Gå til innhold

[Løst] Hvilket Linux distro skal man velge?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg så en artikkel på Tek.no om den nye Linux distroen Linux Mint og ble litt interrisert. Så veldig bra ut osv. Men jeg er veldig ny på dette området så jeg lurer på hvilken som dere anbefaler?

Selv kommer jeg til å installere det på laptopen til å begynne med og spille enkle spill som cs via Steam. Skal og bruke Spotify.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også foreslå Ubuntu eller Mint til å begynne med. Her er en grei guide til å installere Spotify i Ubuntu:

http://handytutorial.com/install-spotify-client-in-ubuntu-13-04-raring/

Bare kopier setningene og lim inn i terminalen:

sudo add-apt-repository "deb http://repository.spotify.com stable non-free"

sudo apt-get update

sudo apt-get install spotify-client-qt

Du åpner terminalen med Ctrl+Alt+T. Setningene limes inn hver for seg. Etter første setningen trykker du enter. Skriv så inn passordet ditt(trenger bare å skrive inn passordet en gang). Når du limer inn setning nummer to, så trykker du også enter. Det samme med den siste setningen. Her får du også et Y/N. Du svarer Y og trykker enter, Spotify installeres.

Jeg svarer så omstendelig fordi jeg regner med at du ikke har noen erfaring med Ubuntu/Linux. Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slutter meg til de andre her, Ubuntu og Mint er veldig greie for nybegynnere og It-just-works-faktoren gjør at de er helt ok for de med erfaring som vil ha en stabil plattform å jobbe på også. Hvis du vil fikle, køle og pelle fra hverandre, fins det mange alternativer, og det fins mange andre varianter som er brukervennlige og modne også. OpenSuSE har jeg likt veldig godt, blant annet.

Syns forøvrig ikke det er riktig å kalle Mint en ny distro lengre, den begynner vel å få noen år på baken nå.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Slutter meg til de andre her, Ubuntu og Mint er veldig greie for nybegynnere og It-just-works-faktoren gjør at de er helt ok for de med erfaring som vil ha en stabil plattform å jobbe på også. Hvis du vil fikle, køle og pelle fra hverandre, fins det mange alternativer, og det fins mange andre varianter som er brukervennlige og modne også. OpenSuSE har jeg likt veldig godt, blant annet.

Syns forøvrig ikke det er riktig å kalle Mint en ny distro lengre, den begynner vel å få noen år på baken nå.

Den er ikke ny? Okey. Eneste jeg så var Mint så trodde det var nytt. Har også fått startet opp Ubuntu og kommet i gang med det.

Takk for hjelpen (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...