Gå til innhold

Hvilke platebutikker er platebutikker?

Anbefalte innlegg

Merkelig spørsmål, men faktisk ikke off-topic:

Saken er at Ikano Visa gir 10% cashback på "musikk og bøker" nå i august. Bokhandel er greit å definere, men hvilke butikker som selger plater er faktisk registrert som platebutikk hos Visa?

For eksempel er Platekompaniet registrert som elektronikk, så den kjeden vil ikke gjelde. Rene platebutikker finnes vel for øvrig knapt lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg lurer på her, er: Vil ikke det der avgjøres av kodene for varegrupper i transaksjonen ?

Det er jo fullt mulig for f.eks et samvirkelag å selge både bøker og CDer, så det der burde jo være lagt i varegruppene og ikke butikktypen ?

Eller regner Visa-gjengen med at hver type butikk har monopol på sine typer varer, og omsetningsforbud for ting som ikke ligger i den definisjonen ?

Lenke til kommentar

Og efter å ha lest den Wikipedia-artikkelen, henviser jeg igjen til mitt forrige innlegg.

Verden er faktisk ikke så firkantet lenger at en butikk aldri selger annet enn en enkelt kategori varer. Joda, man finner selvfølgelig f.eks grønnsakhandlere som aldri tar sin hånd i et eple - men det er faktisk ikke noen regel (med mindre det er snakk om et helt spesielt land hvor man er nødt til å holde seg til gitte kategorier, og aldri gå utenom disse).

For ordens skyld: Denne kommentaren gjelder altså det som ser ut til å være en lite gjennomtenkt policy hos Visa, eller (evt.) et like dårlig gjennomtenkt regelverk som Visa har å holde seg til.

Lenke til kommentar

I dag ser jeg ikke at det skulle ha vært noe problem at det ble kodet ut fra hva man handlet. Det ligger vel i strekkoden?

I og med at det er kortselskapet som gir akkurat denne rabatten, og kortselskapet ikke får innsyn i hva det er du handler (bare hvem du handler hos) når du betaler med kort (personvernhensyn. Men Coop og Trumf-medlemskort prøver seg jo..), så er det ugjennomførbart i praksis. (men ja, butikken vet selvsagt hvilken vare/varegruppe du kjøper -så kan du jo alltids prøve å forhandle deg til å få samme rabatt derfra..)

Lenke til kommentar
Altså, for ordens skyld - jeg spør om og kommenterer systemet av akademisk interesse, det var OP som var interessert i hvor man kunne få den rabatten...

Jeg svarte egentlig ikke bare til deg, men har redigert innlegge nå. :)

Lenke til kommentar
I og med at det er kortselskapet som gir akkurat denne rabatten, og kortselskapet ikke får innsyn i hva det er du handler (bare hvem du handler hos) når du betaler med kort (personvernhensyn. Men Coop og Trumf-medlemskort prøver seg jo..), så er det ugjennomførbart i praksis. (men ja, butikken vet selvsagt hvilken vare/varegruppe du kjøper -så kan du jo alltids prøve å forhandle deg til å få samme rabatt derfra..)

Jeg sier bare at jeg tror ikke det er teknisk umulig hvis man vil. Men det forutsetter at kortselskapet får vite dette, selvsagt.

Når jeg tenker meg om vil jeg ikke at kortselskapet, og dermed banken, skal se hva jeg har handlet. (enkelte tror at bankene kan se nøyaktig hva de handler i butikken)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mellomløsning hadde nok vært at varetypene ble sendt som flere koder til terminalen, som sendte dette videre til banken. Altså at banken da får vite at du har kjøpt dataspill, plater og mat, men ikke spesifikt hvilke varer.

Lenke til kommentar

Mellomløsning hadde nok vært at varetypene ble sendt som flere koder til terminalen, som sendte dette videre til banken. Altså at banken da får vite at du har kjøpt dataspill, plater og mat, men ikke spesifikt hvilke varer.

Ja, det var noe slikt jeg tenkte meg. Men for at f.eks. rabatten til OP skal telle, så må man vite hvor mye penger du har gitt for dataspill osv. og da er vi nære at banken sitter med kvitteringen din.

F.eks. kan vi få en situasjon der du handler i en matbutikk, men alkohol spesielt skilles ut med egen kode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...