AnonymDiskusjon Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (vet det er mye tekst, men jeg trenger noen gode råd. Vet at det er fler som har late leger). Hei! Jeg er ei jente på 21 år. For et år siden begynte jeg mitt 2. år som sykepleierstudent. Det varte ikke lenge før jeg fant ut at noe var forferdelig galt. Jeg orket mindre og mindre og slet med kraftløshet og utmattelse. En dag i oktober på øvelsesavdelingen målte vi puls og blodtrykk på hverandre. Begge deler var alt for høyt. Pulsen lå på 114 mens jeg lå i sykesengen. Blodtrykket var på 139/85. I tillegg hadde jeg hatt mye infeksjoner i halsen dette halvåret og mandlene mine var veldig hovne. Jeg dro til legen for å få disse fenomenene utredet, og vi fant ut at vi skulle prøve å få fjernet mandlene. Han trodde kanskje det var derfor jeg hadde høy puls og blodtrykk. Så da fikk jeg henvisning til sykehuset. Jeg ble også nødt til å utsette studiet pga utmattelsen siden jeg ikke klarte første dag i praksis en gang. Jeg var helt utkjørt etter 3 timer på sykehuset. I alle fall fikk jeg mandlene fjernet i Januar. På sykehuset syntes de også blodtrykket og pulsen var alt for høy og var usikre på om de ville operere, men de tok dem. I etterkant var fortsatt den høye pulsen, det høye blodtrykket, utmattelsen og kraftløsheten der. Når jeg nå gikk til legen så ble saken en helt annen. Til å begynne med virket legen engasjert i å finne ut hva dette var. "Ei jente på 21 år skal ikke ha puls på over hundre i hvile og høyt blodtrykk," sier han til meg. Noe jeg er fullt klar over. Han testet alt av vitaminer og sykdommer som kunne forårsake dette, men alt så bra ut. Han har sjekket alt han kunne sjekke. Til og med skrittet mitt ble sjekket. Alt så bra ut. Deretter har ting gått veldig sakte. Jeg har vært inn og ut hos legen siden januar pga disse symptomene, og nå går ting i slow motion. Han sier han ikke vet hva det kan være og ikke helt vet hva han skal gjøre. Dette stadiet har vart siden februar-mars. Enda har jeg vært frem og tilbake. Han har tatt noen nye blodprøver "bare for å sjekke", jeg har fått blodtrykkstabletter og pulssenkende) som har virket symptomlindrende (men burde kanskje ikke gis før man vet årsaken til dette??). Da er det vell på tide med ei henvisning til sykehuset snart? For å få sjekket hjertet kanskje? Vell, dette har jeg mast på han i over en mnd nå, og han har i bunn og grunn sagt han skal gjøre det "den og den dagen" i noen uker nå. Det siste han sa var at han skulle gjøre det før han går ut i ferie. Ringte sykehuset for en time siden. Ingen henvisning mottatt. Så nå koker det. "Han har ikke helt visst hva han skal skrive i henvisningen. Syntes det var litt vanskelig." Hallo? Ei jente som har disse symtomene i en alder av 21 år.. Man kommer inn på sykehuset for en hjerteutredning? Så nå sitter jeg her. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil bytte lege, men etter så lang tid og så mye ball, så vil jeg ikke at han skal slippe unna det her. Hvis det skulle være noe alvorlig, så har ting tatt alt for lang tid. Siden jeg har hatt fri så lenge nå, og ikke har orket å jobbe heller, så har jeg heller ikke hatt noe stress som kan påvirke blodtrykket og pulsen. Jeg er ingen stresset person, men denne legen begynner å gjøre meg stresset og rimelig forbannet etter at jeg har følt meg som en taper og noen han bare kan tjene penger på med unødvendige legetimer i lang tid nå. Jeg trenger å finne ut av dette. Situasjonen er uendret siden lenge før jul og jeg makter muligens ikke å fortsette studiet nå i år. Dette betyr at pga alt tullet med legen, og uten behandling for hva enn som er galt, så har jeg mister enda et år pga treghet hos legen. Nå er jeg så frustrert og sint pga situasjonen at jeg ikke vil gi meg før jeg får svar. Når man går til legen er det en grunn til det. Er man syk så er det ikke alltid man orker å ta opp kampen mot en lege "som vet alt", men egentlig ikke vet noen ting. Denne legen får mye klager, og siden jeg så smått har jobbe på sykehjem, så vet jeg hva andre leger og sykepleiere mener om han. Men hva annet skal man gjøre når det er den eneste ledige der man bor? Noen som har råd? Bytter jeg lege må jeg begynne hele prosessen på nytt regner jeg med, og som en utmattet liten frøken, så vil jeg bare bli ferdig med det. I tillegg vil jeg at legen skal få en midt i fleisen hvis det skulle vise seg at jeg burde vært til sjekk så fort jeg kom til han første gangen. Dette skrev jeg i frustrasjonen etter å akkurat ha fått vite at legen ikke ordnet den henvisningen han har lovt meg rundt 4 ganger nå... Anonym poster: ec6779960dc855d03282289eebebc3eb Anonym poster: ec6779960dc855d03282289eebebc3eb Anonym poster: ec6779960dc855d03282289eebebc3eb Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Bytt lege. At undersøkelsene starter på nytt, er dessverre et onde du må gå gjennom. Hvis det viser seg at nåværende lege er inkompetent, så kan du sende en klage til rette instans, som jeg dessverre ikke husker navnet på i farten. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Høres for meg ut som slik flottsykdom... borelia eller noe. Lov å spørre hvilken landsdel du bor? Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Høres for meg ut som slik flottsykdom... borelia eller noe. Lov å spørre hvilken landsdel du bor? Flått er flott å skylde på hvis man ikke vet hva som er årsaken... Seriøst til trådstarter: Er du ikke fornøyd med oppfølgingen, bør du bytte fastlege. Dette kan være alt fra ingenting til noe alvorlig, og du bør få de svar du trenger; enten fra fastlegen, eller etter henvisning til spesialist. Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Dessverre gjelder det å være den som skriker høyest når det gjelder helsesektoren. Bytt lege og push litt mer. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Høres for meg ut som slik flottsykdom... borelia eller noe. Lov å spørre hvilken landsdel du bor? Et år senere? Trodde man kunne gå med det rundt 30 dager på det meste før man kjente ubehagelighetene. Er ikke lege, så skal ikke si meg sikker. Uansett, tydelig at legen din ikke duger. Ville neppe brukt mer tid hos han. For ditt eget bestes skyld ville jeg byttet. Det beste du kan gjøre er å ta det med ro. Ting order seg som oftest, og jeg tror ikke at ditt tilfelle er et stort unntak. Etter å ha rullet ut hverdagstress, infeksjoner og livsstil burde vel en slik sjekk vært det neste punktet på listen uansett. Tenker at ultralyd/MRI er det som gjenstår. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) Mitt råd er å bytte til en kvinnelig fastlege. Det er virkelig en vrien situasjon du er opp i, men du vet like godt som meg at medisin handler om prøve-feile metoder. Det som synes å være den største barrieren, er at det ikke er øremerket penger til pasientene som ikke kan diagnostiseres på vanlig måte, med vanlig hastighet. På så vis blir det vanskeligere å skulle forsvare dyre undersøkelser som med stor statistisk signifikans, uansett ikke leder til noe allikevel. F.eks foreslår MartN her ovenfor at U-lyd/MR skulle gjøres... Hvor da? for å lete etter hva? Helsevesenet fungerer ikke slik at man uten videre, i ren desperasjon, skyter med kanon mot spurvene. Det er til og med lovfestet at all helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten skal være økonomisk gjennomtenkt. I og med at du er havveis sykepleier, kan jeg be deg om å lese deg opp på "funksjonelle lidelser". Jeg stiller ikke dette som et spørsmål der jeg ber deg om å svare. Dette er bare noe du skal ta med deg på kammers. Det er deg selv du skal være ærlig mot. Det er du som er eksperten på ditt eget liv. Med grundig refleksjon vil du selv kunne avklare om du har funksjonelle lidelser, eller om du skal gå veien videre i kamp mot helsevesenet. Er du forresten undersøkt for Feokromocytom? http://nhi.no/sykdom...737.html?page=3 edit: skvireleif Endret 4. august 2013 av TOMpsy Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg er enig med TOMpsy her, skift lege. At du skulle måtte ta alle undersøkelsene på nytt synes jeg er et lite holdbart argument. De undersøkelsene som alt er tatt, kan jo din nye lege lese seg til i journalen din, og ut fra det se om det er noen andre undersøkelser som bør tas. Det hender fra tid til annen at både lege og pasient bir trøtte av hverandre, og da kan det være godt med et skifte og nye øyner som ser på saken. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Å bytte fastlege skal gå smertefritt så sant det er ledig plass hos ønsket fastlege (om du har ønsker). Du kan gjøre det via HELFO sine sider eller direkte via Min Fastlege.(husk at du bare kan bytte to ganger i året uten at det går ut over dine rettigheter som passient). Noen fastleger er rett og slett udugeliger, og man stiller spørsmål ved hvordan de i det hele tatt ble lege. Andre ganger går fastlege og pasient rett og slett ikke sammen, og dette kan da gå ut over behandlingen. I ditt tilfelle er det dog fult mulig at fastlegen ikke bryr seg nok. Vi håper jo selvfølgelig, men at du bytter fastlege betyr ikke nødvendigvis at problemet ditt blir lettere å løse. Om du har gått gjennom alle de relevante blodprøvene/urinprøvene/fysiske undersøkelsene ender det muligens med at de må ta en titt på hjertet og nyrene dine. Lenke til kommentar
Lafro Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Må bare føye til at høy puls og høyt blodtrykk kan skyldes psykisk stress. Det at du har høyere puls og blodtrykk når legen tester deg er ikke unormalt. Om du fortsatt hadde hatt like høy puls om du var helt alene når du lå i sengen og slapte skikkelig av, hadde jeg vært mer bekymret. I forhold til blodtrykket. Blodtrykket ditt er mer enn anbefalt 120/80, men ikke faretruende høyt. Jeg som er en ganske godt trent mann har høyere blodtrykk enn normalen, noe som skyldes genetikk. Noen har genetisk høyere blodtrykk å jobbe med enn andre. Det at du fikk blodtrykksdempende medisiner i så ung alder forundrer meg. Vet at læreboka mi sier at mennesker med høyere blodtrykk en deg og som er over 40-50 år bør få blodtrykknedsettende. Jeg som har noen lunde lik blodtrykksmåling som deg (når jeg er stresset vel og merke) skal vel ikke trenge dette? Jeg kan tenke meg at utmattelse og kraftløshet kan skyldes større psykiske påkjenninger i form av mange forplitelser og stress? Jeg kjenner ikke historien mer en som beskrevet. Så, beklager om dette er helt på jordet. Har selv vært borti det med puls og blodtrykk før. At mye tanker i hodet mitt har ført til høyere puls og høyere blodtrykk. Utmattelse og kraftløshet har jeg ikke vært mer borti enn at jeg har lest artikler om det. Håper dette kan være noe til hjelp! Lenke til kommentar
Party4life Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Vurdert privat kardiolog? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå