Gå til innhold

Augustfest 2013 – JorunT – Der jeg er

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker, sverrelerre og Substitute. Ingen blits, nei, bare sola som ble reflektert i alle retninger av de mange seilene som er satt opp for å få skygge, det kan bli ganske hett her i solsteiken og trengselen. Jeg syntes de gammelmodige kjolene passet bedre enn årets mote, men det var vel helst en refleksjon i etterkant, bildet ble tatt i full fart da jeg plutselig så motivet.

Lenke til kommentar

Arnea er en liten by (ca 2500 innbyggere) midt i innlandet av Halkidiki, ca 3 mil fra oss. Det er en gammel by, omtalt av Thukydid allerede 431 fKr., med mye fine gamle hus. En god del av dem er restaurert med EU-midler, som disse, de er fra 1800-1850, i typisk (gresk) makedonsk stil, med inntrukket førsteetasje. Og fargene er faktisk så heftige som på bildet.

post-202343-0-19931400-1376175299_thumb.jpg

Var litt i tvil om jeg skulle velge dette bildet, eller ’Villa gjennomtrekk’ fra byen Taxiarchis, en annen liten perle ikke langt unna.

post-202343-0-52099300-1376175506_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Oi, den ble flott - nydelige farger, fin komposisjon
.

Takk, byen Arnea har utrolig mange fine, gamle hus, verdt et besøk.

Likte godt blide 4 av firfislen. Hard beskæring gjorde seg.
.

Takk for det, beskjæringen var essensiell her, det var blikket og de fine tegningene som var viktigst, bildet ble veldig flatt og kjedelig når hele den lange halen var med.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene.

Joda, det ville sikkert blitt bedre lysforhold på andre tider av døgnet, men vi har gjester og jeg må forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen når jeg er der. Denne landsbyen ligger 35 km her ifra, og ikke et sted jeg stikker innom daglig.

Jammen ikke så lett å kombinere det å være vert med å¨få tid til å ta bilder til denne festen, det er den største utfordringen!

Lenke til kommentar

Jepp skjønner hva du mener. Jeg har en 2åring med ferie fra barnehagen som er med meg hele dagen. Jeg må hele tiden holde han i sjakk. På morgen og kveld er det travlest desverre...

Jeg synes du løser oppgaven bra ;-)

Jeg er veldig glad i greske øyer. Reiser til Kreta nå 24. august :-)

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Dag 11 - Solsvidd Nikiti

Mesteparten av dette området er skogkledd - aleppofuru og πουρνάρι (kratt og buskas), der det ikke er plantet oliventrær. Rundt den lille byen Nikiti er landskapet helt annerledes, gulsvidd og nakent, men også ganske flott. Tipper det har vært brann her en gang, så har det blitt kornåkre der det var dyrkbar jord, og resten er erodert. Det hvite 'palasset' var en nattklubb, men som så mye annet, står det nå stengt og uten liv.

post-202343-0-58453900-1376262451_thumb.jpg

Ellers er det mest skogkledt, det er tydelig å se at den dominerende vindretningen her er fra sørøst:

post-202343-0-70734600-1376262641_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Dag 12 - Granateplekart

Granatepletreet er visst opprinnelig fra Iran, men regnes i dag som et typisk middelhavsbusk/tre, en av de få vekstene som har vært lett å få etablert her i den tunge, stive leirjorda, og med begrensede vanningsmuligheter. Det beste akkurat nå at jeg kan ta bilde av fruktene selv om det blåser. Foreløpg er det bare kart, om et par måneder er de modne, men de er dekorative nå også.

post-202343-0-67258700-1376348297_thumb.jpg

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...