Gå til innhold

Plages med FGLRX på Radeon HD 7340. Tips?


Anbefalte innlegg

Har en forholdsvis ny mini-laptop med AMD APU, E2-1800 og Radeon HD 7340. Det første jeg gjorde med den var å oppgradere Xubuntu 13.04 fra det rælet som heter Windows 8. Xubuntu 13.04 fungerer fint med Radeon, de frie driverne, utenom ett par kernel panics etter oppvåkning fra suspend. Så jeg tenkte jeg skulle teste de proprietære FGLRX driverne, og installerte disse med sudo jockey-text -e kmod:fglrx. Alt bra så langt, utenom at X ikke starter og feiler fordi den ikke finner skjermkort. Jeg forsøkte nomodeset oppstartsparameter, men da henger maskinen i løpet av oppstarten ett sted før multiuser er aktivt. vga=normal gjorde heller ingen under, men maskinen startet i alle fall opp til multiuser. Det virker rett og slett som at tty er i "høy oppløsning" uansett hva jeg gjør, så jeg begynner å lure på om problemet mitt kommer av at nomodeset rett og slett ikke fungerer.

 

Xubuntu 13.04 er installert uten å aktivere BIOS legazy mode, så maskinen kjører full pupp med UEFI og secure boot. Er fglrx ikke kompatibel med UEFI "bios"? Er det noen som kjenner til problemet jeg beskriver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre ikke noe spesielt å bidra med.. Blir bare deppa over å lese hvor utrolig dårlig det fremdeles står til med Linux-støtten til AMD.. Noe som er synd, for det virker jo definitivt som at de ønsker å være linuxvennlige, men de får det bare ikke til.. Nvidia er og blir best på grafikk til Linux i all overskuelig fremtid, med Intel på en god andreplass (førsteplass for åpne drivere!)..

 

Jeg får bare bekreftet gang på gang at det er helt uaktuelt for meg å kjøpe et AMD-system neste gang jeg skal oppgradere maskinparken..

 

Eneste jeg kan foreslå til deg er å prøve å installere i legacy mode og uten secure boot, evt prøve med 13.10 alpha..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skjer mye på AMD/ATI fronten om dagen. AMD ansetter med jevne mellomrom nye utviklere for å jobbe på den frie radeon driveren. Det siste som er på vei "inn" av "ut av boksen støtte" er hdmi lyd og klokkeskalering for å få ned strømforbruket. Står mye informasjon her om statusen på de forskjellige kortene.

 

AMD gjør mye bra for Linux og radeon driveren, mens Nvidia ikke gjør noe for sin ekvivalente frie driver.

 

Catalyst (fglrx) driveren har alltid vært trasig, men ytelsen har vært god. Dessverre kan jeg ikke bruke denne driveren i det hele tatt i mitt tilfelle. :p

Lenke til kommentar

 

 

Vil OS'et fungere om jeg aktiverer legacy mode og deaktiverer secure boot? Har ingen plan B om ting går i dass, siden det er ferie.

 

Aner ikke... Har du prøvd askubuntu eller irc-kanalene?

 

Ang. AMD har det foregått mye spennende på den fronten i mange år.. Problemet er bare at det aldri fungerer helt som det skal. Det er alltid et eller annet kort som ikke fungerer, en driver som er forsinket, manglende støtte for nye kort, bugs i ytelsen, og annet krimskrams som enten skremmer nye brukere bort fra linux eller ubrukeliggjør maskinen (som du sliter med nå)..

 

Sukk. Jeg VIL støtte AMD for satsingen deres. Jeg heier alltid på underdogen.. Men når det gjelder AMD og Linux så kommer det aldri til å skje for min del, med mindre det skjer et mirakel..

Lenke til kommentar

Jeg har en maskin med AMD E-450 APU og har ikke opplevd noen problemer med fglrx. Denne maskinen har også UEFI, så vi skal ha tilsvarende spesifikasjoner.

 

Radeon, eller Gallium3D er en ganske moden og god driver, så om denne fungerer greit for deg så er det like greit å være uten fglrx.

 

Har du prøvd å laste ned driverne fra AMD sine nettsider og kjøre denne installeren i terminalen?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har ikke forsøkt å installere fra AMD sine nettsider. Det kan jeg jo teste, og så har vi jo sudo jockey-text -e kmod:fglrx_updates som skal gi meg nyere drivere etter hva jeg forstår. Nei, har jo egentlig ikke så mye å vinne på fglrx driverne, utenom litt mindre varmeutvikling og kanskje mister jeg suspend støtte. Behovet bunner nok mest i kløe etter å fikle med noe. :)

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg at du fikler med driveren lastet ned fra AMD sine nettsider. Om du gidder så kan du gjerne gi meg x.org configen din, samt 'lsmod' om det viser seg at det fortsatt ikke fungerer.

 

Boot med nomodeset (fungerte ikke uten heller).

$ tail -n 35 /var/log/Xorg.0.log.old

[ 21.567] ukiDynamicMajor: failed to open /proc/ati/major

[ 21.567] ukiDynamicMajor: failed to open /proc/ati/major

[ 21.568] (**) fglrx(0): NoAccel = NO

[ 21.568] (**) fglrx(0): AMD 2D Acceleration Architecture enabled

[ 21.568] (--) fglrx(0): Chipset: "AMD Radeon HD 7340 Graphics" (Chipset = 0x9808)

[ 21.568] (--) fglrx(0): (PciSubVendor = 0x103c, PciSubDevice = 0x18d4)

[ 21.568] (==) fglrx(0): board vendor info: third party graphics adapter - NOT original AMD

[ 21.568] (--) fglrx(0): Linear framebuffer (phys) at 0xe0000000

[ 21.568] (--) fglrx(0): MMIO registers at 0xf0300000

[ 21.568] (--) fglrx(0): I/O port at 0x00004000

[ 21.568] (==) fglrx(0): ROM-BIOS at 0x000c0000

[ 21.603] (EE) fglrx(0): V_BIOS address 0x0 out of range

[ 21.604] (II) fglrx(0): Invalid ATI BIOS from int10, the adapter is not VGA-enabled

[ 21.604] (EE) fglrx(0): Invalid video BIOS signature!

[ 21.604] (EE) fglrx(0): GetBIOSParameter failed

[ 21.604] (EE) fglrx(0): PreInitAdapter failed

[ 21.604] (EE) fglrx(0): PreInit failed

[ 21.604] (II) fglrx(0): === [xdl_xs113_atiddxPreInit] === end

[ 21.608] (II) UnloadModule: "fglrx"

[ 21.608] (II) UnloadSubModule: "fglrxdrm"

[ 21.608] (II) Unloading fglrxdrm

[ 21.608] (II) UnloadSubModule: "vgahw"

[ 21.608] (II) Unloading vgahw

[ 21.608] (II) UnloadSubModule: "fglrxdrm"

[ 21.608] (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

[ 21.608]

Fatal server error:

[ 21.608] no screens found

[ 21.608] (EE)

Please consult the The X.Org Foundation support

at http://wiki.x.org

for help.

[ 21.608] (EE) Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log" for additional information.

[ 21.608] (EE)

[ 21.614] Server terminated with error (1). Closing log file.

 

sudo aticonfig --initial

Section "ServerLayout"

Identifier "aticonfig Layout"

Screen 0 "aticonfig-Screen[0]-0" 0 0

EndSection

Section "Module"

EndSection

Section "Monitor"

Identifier "aticonfig-Monitor[0]-0"

Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"

Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"

Option "DPMS" "true"

EndSection

Section "Device"

Identifier "aticonfig-Device[0]-0"

Driver "fglrx"

BusID "PCI:0:1:0"

EndSection

Section "Screen"

Identifier "aticonfig-Screen[0]-0"

Device "aticonfig-Device[0]-0"

Monitor "aticonfig-Monitor[0]-0"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Viewport 0 0

Depth 24

EndSubSection

EndSection

 

Det er ett par ting som går bedre med ATI sin offisielle driver. aticonfig --initial fungerer, og det skjedde noe funky når jeg startet opp maskinen tidligere med nomodeset. :p

 

Har avinstallert fglrx slik at jeg fikk opp X igjen, så jeg vet ikke hvor nyttig lsmod blir da?

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

[ 21.567] ukiDynamicMajor: failed to open /proc/ati/major

[ 21.567] ukiDynamicMajor: failed to open /proc/ati/major

[...]

[ 21.603] (EE) fglrx(0): V_BIOS address 0x0 out of range

[ 21.604] (II) fglrx(0): Invalid ATI BIOS from int10, the adapter is not VGA-enabled

[ 21.604] (EE) fglrx(0): Invalid video BIOS signature!

[ 21.604] (EE) fglrx(0): GetBIOSParameter failed

[ 21.604] (EE) fglrx(0): PreInitAdapter failed

[ 21.604] (EE) fglrx(0): PreInit failed

Kan virke som at det er BIOS/UEFI-relatert, at det kun er EFI framebuffer som er "tilgjengelig" og at fglrx (som "forventer" vesa-framebuffer?) derfor ikke får til å lese ut det den forventer? :hmm:

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Det er det jeg har hatt litt mistanke om men som jeg ikke har forstått helt, ettersom jeg ikke fant så mye nyttig om det når jeg søkte på nett etter andre tilfeller med lignende problemer.

 

Skulle ikke forundre meg om det ville virke igjen om jeg skrur av secure boot og aktiverer legazy modus. Men jeg har ikke tilgang til andre PC'er nå og efi menyen insisterer at skumle ting skjer om jeg endrer på disse innstillingene, så jeg ble litt usikker på om det er trygt å endre etter man har installert OS'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...