Nåla-i-veggen Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Merkelig spørsmål, men faktisk ikke off-topic: Saken er at Ikano Visa gir 10% cashback på "musikk og bøker" nå i august. Bokhandel er greit å definere, men hvilke butikker som selger plater er faktisk registrert som platebutikk hos Visa? For eksempel er Platekompaniet registrert som elektronikk, så den kjeden vil ikke gjelde. Rene platebutikker finnes vel for øvrig knapt lenger? Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Hvis du bor i Oslo er sikkert Tiger registrert. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Eller den i Møllergata. BigDipper. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Noe jeg lurer på her, er: Vil ikke det der avgjøres av kodene for varegrupper i transaksjonen ? Det er jo fullt mulig for f.eks et samvirkelag å selge både bøker og CDer, så det der burde jo være lagt i varegruppene og ikke butikktypen ? Eller regner Visa-gjengen med at hver type butikk har monopol på sine typer varer, og omsetningsforbud for ting som ikke ligger i den definisjonen ? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Nei, butikken har én kode på kortterminalen. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 --- (rister på hodet) Jaja, bare man får være frisk så... (For ordens skyld: Den kommentaren gjaldt Visa-gjengen, ikke foregående taler.) Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Mcc-koder, som dette handler om, står omtalt i linken og f.eks. på Wikipedia. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Og efter å ha lest den Wikipedia-artikkelen, henviser jeg igjen til mitt forrige innlegg. Verden er faktisk ikke så firkantet lenger at en butikk aldri selger annet enn en enkelt kategori varer. Joda, man finner selvfølgelig f.eks grønnsakhandlere som aldri tar sin hånd i et eple - men det er faktisk ikke noen regel (med mindre det er snakk om et helt spesielt land hvor man er nødt til å holde seg til gitte kategorier, og aldri gå utenom disse). For ordens skyld: Denne kommentaren gjelder altså det som ser ut til å være en lite gjennomtenkt policy hos Visa, eller (evt.) et like dårlig gjennomtenkt regelverk som Visa har å holde seg til. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Disse kodene ble vel opprettet for lenge siden, da ting var enklere. I dag ser jeg ikke at det skulle ha vært noe problem at det ble kodet ut fra hva man handlet. Det ligger vel i strekkoden? Koden OP trenger er vel forresten 5735 http://mcc-codes.fin....org/l/630/5735 Så OP kan jo alltids sende mail til aktuelle butikker og spørre. Endret 2. august 2013 av Q&A Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Hvis du liker Black Metal, så står sikkert Neseblod oppført som platebutikk. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Altså, for ordens skyld - jeg spør om og kommenterer systemet av akademisk interesse, det var OP som var interessert i hvor man kunne få den rabatten... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 I dag ser jeg ikke at det skulle ha vært noe problem at det ble kodet ut fra hva man handlet. Det ligger vel i strekkoden? I og med at det er kortselskapet som gir akkurat denne rabatten, og kortselskapet ikke får innsyn i hva det er du handler (bare hvem du handler hos) når du betaler med kort (personvernhensyn. Men Coop og Trumf-medlemskort prøver seg jo..), så er det ugjennomførbart i praksis. (men ja, butikken vet selvsagt hvilken vare/varegruppe du kjøper -så kan du jo alltids prøve å forhandle deg til å få samme rabatt derfra..) Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Altså, for ordens skyld - jeg spør om og kommenterer systemet av akademisk interesse, det var OP som var interessert i hvor man kunne få den rabatten... Jeg svarte egentlig ikke bare til deg, men har redigert innlegge nå. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 I og med at det er kortselskapet som gir akkurat denne rabatten, og kortselskapet ikke får innsyn i hva det er du handler (bare hvem du handler hos) når du betaler med kort (personvernhensyn. Men Coop og Trumf-medlemskort prøver seg jo..), så er det ugjennomførbart i praksis. (men ja, butikken vet selvsagt hvilken vare/varegruppe du kjøper -så kan du jo alltids prøve å forhandle deg til å få samme rabatt derfra..) Jeg sier bare at jeg tror ikke det er teknisk umulig hvis man vil. Men det forutsetter at kortselskapet får vite dette, selvsagt. Når jeg tenker meg om vil jeg ikke at kortselskapet, og dermed banken, skal se hva jeg har handlet. (enkelte tror at bankene kan se nøyaktig hva de handler i butikken) 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Mellomløsning hadde nok vært at varetypene ble sendt som flere koder til terminalen, som sendte dette videre til banken. Altså at banken da får vite at du har kjøpt dataspill, plater og mat, men ikke spesifikt hvilke varer. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Mellomløsning hadde nok vært at varetypene ble sendt som flere koder til terminalen, som sendte dette videre til banken. Altså at banken da får vite at du har kjøpt dataspill, plater og mat, men ikke spesifikt hvilke varer. Ja, det var noe slikt jeg tenkte meg. Men for at f.eks. rabatten til OP skal telle, så må man vite hvor mye penger du har gitt for dataspill osv. og da er vi nære at banken sitter med kvitteringen din. F.eks. kan vi få en situasjon der du handler i en matbutikk, men alkohol spesielt skilles ut med egen kode? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Sant det. Tobakk for 70 kroner og alkohol for 100, trenger ikke være geni for å se hva som er handlet da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå