Skal du ha Rustler/Bandit og sette inn større motor så er det en bitteliten modifikasjon du MÅ gjøre i differensialen. Det er snakk om å sette en tynn skive i mellom sol-girene.

Lenke til kommentar

Har hatt både Bandit og Rustler XL-5 selv. Veldig solide men de er litt daffe. Heldigvis tåler disse kraftige motorer. Hadde en børsteløs monstermotor i Rustleren. 4S LiPo og en 160A ESC. Det vil si ca. 2300 watt. Målte den til 108kmt men selv i den farta var det nesten umulig å holde nesa nede.

Skal du ha Rustler/Bandit og sette inn større motor så er det en bitteliten modifikasjon du MÅ gjøre i differensialen. Det er snakk om å sette en tynn skive i mellom sol-girene.

Om jeg kjøper en Rustler så tror jeg at jeg vare kjører på stock motoren. Kanskje jeg girer den om. Men jeg vil helst ha en 4WD bil.

Lenke til kommentar

Som jeg sa så forsket jeg litt med den bilen i dag. Det ser ut til at alt funker. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg lada batteriet opp og puttet det i bilen, og vips så var bilen fikset. Den trenger litt kalibrering, men bortsett fra det er den helt fin. Jeg må virkelig ha "tenkniske fingre" som jeg liker å kalle det. Alt teknisk jeg tar i fikser seg av seg selv. Slik var det med radioen til bilen også. Det er bare dumt at det regner nå, jeg har ventet hele uka på å få fikset den å kjøre den, og når jeg først får fikset den så regner det.

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale en børsteløs motor til Rustler/bandit. Evt. en bil med børsteløst system originalt. Ikke bare er de sprekere de er også (som regel) mer robuste og du får lengre kjøretid med samme effekt. Du får ganske rimelige sett og det er stort sett "plug'n play".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...