Audiovisuelt2 Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Heisann! Jeg har kjøpt meg et hjemmekinoanlegg. Jeg ønsker å koble PC og TV sammen med en HDMI kabel, slik at jeg kan se film. Deretter vil jeg koble TV og hjemmekino sammen kun med lyd. Lydutgangen på TV er coax, mens inngangen på hjemmekinoen er optical. Det har jeg gjort for å løse det er å kjøpe en adapter. På den står det "Out optical" på den ene siden, og "In coaxial" på andre. Jeg har også strømledningen koblet til. Men fortsatt får jeg kun lyden fra TV høytalerne, og ikke hjemmekinoanlegget. Det funker, ettersom jeg får via AUX og radio. Så problemet ligger nok i innstillinger på enten TV eller hjemmekino. Jeg har leitet, men finner ikke ut av det! hjemmekino: http://www.expert.no/hjemmekinosystem/samsunghte4200xehjemmekino/p/4674/ tv: http://www.philips.no/c/tver/5000-series-102-cm-40-tomme-full-hd-1080p-dvb-t-c-40pfl5606h_12/prd/;jsessionid=CD87018EDF029559B330A8389523F5A3.app102-drp2?t=specifications Er det noen som har et tips til hvordan dette kan løses? Jeg ville vært kjempe takknemlig! Om jeg var uklar på noe punkt så fyr løs. Mvh. Presten7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Kan du ikke koble pcen til hjemmekinoen og ha en hdmi mellom hjemmekinoen og tven? Lenke til kommentar
Audiovisuelt2 Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Kan du ikke koble pcen til hjemmekinoen og ha en hdmi mellom hjemmekinoen og tven? har kun ett hdmi uttak på hjemmekinoen ser du. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Men uttaket går jo til tven. Så lenge du har hdmi inn til både tv dekoderen og pcen så er vel ikke det noe problem? Edit: Mulig jeg ikke skjønte casen helt Endret 1. august 2013 av Slettet-jS6upa Lenke til kommentar
Audiovisuelt2 Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Men uttaket går jo til tven. Så lenge du har hdmi inn til både tv dekoderen og pcen så er vel ikke det noe problem? Edit: Mulig jeg ikke skjønte casen helt hehe, mulig jeg forklarte litt dårlig den virkelig casen her er i grunn det at jeg ikke får TVen til å spille av lyd via hjemmekinoanlegget. Jeg har koblet PC til TV med hdmi slik at jeg får bildet og lyd til TV. Deretter ønsker jeg å sende lyden videre ned til hjemmekinoen, men det er her det ikke funker for meg. På hjemmekinoen har jeg valgt Digital In, som funksjon. Satt i en 'lydkabel' som går fra TVen sitt coax uttak, igjennom en adapter og inn som 'optical' i hjemmekinoen, men ingen lyd. sannsynligvis ligger det i innstillinger på TV og/eller hjemmekinoen, men har blitt noe smartere av å trykke igjennnom meny innstillingene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Har hdmi kabelen du har på mellom reciveren og tven ARC? Edit: Grunnen til at jeg spør er jo fordi HDMI sender både lyd og bilde. Jeg har samme oppsett hjemme, og da har jeg en reciver der playstation, appletv og tvdekoderen er koblet til. Mellom Tven og reciveren har jeg kun en HDMI kabel. Får alt bilde på TVen, og all lyd kommer fra høytalerene. Men det krever vel at reciveren og hdmi kabelen har er ARC kompatibelt (?). Endret 1. august 2013 av Slettet-jS6upa Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 TV er selvfølgelig innstilt til å sende lyd ut på coaxen? De fleste tv må det aktiveres i innstillingene Lenke til kommentar
Audiovisuelt2 Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 TV er selvfølgelig innstilt til å sende lyd ut på coaxen? De fleste tv må det aktiveres i innstillingene Jeg er inne på de ganske enkle innstillingene i TV menyen, uten å egentlig finne et konkret valg der det står tydelig (feks. output: coax- on/off). I meny innstillingene under lyd driver man kun med finjusteringer. Bass, diskant, balanse osv. Under 'lyd' i menyen finner man noe som heter 'EasyLink'. Her kan man velge følgende: easy link: Lenke til kommentar
Audiovisuelt2 Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 (endret) TV er selvfølgelig innstilt til å sende lyd ut på coaxen? De fleste tv må det aktiveres i innstillingene Jeg er inne på innstillingene i TV menyen, uten å egentlig finne et konkret valg der det står tydelig (feks. output: coax- on/off). I meny innstillingene under lyd driver man kun med finjusteringer. Bass, diskant, balanse osv. I menyen finner man også noe som heter 'EasyLink'. Her kan man velge følgende: easy link: av/på easy link fjernkontroll: av/på tv høytalere: av/på/easylink/easylink-autostart pixelplus kobling av/på hdmi 1 ARC av/på har prøvd litt forskjellig, spesielt punktet med tv høytalere. om jeg feks spiller musikk via hardisk, for så å trykke tv høytalere av (i håp om at den bytter til coax) så muter jeg bare musikken helt. Endret 1. august 2013 av Presten7 Lenke til kommentar
Audiovisuelt2 Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Har hdmi kabelen du har på mellom reciveren og tven ARC? Edit: Grunnen til at jeg spør er jo fordi HDMI sender både lyd og bilde. Jeg har samme oppsett hjemme, og da har jeg en reciver der playstation, appletv og tvdekoderen er koblet til. Mellom Tven og reciveren har jeg kun en HDMI kabel. Får alt bilde på TVen, og all lyd kommer fra høytalerene. Men det krever vel at reciveren og hdmi kabelen har er ARC kompatibelt (?). Om en glemmer litt det med apple tv, hdmi osv. Som jeg nevnte, prøvde jeg å spille musikk via en hardisk koblet til TVen. Og det funket jo ikke engang. Så det er jo klart at problemet ligger i noe mellom TV og hjemmekinoanlegg. koblingene er skikkelige, med en digital optical audio kabel, og en adapter. lyd utgangen i tven heter 'digital audio out' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå