Gå til innhold

Multicom Xishan W305S - Absurd vifte

Anbefalte innlegg

Fikk meg nettopp denne tilsynelatende billige og lekre laptopen.

Den gir meg veldig lav fps i et såpass gammelt spill som counter-strike source - ligger på snaut 100 fps.

Et mer krevende spill som cs:go gir meg ca 120, og supreme commander gir meg 80-90.

Jeg kan ikke si meg særlig happy med det, i følge http://www.notebookc...5M.92907.0.html

Burde jeg ligge på 180 fps i cs:go , viss jeg ikke misforstår noe her.

MEN det mest irriterende er at vifta går av og på ca hver 5 minutt. Den går fra lydløs til fullguffe i snaut 1 minutt. Og slik holder den på, ja selv om jeg idler.

Temperaturen ved idling er forøvrig snaut 60.

Dette kan da umulig være normalt ? Noen andre med denne maskinen ?

Burde egentlig tenkt at denne maskinen var for god til å være sann.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk meg nettopp denne tilsynelatende billige og lekre laptopen.

Den gir meg veldig lav fps i et såpass gammelt spill som counter-strike source - ligger på snaut 100 fps.

Et mer krevende spill som cs:go gir meg ca 120, og supreme commander gir meg 80-90.

Jeg kan ikke si meg særlig happy med det, i følge http://www.notebookc...5M.92907.0.html

Burde jeg ligge på 180 fps i cs:go , viss jeg ikke misforstår noe her.

MEN det mest irriterende er at vifta går av og på ca hver 5 minutt. Den går fra lydløs til fullguffe i snaut 1 minutt. Og slik holder den på, ja selv om jeg idler.

Temperaturen ved idling er forøvrig snaut 60.

Dette kan da umulig være normalt ? Noen andre med denne maskinen ?

Burde egentlig tenkt at denne maskinen var for god til å være sann.

Hei, jeg har verken svar eller råd å komme med men jeg har sett på multicom maskiner selv og vurdert å kjøpe en... alle multicom laptopene virker jo som de er ekstremt bra utsyrt i forhold til pris, vil du si at det ikke holdt mål? sorry for at jeg ikke er til noe hjelp angående problemet ditt men jeg spør alikevell :p
Lenke til kommentar

Regner med du har lest notebookcheck sin test allerede, der står det spesifikt nevnt at vifta spinner opp og ned ved idle:

However, the fan sometimes speeds up suddenly and without reason like other designs from the Clevo house.

http://www.notebookc...ok.94048.0.html

60 grader idle høres dog litt høyere enn forventet ut, normalt er vel et sted mellom 40-50 grader for de fleste laptops ved idle, ta kontakt med multicom kanskje, evt bytte kjølepasta selv og se om det hjelper.

Ang spill, så ser jeg ikke helt problemet så lenge fps er over 60fps? Merker jo ikke forskjell i praksis. Ellers regner jeg med du har oppdatert skjermkort driver til siste fra nvidia?.

Vet ikke hvilke innstillinger du har i CS:go, men på ultra er snittet for maskiner med GTX765M på 105fps, så hvis du også kjører på ultra og får 120fps så henger du ihvertfall ikke etter!

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det er mer en spillbart, men på fps spill så merker du faktisk forskjell på 60 og oppover.

Har ikke fått testet ytelsen på maskinen på nok spill enda, men den er ok så langt, tror jeg hadde forventent mer, men det kan være urealistiske forventninger av meg som har liten erfaring med laptoper.

Nei den testen har jeg ikke lest. Slengte inn en mail til multicom så får vi se. Laptopen blir jo også annonsert som en eventuel skolepc - vel jeg ville likt å sett dem som ikke blir "håvegal" av at vifta går fra 0 til 100% hvert 3-5 minutt.

Lenke til kommentar

Det er mer en spillbart, men på fps spill så merker du faktisk forskjell på 60 og oppover.

Har ikke fått testet ytelsen på maskinen på nok spill enda, men den er ok så langt, tror jeg hadde forventent mer, men det kan være urealistiske forventninger av meg som har liten erfaring med laptoper.

Nei den testen har jeg ikke lest. Slengte inn en mail til multicom så får vi se. Laptopen blir jo også annonsert som en eventuel skolepc - vel jeg ville likt å sett dem som ikke blir "håvegal" av at vifta går fra 0 til 100% hvert 3-5 minutt.

Her er en test av et par laptop-GPUer satt opp mot desktop-varianter: http://www.computerb...ng-notebooks/5/

Som du fort ser betaler du ganske mye mer for laptop-GPUer enn desktop-GPUer.

Du har helt rett i at det er ganske merkbare forskjeller på 60 og 100 fps, det er faktisk rimelig lett å merke forskjell på 100 og 150 fps til og med.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over at desktop lett slår laptop på alt.

I dag så gikk vifta på full guffe få minutter etter oppstart, og forsatte opp mot en halvtime(da jeg skrudde av maskinen), ved kun idling. Gradene lå da på snaut 50.

Horribel maskin, jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor de aller fleste laptoper blir utstyrt med så svak kjøling.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Hørt noe fra multicom? er litt interesert i om dette faktisk er normalt eller ikke

Lenke til kommentar

Hei

Temperaturene kan nok se greie ut de.

Så lenge de holder seg under 90-95 grader på maks etter en stund spilling, så burde det være OK.

Når det gjelder viftestøy og viftestyringen, så er dette noe vi jobber med produsenten med.

Vi håper å få klar en ny BIOS som kan gjøre denne noe mindre støyende ved lav belastning.

Så det virker til å være normalt. Spilte noen timer med saints row 3 i går, fint ytelse i spillet. Gradene lå opp mot 90++ ganske fort, men jeg så ingen tegn til at den beveget seg opp mot 100 så det er vel ok.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Jeg har en Multicom W350E, ikke helt sikker på hva som er forskjellen på S og E, men jeg antar de er nær identiske. Uansett, i det siste jeg har opplevd at maskinen brått uten forvarsel slår seg av under spilling. Jeg antar at det er snakk om for høy temperatur, da det utelukkende skjer når CPU/GPU kjøres hardt, men har ikke somlet meg til å laste ned et program som kan måle CPU-temp før nå, så det skal testes ut. Uansett, det er uholdbart, noe må være galt, og det mest nærliggende er vel kjølingen? Har sjekket viften, og den er ikke nedstøvet, går tilsynelatende som normalt bortsett fra det ovennevnte problemet med at den plutselig går på full guffe selv når maskinen idler. Noen som har lignende erfaringer? Er det bare å melde i fra og sende maskinen inn til reparasjon? Ville vært jævlig surt å miste PC-en et par uker, så jeg hadde håpet det fantes noe jeg selv kunne gjøre for å bøte på problemet.

Lenke til kommentar

Viftstyringen ligger i BIOS. Disse maskinene er veldig tidlig ute med ny teknologi, og har ofte hastverks-BIOS. Det kommer ofte en oppdatert BIOS noen måneder etter at maskinene deres lanseres, og det er dermed lurt å holde utkikk og oppdatere denne når det kommer ny. Ellers skal ikke viften spinne opp om man setter den til "Quiet" i strømstyrings-alternativdene, men da får man ikke full guffe på skjermkortet heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...