Gå til innhold

Hybel, Kjøpe eget nettverksabbenoment, problemer?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp flyttet inn i en ny hybel. Vi har et felles nett som vi deler på alle, eneste problemet er at de laster ned og sluker nettkapasiteten. Har sjekket litt rundt og det viser seg at det er mulig for meg og skaffe meg et eget abenoment pga at det er fire ledige kobberpar her. Har også en boks med to uttak på rommet mitt.

Eneste jeg lurte på var om det kunne oppstå noe problem med det abbenomentet som allerede var her? Vil ikke lage noen problemer her siden jeg netopp har flyttet inn.

Burde jeg kontakte huseier før jeg bestiller abbenomentet? Eller si noe til de 6 andre jeg bor med? (Prøver vel bare og være sikker på at jeg ikke lager noen problemer :) eller er uhøffelig på noen måte)

- Gernia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både og, selv om du har uttak på rommet ditt er ikke dette nødvendigvis koblet opp og dette er da en jobb som montøren må gjøre.

Har har jeg ikke vært borti denne type problem stilling da jeg jobbet hos NGT, men jeg snakket ofte med folk som ville ha uttaket sitt flyttet da de ville ha ruteren en annen plass. Noe som alltid blir billigere om kunden hadde ringt et montør isteden for oss.

Om dette utakt er koblet opp mot/forbi det samme dere bruker til routeren deres i dag ser jeg derimot problemer da routeren vil prøve å koble seg opp på denne noe som ikke vil fungere og det må jo da legges egen kabel fra der kobber kabelen kommer inn i huset til rommet ditt.

Nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan fordeligen skjer når fra der hvor kobber kabelen kommer inn og til flere plasser i en bolig, så kan hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Er det noen enkel måte og sjekke om boksen er koblet opp?

Så det at det er flere uttak i et hus er da stort sett ubrukelig, pga de er koblet inn på det samme trådparet? (muligens jeg dummer meg helt ut her :p )

Lenke til kommentar
Så det at det er flere uttak i et hus er da stort sett ubrukelig, pga de er koblet inn på det samme trådparet?

Ofte er de det, men ikke nødvendigvis. Her i huset (enebolig) kommer det f.eks inn en telefonkabel med 2 kobberpar på loftet, men derfra går det bare 1 par videre, som er koblet inn på de 3 forskjellige kontaktene vi har rundt i huset. Men hadde vi hatt behov for 2 linjer, f.eks til en utleiedel, eller til andre formål, så kunne det like gjerne ha vært to forskjellige linjer, så det umulig å vite på forhånd.

Eneste måten å teste på selv er vel kanskje hvis det er fasttelefon i huset, for da kan du plugge i en telefon og prøve å ringe inn til nummeret for å se om den ringer samtidig som de andre. Isåfall vet du at det er samme linje som de andre, og at du må ha en montør for å koble om boksene. Hvis du er heldig så er det ledige par i kablingen i huset slik at det ikke er nødvendig å legge opp nye kabler fra inntaket og frem til pulten din.

Uansett ville jeg nok ha gitt beskjed til huseier så det ikke blir sure miner :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De fleste boliger har 2 trådpar i telefonledningen, men som det sies over er det kun 1 par som benyttes til vanlig (analog) telefon. Det andre trådparet er ofte ledig for bruk. Dersom det fortsatt er ISDN i boligen, brukes begge trådpar til den ene linjen, et par for sending og et for mottak. Les her: http://www.nextgentel.no/brukerveiledning/tips/installasjon/installasjon.html

Et annet alternativ kan være bredbånd over kabel-TV-nettet, som kan gi høyere ytelse enn de max ca 40 Mbps ned man får på VDSL. Hvilken leverandør har dere i huset for kabel-TV?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Tror de fleste her bruker nettflix siden man ikke gidder å betale mer, (har ikke mer penger pga studenter) Det eneste jeg tror jeg kan få tak i er Canal Digital, og der må man ha tv abbenoment for å få linje.

Regner med at jeg må få lagt ett nytt trådpar opp hit til toppen av huset. (bor i tredje etasje) Ser i andre tråder at det koster ca 1500, er det sånn ca riktig? og som du sier Sakiko hadde det vært bedre og lyse dette ut på finn, istedenfor å få nextgentel til og gjøre det? (aka hva er prisforskjellen?)

Når de legger nytt trådpar, er det mye arbeid? Aka må de borre og lignende?

Vil ikke være mye til bry siden jeg nettopp flyttet inn.

De sa det var 28/4 her på en annen side når jeg ringte og spurte.... hirr, skal sjekke med bærbar neste gang.

Endret av Gernia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er Telenor (ved Relacom) som har oversikt over kablingsnettet for telefon. Dersom det ikke er ledig kapasitet i dagens kabling, må det trekkes nytt. Hva dette vil koste, avhenger av hvor langt kabel må strekkes. Det kan være alt fra utenfor husveggen til sentralen som er mange km unna.

Men: Siden fasttelefonnettet nå er under avvikling, er det neppe særlig fremtidsrettet å få lagt inn flere telefonledninger.

Lenke til kommentar

Når det gjelder pris så ville jeg ringt Relacom eller lignende. NGT har har ansvar for linjen til første utak og siden det på en måte finnes fra før blir dette å betrakte som en intern kabling (tipper jeg) noe NGT ikke betaler for.

Da blir det i tilfelle at NGT sender ut en bredbåndshjelper som har som jobb å koble i router, dette koster rundt 800 kr +-. Siden han må gjøre en ekstra jobb må du da betale de 800 +- til NGT og kabling jobben direkte til montør firma.

Altså ved å kontakt montør firma direkte slipper du unna NGT sine 800 +- kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...