Gå til innhold

Skjermkortet mitt passer ikke?

OF5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har plassert de ift. hullene på kortet nå, men det er et hull på hovedkortet det ikke er hull til i kabinettet. Skal jeg la være å skru inn et avstandsstykke i dette hullet?

For det første skrur du avstandsstykkene i selve kabinettet, hovedkortet setter oppå til slutt og skrur fast til avstandsstykkene. Sånn i tilfelle du har gjort det motsatt.. somehow..

Så lenge det er et ATX hovedkort og du har satt alle avstandsstykkene i ATX hullene i kabinettet bør det gå bra. Men det spørs litt hvor det manglende hullet er da, er det f.eks. et sted hvor du må bruke litt kraft for å få på plass eller for å fjerne ting på hovedkortet? Bør uansett være litt forsiktig å ikke bare dytte ting "brutalt" på plass, så du ikke bøyer/knekker hovedkortet.

Lenke til kommentar

Da fester du korte til de avstandsstykkene som passer med hovedkortet også tar du ut de andre. Er nok ikke noe problem om du ikke har fester på på alle punktene så lenge du kjenner at det faktisk sitter skikkelig og at hovedkortet ikke har kontakt med selve kabinettet. Du har som vist på bilde mulighet til å feste 2 skruer øverst, 2 mitt på og 2 nederst så det skal nok holde :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Det er ofte ett høl ekstra på hovedkort.

Man bruke alltid ni avstands stykker (ikke 10 ikke 8 , men 9)

Blir tre på rad (nesten).

Omtrent slik med et full size atx kort.

"""X""""""""""""""""""""X""""""""""""""""X""

"

"

"

"

"

"""X""""""""""""""""""""X""""""""""""""""X"""

"

"

"

"

"

"

"

"

"""X""""""""""""""""""""X""""""""""""""""X""

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 9 slike hull i kabinettet, men de tre hullene ytterst til høyre(altså de tre x'ene ytterst til høyre på "figuren" din) står rett og slett for langt til høyre. Hovedkortet er ikke bredt nok, om du skjønner. Får altså bare inn 6 av avstandsstykkene.

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg bare har 7 hull i hovedkortet, så 7 avstandsskruer er det jeg trenger. Hovedkortet er bare ikke bredt nok til å rekke bort til hullet i kabinettet, så det går rett og slett ikke an å feste flere enn 6 skruer?

Lenke til kommentar

Stusset også over dette når jeg lette etter de 2 siste hullene på hovedkortet, på bildene fra netonet. Og jeg hadde sendt hovedkortet tilbake igjen. Tenk å presse i ram brikker der da? Ville gitt de en telefon eller mail.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Heheh, nei det er jammen ikke godt å si! Er vel cirka 2-3 cm hovedkort utenfor det ytterste skruehullet som ikke har noenting under seg som stabiliserer.

Det jeg derimot funderer på er om hovedkortet en eller annen gang i fremtiden vil gi etter for skjermkortet, som jo veier litt?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/318444-30-more-motherboard-mounting-holes-motherboard-standoffs

Karen i denne tråden har samme problem som meg, men der har han fått beskjed om at det er ingen problem.

Lenke til kommentar

Er det vits å fortsette med hovedkortet etter å ha skrudd det på plass uten avstandsstykker, eller har det ikke noe å si så lenge jeg ikke startet pcen? Avstandsstykkene er på plass og slikt nå.

Føler at jeg gjentar meg selv, og beklager det, men siden dette er min første selvbygde pc så ønsker jeg å være helt sikker.

Endret av OF5
Lenke til kommentar

Ingenting er som å glemme avstandsstykker når du monterer PC for første gang. Da blir det som regel siste gang, eller så glemmer man i det minste det aldri igjen. Mulig man kan få traumer av å se den dyre elektronikken blåse opp i fyr og flammer.

Best case så har PSUen sensitiv overstrømbeskyttelse og flere railer som forhindrer at PCen skrur seg på. :wee:

Men så lenge man ikke har koblet til strømmen i strømforsyningen og deretter prøvd å skru på PCen så går det ikke galt (såklart).

Men for all del, hovedkort kommer i forskjellige former, selv innenfor de forskjellige standardene. Klarer man skru fast hovedkortet på alle hovedkortets skruehull så er man i boks.

Ja, så lenge man ikke har satt i flere avstandsstykker enn det som skal være brukt. Har man det så tar man de bort. Man ønsker jo ikke at det skal være et avstandsstykke hvor det ikke er skruehull på HKet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ingenting er som å glemme avstandsstykker når du monterer PC for første gang. Da blir det som regel siste gang, eller så glemmer man i det minste det aldri igjen. Mulig man kan få traumer av å se den dyre elektronikken blåse opp i fyr og flammer.

Best case så har PSUen sensitiv overstrømbeskyttelse og flere railer som forhindrer at PCen skrur seg på. :wee:

Men så lenge man ikke har koblet til strømmen i strømforsyningen og deretter prøvd å skru på PCen så går det ikke galt (såklart).

Men for all del, hovedkort kommer i forskjellige former, selv innenfor de forskjellige standardene. Klarer man skru fast hovedkortet på alle hovedkortets skruehull så er man i boks.

Ja, så lenge man ikke har satt i flere avstandsstykker enn det som skal være brukt. Har man det så tar man de bort. Man ønsker jo ikke at det skal være et avstandsstykke hvor det ikke er skruehull på HKet.

Eneste som var i kabinettet da jeg fant ut av dette med avstandsstykkene var hovedkortet og strømforsyningen. Hovedkortet var derimot ikke koblet til strømforsyningen, som heller ikke var koblet til strøm. Puh, da har jeg endelig fått ro og fred i sjelen. :)

Endret av OF5
Lenke til kommentar

Eneste som var i kabinettet da jeg fant ut av dette med avstandsstykkene var hovedkortet og strømforsyningen. Hovedkortet var derimot ikke koblet til strømforsyningen, som heller ikke var koblet til strøm. Puh, da har jeg endelig fått ro og fred i sjelen. :)

:dremel:

Så lenge man ikke spenningsetter en krets så kan man gjøre det meste. Årlig så tar jeg med meg hovedkortet i badekaret for en vask med zalo og varmt vann. :) Til og med er det noen jeg steker i varmovnen slik man ville gjort om man skulle stekt en laksefilet. :wee: (man bør selvsagt vite litt hva man gjør)

Det høres kanskje ille ut, men er helt fint så lenge man er sikker på at alt er i skjønneste orden når du trykker på start-knappen. :) Det verste du kan gjøre på PC-deler uten å ha det tilkoblet er egentlig statisk elektrisitet, ellers tåler de det meste.

Poenget mitt er at det ikke er noen fare så lenge du ikke har skrudd på PCen, og derfor man bør dobbeltsjekke alt (i hvert fall første gangene) før du trykker på power-knappen. :dremel:

• Liker 1
Lenke til kommentar

:dremel:

Så lenge man ikke spenningsetter en krets så kan man gjøre det meste. Årlig så tar jeg med meg hovedkortet i badekaret for en vask med zalo og varmt vann. :) Til og med er det noen jeg steker i varmovnen slik man ville gjort om man skulle stekt en laksefilet. :wee: (man bør selvsagt vite litt hva man gjør)

Oljer den inn, krydrer den og lager en deilig saus. Hovedkort klar til servering! ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...