Gå til innhold

Kan jeg få noe fra nav ?

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet deltid i ett år nå samtidig som jeg har søkt andre jobber og stått på en del, Jeg har ikke fått noe andre jobber men bare jobbet litt på messe`r og andre småjobber.

Kan jeg da få noe ifra nav ? Jeg hørte noe om at man må jobbe i et år ( være ansatt i ett år ? ) før man evt kan få noe utbetalt derfra, Jeg bor hjemme pga mangel på jobb og penger siden en deltidsjobb med fast vakt hver tredje helg er ikke såpass med penger at man får spart.

Jeg vet og kan ingenting om nav eller det systemet i det hele tatt, absolutt ingenting :p

Tenkte kanskje om det var mulighet om det var mulighet og få noen penger derfra så er det lettere og ta førerkort osv.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få dagpenger er en prosess. Man må kunne vise til at man faktisk har jobbet og man har prøvd å søke på jobber. Og ta jobber NAV gir deg. Eller noe.

okay så jeg må bare komme i gang og få et møte med de ? For jeg gjør jo det du nevner, Og litt mer en 3-4 lapper i månden er greit når du er 20 . . . . .

Lenke til kommentar

Å herre, var like før jeg syntes synd på deg her :p 20 år, og "bor hjemme"? Som 90 % av 20-åringene i dette landet det, tenker jeg.

Hold deg unna NAV du. Ditt første intervju vil gå dårlig som 20 åring som "Har gått på NAV".

Tull, gå på Nav søk om dagpenger og kom deg på jobbkurs, da får du kurspenger og lærer deg å søke jobber skrive cv etc. Bedre det enn å gå ledig.

Edit sorry ment til trådstarter

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det jeg har mest lyst til er eventuelt og komme meg på noen kurs, Og dagpenger eller litt mer penger kan ikke skade for da har jeg mulighet for og spare de til førekort sånn at jeg igjen har mulighet til og søke jobber lenger unna og jobber som man trenger førerkort for og utføre, Jeg har søkt 20-30 jobber det siste året trur jeg og kun 1 av dem fikk jeg jobb hos, Helt til de fant ut 1 månde etterpå at de skulle flytte butikk såpass langt unna at jeg hadde brukt 4,5 time bare til og fra jobb.

Så jeg er ikke ute etter og "få penger" og ikke gjøre noe, jeg kunne trengt en veldig liten økonomisk boost til og anskaffe lappen, muligens ta noen kurs som vil hjelpe meg med jobbing,

Er i den onde sirkelen at "Jeg får ikke jobb fordi jeg ikke har erfaring og jeg får ikke erfaring fordi jeg ikke har jobb"

Lenke til kommentar

Dagpenger er nok ikke aktuelt for deg, det krever at du har tapt arbeidstid. Det fremstår ikke som om du har det.

Da er sosialstønad neste. Og bor du hjemme som ungdom er det ikke all verdens du får der heller - litt avhengig av kommune får du mellom tre og fire og et halvt tusen, med fradrag krone for krone for all inntekten din.

Lenke til kommentar

Dagpenger er nok ikke aktuelt for deg, det krever at du har tapt arbeidstid. Det fremstår ikke som om du har det.

Da er sosialstønad neste. Og bor du hjemme som ungdom er det ikke all verdens du får der heller - litt avhengig av kommune får du mellom tre og fire og et halvt tusen, med fradrag krone for krone for all inntekten din.

Pøh sosialstønad du. Det er kurspenger som gjelder for ham.

Lenke til kommentar

Du kan ikke belage deg på å gå på NAV dagpenger helt til du får nok penger til sertifikatet. Det koster ikke 1 eller 2 dager med dagspenger, vet du. Ingen konfirmasjonspenger?

8.000 kroner varte ikke så lenge, Jeg belager meg ikke på og gå på nav til jeg har nok penger til førerkort men det hjelper meg med og spare, siden jeg har bare 3-4.000 kroner i månden og om jeg skal ha telefon,busskort og et litt sosialt liv på siden så er det ca det 3-4.000 kroner dekker. Men hadde jeg for eks fått 2-3.000 til i månden kunne jeg tenkt på det som penger jeg ikke har som jeg bare setter vekk til lappen for eks. Jeg vet at man ikke får 30.000 kroner på 2 dager, jeg kan lite om nav men jeg er ikke helt idiot.

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Hold dere til emnet. Trådstarter spør om råd til hvordan han skal håndtere systemet, og er ikke ute etter noen som leter etter måter å kritisere han på.

Flere kvasse innlegg blir belønnet med advarsel fra moderator.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pøh sosialstønad du. Det er kurspenger som gjelder for ham.

Individstønad (feilaktig kalt "kurspenger" av personer som ikke kjenner terminologien eller systemet) er en stønad som gis til de som gjennomfører arbeidsmarkedstiltak. Men individstønad får du bare i den perioden du faktisk gjennomfører et arbeidsmarkedstiltak, og høstens tiltak starter vanligvis ikke opp før i slutten av september. I tillegg må du bli prioritert til inntak i tiltaket, noe som langt fra er garantert for den som allerede har en deltidsjobb (selv om det at TS bare er 20 år er en stor hjelp). I og med at de fleste aktuelle tiltak krever at man er tilgjengelig for deltakelse innenfor vanlig arbeidstid vil deltidsansatte sjelden bli prioritert.

Man har ikke krav på å få delta i arbeidsmarkedstiltak (arbeidsmarkedsloven pgf 16), slik at å fremheve "kurspenger" som en stønad som skal løse TS' problemer er 1) misvisende, og 2) misforstått.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå sier jo trådstarter at han faktisk er interessert i kurs/tiltak som kan bedre mulighetene for jobb, og det er jo faktisk akkurat denne gruppen individ-/kursstønad er rettet mot. Dog må han jo på tiltak først - og det er ikke selvklart at man kvalifiserer for dette.

@Eriksendrul:

Klart at du i din situasjon melder deg som arbeidssøkende hos NAV. Selv om du i utgangspunktet ikke nødvendigvis har rett på penger, så kan NAV hjelpe deg med en lang rekke andre ting.

- Arbeidspraksis

- Arbeidsmarkedsopplæring

- Mentor

- Jobbklubb

I og med at det faktisk virker som om du vil legge ned egeninnsats, så vurderer jeg faktisk at du kan ha nytte av NAV. F.eks kan du når det gjelder arbeidspraksis og noe som heter tidsbegrenset lønnstilskudd selv gjøre en del jobb for å finne arbeidsgivere som kan være villig til å ha deg ansatt på disse vilkårene, og sammen med arbeidsgiver få godkjent tiltaket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Individstønad (feilaktig kalt "kurspenger" av personer som ikke kjenner terminologien eller systemet) er en stønad som gis til de som gjennomfører arbeidsmarkedstiltak. Men individstønad får du bare i den perioden du faktisk gjennomfører et arbeidsmarkedstiltak, og høstens tiltak starter vanligvis ikke opp før i slutten av september. I tillegg må du bli prioritert til inntak i tiltaket, noe som langt fra er garantert for den som allerede har en deltidsjobb (selv om det at TS bare er 20 år er en stor hjelp). I og med at de fleste aktuelle tiltak krever at man er tilgjengelig for deltakelse innenfor vanlig arbeidstid vil deltidsansatte sjelden bli prioritert.

Man har ikke krav på å få delta i arbeidsmarkedstiltak (arbeidsmarkedsloven pgf 16), slik at å fremheve "kurspenger" som en stønad som skal løse TS' problemer er 1) misvisende, og 2) misforstått.

Ja, nettopp siden Trådstarter er så ung, så tror jeg at han har rett til å gå på kurs, dersom han ønsker det. Da får han kurspenger/individstønad. Jeg vet ikke når disse kursene starter, det er vel to ganger i året el no sånt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...