Mugi Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Hei! På min arbeidsplass har alle ansatte som jobber 100% krav på 25 dager betalt ferie i året. I januar bestemte jeg meg da for å bruke 14 av disse dagene. Jeg søkte og fikk godkjent ferie. Jeg har spurt om en del fri tidligere i år også, men da har jeg fått beskjed om at de dagene jeg ber om fri vil bli trukket fra lønna mi. Det var selvfølgelig helt greit og forståelig. Jeg sparte da resten av feriedagene til sommeren. Men nå når jeg har tatt ferie og forventet å få betalt for de resterende dagene som hadde igjen av de betalte feriedagene mine, får jeg bekjed om at jeg har brukt opp alle mine feriedager. Jobben har da tatt de dagene jeg spurte om fri (mange av de dagene fikk jeg til og med noen til å ta vakta mi selv) og trukket det fra feriedagene mine, uten å si noenting. Så har jeg brukt opp alle mine feriedager uten å vite noen ting fordi jeg ikke har blitt informert. Jeg søkte kun om 14 dager i januar som jeg fikk godkjent. Kan jeg kreve å få betalt for de resterende dagene jeg egentlig hadde igjen? For jobben har bare kjørt sitt løp uten å gi meg riktig informasjon. Og pga av at de gjør feil så går det utover meg. Noen som kan gi et godt svar? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Om du tidligere i år da fikk fri, med lønn(ferie), så kan du vel heller be om fri nå uten lønn? Da ville jo resultatet bli det samme? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Vi har ikke betalt ferie. Du trekkes alltid i lønn for å ta ut ferie, men som oftest får du utbetalt feriepenger som kompensasjon for dette. Jeg ser derfor ikke helt hva arbeidsplassen har gjort galt. Lenke til kommentar
Mugi Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Om du tidligere i år da fikk fri, med lønn(ferie), så kan du vel heller be om fri nå uten lønn? Da ville jo resultatet bli det samme? Jeg jobber ikke der lenger. Er derfor jeg hadde spart de siste feriedagene mine til å bruke dem den siste perioden min på jobben sånn at jeg kunne ha litt penger i sommer fram til jeg startet på en ny jobb. Men en arbeidsplass kan da ikke ha lov til å gjøre slike handlinger uten å informere arbeidstaker om det, hvertfall ikke når de selv sier at de dagene jeg ber meg fri blir trukket fra neste lønning. Uansett om jeg fikk betalt da eller ikke, så ødelegger jo det for meg nå siden jeg ikke visste om det. Lenke til kommentar
Mugi Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Vi har ikke betalt ferie. Du trekkes alltid i lønn for å ta ut ferie, men som oftest får du utbetalt feriepenger som kompensasjon for dette. Jeg ser derfor ikke helt hva arbeidsplassen har gjort galt. Det jeg mener de har gjort galt er at de har tatt mine vanlige dager som har jeg bedt om fri som skulle trekkes fra min månedslønn, og trukket det fra mine feriedager som jeg egentlig skal få betalt. Og det uten å infromere meg om det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Det jeg mener de har gjort galt er at de har tatt mine vanlige dager som har jeg bedt om fri som skulle trekkes fra min månedslønn, og trukket det fra mine feriedager som jeg egentlig skal få betalt. Og det uten å infromere meg om det. Vel, det er ikke galt, det er helt korrekt. Du trekkes i lønn for fridager, uansett om de er feriedager, permisjon eller noe annet. Dersom det er sykdom, kompenseres det vanligvis med sykepenger, og dersom det er ferie gjøres det på ett eller annet tidspunkt opp med feriepenger. Dersom du har fått feriepengene dine, og tatt ut alle feriedagene dine, ser jeg virkelig ikke hva du klager på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå