Gå til innhold

Augustfest 2013 – JorunT – Der jeg er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk Randi, Anette og Bjørn Åge

 

Det kan nok minne litt om en norsk fjord her, vi er i bunnen av en drøyt 5 mil dyp bukt mellom to av de østligste fingrene av Halkidiki, Sithonia og Athos, eller Agion Oron=det hellige fjellet. Vi kan se helt ut til spissen av Athos, som ender i en fjelltopp på 2033 meter, som stiger rett opp fra havet. Athos er en delvis autonom munkestat, der besøkende må søke om tillatelse for å komme, inn. Kvinner og barn, og husdyr av hunnkjønn har ikke adgang , jeg må nøye meg med å se de mer enn 30 klostrene og munkesamfunnene fra sjøsiden. Det finnes enorme rikdommer der, og de eier masse eiendommer rundt omkring i Hellas, i 2011 ble de pålagt å betale skatt,men munkene krever skattefritak for evig tid! Ved å selge unna litt av eiendommene sine kunne de gjort mye for å rette opp den greske økonomien.

 

Selv om de er aldri så hellige, er det ikke bare søndagsskoletilstander der, det har vært rettssaker som har gått over flere år pga enorme økonomiske skandaler på ett av de største klostrene, der ministere har måttet forlate taburetten pga korrupsjon. Sist uke, da representantene for rettsvesenet var ved et annet, lite kloster for å rydde opp i ett eller annet, ble de møtt med bensinbomber kastet av munkene, og de måtte flykte.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Dag 5 – Αγιος Ανδρέας

 

Læreren i landsbyen mistet sønnen sinn pga leukemi for noen år siden; for å bearbeide sorgen, bygget han en liten kirke nær olivenlunden sin utenfor byen, kirken er oppkalt etter sønnen og heter Αγιος Ανδρέας (St. Andreas).

 

Kirken er knapt 20 m2 stor, men veldig spesielt og vakkert utformet, med glassfelt i den kompliserte takkonstruksjonen, og en håndverkskvalitet som ligger langt over det du ser til vanlig her. Jeg velger allikevel å vise et bilde fra det enkle inngangspartiet. Den håndskrevne lappen sier at du må bare forsyne deg av lysene og tenne dem, men ikke legg igjen penger. Det er også satt fram glass med kjeks til de som ønsker det.

 

post-202343-0-03003100-1375738588_thumb.jpg]

Lenke til kommentar

Takker igjen for kommentarene.

 

Dag 6 - Sfinxen

 

Dagens bilde ble en nødløsning, dagen gikk med til å vente på folk fra DEH (e-verket) som ikke kom. De hadde plutselig funnet på noe nytt som gjorde at stolpen ikke kunne godkjennes, det er visst opp til den enkelte å lage regler som vi bare må bøye oss for, uansett hvor tullete de er.

 

Kombinerte en raskt dukkert med fotografering, prøvde å komme i riktig posisjon for å få fram 'sfinxen' til venstre, bedre, men måtte gi meg pga bølgene. Utstikkeren kalles også for løvehodet, uansett navn et yndet sted for kjekkaser som stuper fra denne.

 

post-202343-0-38126900-1375821514_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dag 7 - Agios Andreas 2

 

Prøver meg på en enkel HDR-versjon i PS av interiøret av selve kirkerommet i Ag. Andreas, det er knøttlite, ca 10 m2 og med veldig vanskelige lysforhold, især med glassvinduet (korset) i enden av alterrommet. Her er jeg helt grønn, tar gjerne imot forslag til forbedringer.

 

post-202343-0-55504500-1375911776_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dag 7: Jeg synes dette det beste bildet ditt til nå. Du har gjort veldig mye rett her. Fine linjer som skaper en flott dybde. Veldig flott symmetri. Eksponeringen er vakker. Det er nesten som noe guddomelig over korset ditt. Det er god kontrast og fine farger. Du har presset inn mange detaljer i bildet uten at det føles rotete. Du skaper et naturlig og ujålete bilde av omgivelsene dine. Du gir meg et fint innblikk i din verden som i hvert fall er veldig annerledes enn min.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Takker for begge kommentarene, var spent på om jeg lykkes med det rent tekniske, interiøret ga seg igrunnen selv. Takkonstruksjonen er meget komplisert, og som du riktig observerte, Helena, stjerneformet, med flere glassfelt., som det kanskje går an å se litt av i spoileren. Det er vel ikke vår vanlige verden til daglig, men her hvor jeg er nå, er det nok slik.

 

 

post-202343-0-47494200-1375970574_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Dag 8 - Gaura lindheimeri

 

Det har vært nesten umulig å fotografere planter pga sterk vind, og det er lite villblomster å se på denne tiden, men jeg prøver meg på noen hageplanter. Gaura lindheimeri er en tørketålende staude som passer godt i Middelhavsklima, den ser ut som en stor tue med lange, tynne strå, ytterst på stilken små, nesten sommerfuglaktige, rosa blomster.

 

 

post-202343-0-19808100-1376002321_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker for tips, Substitute, det var bare latskap som gjorde at jeg ikke tok fram skjermen, den kunne ha hjulpet litt på vinden også.

 

Randi, jeg vet at Wikipedia angir at den heter Oenothera lindheimeri i dag, men jeg velger å holde meg til The Plant List (http://www.theplantlist.org/) og IPNI (International Plant Names Index), som angir at Gaura lindheimeri er det aksepterte navnet, det andre et synonym. Enig at det er irriterende når plantene bytter navn, men The Plant List regnes som meget pålitelig i de aller fleste tilfeller (vet det er noen få unntak, f.eks. for noen Cyclamen spp.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...