Gå til innhold

Augustfest 2013 – aspirant – Manual mode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får samme resultat når jeg lagrer uten at den ruten er huket av...

Edit: Tok en kjapp sjekk på kameraet, og der var det Adobe RGB, har endret det til sRGB nå, og håper det hjelper. Har nok sittet og tuklet i innstillingene da..

Endret av aspirant
Lenke til kommentar

I går ble det stusselig med bilder, men jeg fikk lurt meg ut for å ta et par skudd med sRGB innstilling. Derfor blir bildet for 7. august mest en test på hvor vidt gjengivelsen på web er OK.

Her er Windows 0:

post-296600-0-83046500-1375986550_thumb.jpg

Hus: EOS 650D

Objektiv: Canon 18-55mm IS II @ 55mm

ISO: 400

Lukker: 1/60s

Blender: F/5,6

Håndholdt

Etterbehandlet i Adobe Camera Raw og slengt på vannmerke.

Bildet er noe beskåret.

Naturlig lys

Skulle ønske jeg fikk med hele øverste venstre hjørne av vinduet. Ser nå i forhåndsvisningen at det fremdeles blir for mørkt på web.

Lenke til kommentar

Ja, skjermen er riktig innstilt, og det er likt over hele fjøla av nettlesere og PC'er. Lurer på å reinstallere PS. Jeg bruker en stasjonær til bilderedigering siden den er litt kraftigere og kjører bilde ut på en Dell U2711 som gir meg veldig riktige farger ellers. Har også lastet ned en kalibrert icc-profil til windows for korrekt fargegjengivelse.

Jeg finner nok ut av det nå som jeg får litt bedre tid en stund. Går ut i ferie fra mandag, men skal først en tur til det blide sørland. Håper å kunne få noen interessante bilder der.

Lenke til kommentar

Takk RandiA og Akre for de trøstende ordene.

Nå har det vært litt mye på tallerkenen i det siste, og det at jeg har valgt å bruke manuelle innstillinger viste seg å bli en enda større utfordring enn jeg tok høyde for. Jeg kunne "jukset" og brukt andre modes som AV eller TV for å raskt få svaret på hva jeg skal plotte inn i manual mode, men da er poenget borte for meg.

Dermed er det relativt lite som blir brukbart nå i starten. Ser heldigvis at allerede nå begynner det å bli flere brukbare bilder (målt i politisk korrekte prosentpoeng).

Lenke til kommentar

Her kommer nok en s/h.

9. August:

post-296600-0-00771300-1376233125_thumb.jpg

Hus: EOS 650D

Objektiv: Canon 18-55mm IS II @ 32mm

ISO: 100

Lukker: 1/200s

Blender: F/10

Håndholdt

Justert litt i Adobe Camera Raw

Bildet marginalt croppet.

Skjevhet forsøkt korrigert i spoiler:

post-296600-0-93447400-1376240015_thumb.jpg

Endret av aspirant
Lenke til kommentar

Fine linjer og gråtoner .... ville kanskje "skrudd" bildet en tanke left, (ca 1,2 - 1,3 grader)

Takk for det RandiA! Jeg gjorde faktisk det først, men så innså jeg at da forsvant doseringen som jo skal være der. Kanskje det ikke er så viktig å få frem i bildet likevel. Skal gjøre et nytt forsøk her og se hva jeg finner ut. Kanskje symmetri fremfor overdreven realisme i komposisjonen...

Lenke til kommentar

Doserte svinger er at ytterkanten av banen heves noe i forhold til innerkanten. Dette for å gjøre det lettere for toget å opprettholde en høy hastighet uten å velte. Du ser det samme bare mye tydeligere med sykkelløp innendørs i velodrome.

Lenke til kommentar

Doserte svinger er at ytterkanten av banen heves noe i forhold til innerkanten. Dette for å gjøre det lettere for toget å opprettholde en høy hastighet uten å velte. Du ser det samme bare mye tydeligere med sykkelløp innendørs i velodrome.

uten at de har spansk ekstrem fart - forhåpentlig..

Endret av Akre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...