Gå til innhold

Feltspesialist Schlumberger - Noen som jobber som det?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Jeg begynner på en bachelor til høsten og en av motivasjonene er muligheten for å komme meg offshore etter tre år, da sannsynligvis som feltspesialist for Schlumberger.

 

I hvert fall er det planen.

 

Er det noen her som har kjennskap til disse jobbene eller jobber med det selv?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

 

Elijah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Har lite kjennskap til jobben, men hører både godt og vondt om Schlumberger. Jeg må spørre av nysgjerrighet, hvorfor er du så vanvittig fokusert på den jobben og den bedriften?

 

Vet ikke om jeg er vanvittig fokusert på den jobben og den bedriften, men jeg ønsker meg offshore?

 

Men søker gjerne mer informasjon rundt det og om ting ikke er som jeg tror, vil det kunne påvirke veien videre for min del.

Lenke til kommentar

Jeg bare stusset litt på det, men alle har vel gode og dårlige historier om alle firmaer. Lurte bare på hva motivasjonen var for akkurat den posisjonen og det firma.

 

Jeg kjenner til jobbene, så jeg kan prøve å svare på de spørsmålene du har :)

 

Et lite tips som du kan dra med deg er å prøve seg på sommerjobber for firmaer som har offshore reiser, som Aibel, Statoil, Schlumberger, Aker, FMC osv. Få foten innfor og vis at du duger, så vil folk ha deg.

Lenke til kommentar

Jeg bare stusset litt på det, men alle har vel gode og dårlige historier om alle firmaer.

 

Akkurat i nevnte bedrift tror jeg ikke forholdet er 50/50. Jeg har mange eksempler, men skal nevne bare ett. Da jeg var på bedriftsbesøk hos de i statene under studiene så nærmest skrøt de av at skillsmissestatistiskken var på 70%.

 

"You don't need family, we will be your family".

 

Mitt eneste tips: Aldri godta noe annet enn en norsk kontrakt den gangen du søker jobb. I tillegg kan det nevnes av å være offshore på norsk sokkel ikke kan sammenlignes med å være offshore andre steder. Til langtvekkistan kan du dra på ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet "mot" feltspesialister (serviceingeniører) fra Schlumberger, og den er som alle andre serviceingeniørjobber. Man drar til et sted langt bort med eneste målsetning er å få noe til å virke før den og den dagen - i mens må man kjempe mot klasserepresentanter, eiere, arbeidere, kunder osv.

 

Det er fordømt utfordrende og fordømt gøy. Gjør et søk på "serviceingeniør" eller noe på forumet og du finner mye info om det.

Lenke til kommentar

Akkurat i nevnte bedrift tror jeg ikke forholdet er 50/50. Jeg har mange eksempler, men skal nevne bare ett. Da jeg var på bedriftsbesøk hos de i statene under studiene så nærmest skrøt de av at skillsmissestatistiskken var på 70%.

 

"You don't need family, we will be your family".

 

Mitt eneste tips: Aldri godta noe annet enn en norsk kontrakt den gangen du søker jobb. I tillegg kan det nevnes av å være offshore på norsk sokkel ikke kan sammenlignes med å være offshore andre steder. Til langtvekkistan kan du dra på ferie.

 

Veldig godt poeng det siste Brulejus poengterer, er også det jeg har hørt negative ting om :) En nordmann som får en "ikke-norsk" kontrakt.

 

Tipset blir vel å søke rundt, får du tilbud så vurder alle og husk at alle vil fremme seg selv som din drømmearbeidsgiver hvis dem først vil ha deg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg bare stusset litt på det, men alle har vel gode og dårlige historier om alle firmaer. Lurte bare på hva motivasjonen var for akkurat den posisjonen og det firma.

 

Jeg kjenner til jobbene, så jeg kan prøve å svare på de spørsmålene du har :)

 

Et lite tips som du kan dra med deg er å prøve seg på sommerjobber for firmaer som har offshore reiser, som Aibel, Statoil, Schlumberger, Aker, FMC osv. Få foten innfor og vis at du duger, så vil folk ha deg.

 

Motivasjonen er egentlig i hovedsak offshore-livsstilen, i hvert fall for en periode. Kanskje til jeg får fullført en mastergrad deltid.

 

Men jeg ønsker å vite mer om jobbene, skjønt etter hva jeg har hørt fra Schlumberger er det veldig mange felt en feltspesialist jobber innen (men du må velge/blir valgt til ett).

 

Nå velger jeg en utdannelse som først og fremst er basert på landjobb, så det er ikke en krise om offshore viser seg å ikke være det jeg tror, men akkurat nå har det vært en del av motivasjonen og en grunn til at jeg valgte bort byggingeniør (som jeg nå fikk vite at man kan søke seg offshore med).

 

 

Mitt eneste tips: Aldri godta noe annet enn en norsk kontrakt den gangen du søker jobb. I tillegg kan det nevnes av å være offshore på norsk sokkel ikke kan sammenlignes med å være offshore andre steder. Til langtvekkistan kan du dra på ferie.

 

Godt tips!

 

Jeg har jobbet "mot" feltspesialister (serviceingeniører) fra Schlumberger, og den er som alle andre serviceingeniørjobber. Man drar til et sted langt bort med eneste målsetning er å få noe til å virke før den og den dagen - i mens må man kjempe mot klasserepresentanter, eiere, arbeidere, kunder osv.

 

Det er fordømt utfordrende og fordømt gøy. Gjør et søk på "serviceingeniør" eller noe på forumet og du finner mye info om det.

 

Har lest en del om serviceingeniør på forumet fra dine poster. Er det den samme livsstilen en feltspesialist har? Reising, reising, reising?

 

Jobbannonsen jeg så på sa at det var 2-4 rotasjon på norsk sokkel. Men når jeg spurte rekrutterer svarte han at de jobbet på ulike rotasjoner og at det varierte (sikkert fra stilling til stilling?).

 

Serviceingeniør virker kanskje hakket for stressende for min del, men aldri si aldri. :)

Lenke til kommentar

Har lest en del om serviceingeniør på forumet fra dine poster. Er det den samme livsstilen en feltspesialist har? Reising, reising, reising?

 

Jobbannonsen jeg så på sa at det var 2-4 rotasjon på norsk sokkel. Men når jeg spurte rekrutterer svarte han at de jobbet på ulike rotasjoner og at det varierte (sikkert fra stilling til stilling?).

 

Serviceingeniør virker kanskje hakket for stressende for min del, men aldri si aldri. :)

 

Ja, det er reising og problemer som blir livet ditt.

 

2-4-rotasjon får du antakeligvis om du reiser fast på de norske installasjonene for vedlikehold og oppgraderinger av det ustyret Schlumberger måtte ha installert der.

Ettersom dette firmaet leverer til hele verden så blir det nok en annen rotasjon om du er andre steder - eller på commissioning.

 

Selv har jeg 4-4-rotasjon, noe som er veldig vanlig for utstyrsleverandører som ikke jobber fast mot norsk sokkel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, det er reising og problemer som blir livet ditt.

 

2-4-rotasjon får du antakeligvis om du reiser fast på de norske installasjonene for vedlikehold og oppgraderinger av det ustyret Schlumberger måtte ha installert der.

Ettersom dette firmaet leverer til hele verden så blir det nok en annen rotasjon om du er andre steder - eller på commissioning.

 

Selv har jeg 4-4-rotasjon, noe som er veldig vanlig for utstyrsleverandører som ikke jobber fast mot norsk sokkel.

 

Thanks, Twinflower.

 

4-4 og mye reising og stress er kanskje ikke like attraktivt. Får se om tre år. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...