_-Espen-_ Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg driver å setter sammen en pc som skal brukes til gaming,film, div skole arbeid osv. Har litt peiling på pc men ikke noen ekspert, så hadde vært fint om dere kunne kommet med noen innspill. Jeg har prøvd å sette sammen en pc med godt med kraft men som også skal være stille. Har satt 15k som tak på det jeg vil bruke på alt av utstyr og komponenter. Dette er det jeg har satt sammen: Utkast til oppsett -Det første jeg er litt usikker på er skjermen. Har lest litt rundt og ser at AOC skjermen har fått sånn passe kritikk, men virker som at man får en del for pengene selv om det ikke er av ypperste kvalitet. Hvor mye forskjell vil jeg merke fra et vanlig LED panel og et med IPS? - Det andre jeg lurer på er strømforsyning. Har lest litt rundt og funnet fram til corsair HX 650W. Blir ikke helt klok på det, noen sier at det er et godt kjøp og at den er veldig stille mens andre sier at den bråker alt for mye. Vil ha en strømforsyning som er stille,modulær men samtidig ikke for dyr. Noen andre forslag i ca samme pris klasse? - Det siste jeg ikke helt har bestemt meg på er den mekaniske harddisken. Trenger en harddisk for å i hovedsak lagre filer. Har funnet fram til WD Black 2TB, ser at noen mener det er en god disk mens andre sier den er full av feil og bråker voldsomt. Valgte WD Black slik at jeg kan få god ytelse i spill. Vil nok i hovedsak kjøre disse på SSDen så vet ikke helt om dette er nødvendig. Setter pris på tilbakemeldinger og innspill Lenke til kommentar
GXT Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Hvorfor velge en låst prosessor? Du har valgt en solid kjøleløsning, så jeg forventet nesten at du gikk for K-versjonen av CPUen. Og strømforsyninger er jammen ikke enkelt å skjønne seg på av og til. Ser ut til at man finner noe galt uansett hva du ser på... Men det ser greit ut. Det eneste merkbare problemet med HX/TX-serien ser ut til å være coil whine. Ellers skal det være et trygt valg. Husk at du får 750W-versjonen for rundt/litt over en hundrelapp ekstra. Utrolig nok bråket min gamle CX 500W mindre enn hva min HX 850W gjør nå. Når det kommer til mekaniske harddisker vil jeg av erfaring si at en vanlig HDD fra Seagate får jobben gjort. Jeg har selv hatt WD Desktop Black 1TB, og forskjellen mellom den og en Barracuda 1TB er knapt nok merkbar. Om det er den du vil ha kan jeg i det minste si at den fungerer bra, men den utmerker seg ikke. Endret 31. juli 2013 av MartN H Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Ser veldig bra ut det der! Men jeg ville nok kjøpt K-versjonen av i5 4670 slik at du kan overklokke. Ellers ville jeg byttet ut harddisken med Seagate Barracuda 2TB, da den er billigere og kjent for å være stabil. Denne skjermen fra CDON er både billig og har IPS-panel: http://cdon.no/elektronikk/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_23%22-20987690 Lenke til kommentar
_-Espen-_ Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 Prosessoren har jeg bommet på ja, meningen var å kjøpe K-versjonen Hvis det er så lite det står om så velger jeg heller en Seagate Barracuda 2TB. Angående den strømforsyningen så kan jeg jo like godt velge HX 750W ja. Er der noen forskjell med HX 650W og 750W annet en kapasitet? Den skjermen du linket til Aerow er litt mindre enn det jeg hadde tenkt meg, men det ser jo ut som en god pris. Har ikke vært borti Fujitsu skjermer før så skal google litt Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Ikke gå for HX 750W da den er produsert av Channel Well. HX 650W derimot er produsert av Seasonic som holder mye høyere kvalitet. Endret 31. juli 2013 av Aerow Lenke til kommentar
GXT Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Den eneste forskjellen mellom HX 650W og HX 750W ser ut til å være viften. 750W-versjonen støyer et lite hakk mer, men det er ikke kjempemerkbart. Kvaliteten er det ingen som kan si noe konkret på. Du kan være uheldig, men da er det forsåvidt bare til å sende den tilbake og prøve en ny en. Begge er gode når det kommer til spenning og rippelverdier. Eneste forskjellen er som sagt viften. Når det kommer til skjerm er jeg ikke så kresen, men jeg kjenner noen som har denne skjermen (til gaming) og er kjempefornøyd med den: http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-23--24-tom/benq-xl2411t/181187.3020/ Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det er mye større forskjeller enn bare viften. Som sagt er det Channel Well som produserer 750W-versjonen og oppover, derimot er det Seasonic som lager 650W-versjonen. Slutt å driv med løgn. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Drive løgn? Nå er vi litt på bærtur her... Jeg sier det igjen, i praksis vil du merke at viften støyer mer enn 650W-versjonen. Alle andre "symptomer" kan peke mot en defekt PSU, og da har du rett på en ny en. Coil-whine kan forekomme med begge versjonene, og det tilsier ikke nødvendigvis at PSUen er defekt. Du kan gjerne utdype om hva du mener. Jeg har sett at flere mener at Seasonic bruker komponenter av bedre kvalitet osv., og for alt jeg vet kan det være sant. Om det er levetiden du tenker på kan det være en smule relevant, men med tanke på at du har 5 (eller kanskje 7)-års garanti, er det lite å frykte. Endret 31. juli 2013 av MartN H Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Så vidt jeg husker har flere internasjonale nettsteder - deriblant Tomshardware.com - gjort et poeng av hvilke fabrikker som har produsert de forskjellige modellene. Og at innen samme serie kan det være forskjeller slik som Aerow påpeker. Jeg har sett at flere mener at Seasonic bruker komponenter av bedre kvalitet osv., og for alt jeg vet kan det være sant. Når man har lest de mest nøyaktig gjennomførte gjennomgangene av PSU'er hvor forfatteren peker på enkeltkomponenter inne i strømforsyningen og kan fortelle hvilke fabrikker de kommer fra - ja da er jeg på et nivå hvor jeg godtar at det er kvalitetsforskjeller og "det kan vel være sant" Må bare beklage at jeg ikke legger ved direkte linker til de aktuelle artiklene, Google hjelper oss hvis vi vil " PSU review " , Når det gjelder hvilken PSU TS skal kjøpe vil jeg bare tipse om Antec earthwatts platinum serie. 650w vil være mer enn nok til gjeldende oppsett. Selv har jeg sett at det ikke er nødvendig med modulære enheter - enkelt å montere ja - men med litt nøye gjennomføringer gjør ikke-modulære jobben like bra. Lenke til kommentar
otl Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Men kan jo lese litt om HX 650W her på forumet siden den har en egen tråd. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1489188&st=0 Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 IPS-panel er sjeldent egnet for gaming, da disse ofte har høy ms. Jeg har corsair sin AX strømforsyning(860w), og har ikke opplevd coil whine. Strømforsyningen lager et lite popp hvert 10-20 sek, men om det er problem kan du skru den i hybrid modus som gjør at viften går konstant :-) Vær obs på at Noctua sin monstervifter kan ta mye plass, jeg måtte ta ut den bunnviften på min C14 for å få plass til rammen Jeg har høye rambrikker da, så kan være det går for deg. Det at man fjerner bunnviften skal ikke gi mye ytelseforandring. Du får også med kjølepasta på de viftene, og det er jo sweeeet! Beste kjølepastaen :3 Fant du ingen billigere cdrom? Fack cdrom, bruker det jo bare et par ganger uansett. Jeg ville kjøpt et litt dyrere hovedkort, gått oppimot 1500 - men hold deg til Asus! Gainward sin geforce (2500ish) ser fetere ut, er klokka litt høyere og er mer stille en asus sin, tror jeg i alle fall SSDen du har valgt har crappy write speed! Jeg ville gått for noe dyrere, da den virker utrolig utdatert/billig. Gå opp til samsung EVO serien, om ikke anbefaler jeg GS serien fra Corsair Det kabinettet er sweet, men ville vurdert noen ekstra vifter rundt i kabinettet Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Drive løgn? Nå er vi litt på bærtur her... Jeg sier det igjen, i praksis vil du merke at viften støyer mer enn 650W-versjonen. Alle andre "symptomer" kan peke mot en defekt PSU, og da har du rett på en ny en. Coil-whine kan forekomme med begge versjonene, og det tilsier ikke nødvendigvis at PSUen er defekt. Du kan gjerne utdype om hva du mener. Jeg har sett at flere mener at Seasonic bruker komponenter av bedre kvalitet osv., og for alt jeg vet kan det være sant. Om det er levetiden du tenker på kan det være en smule relevant, men med tanke på at du har 5 (eller kanskje 7)-års garanti, er det lite å frykte. Selvfølgelig er det du sier løgn når du sier at den eneste forskjellen mellom HX 650W og HX 750W er viften etter at jeg fortalte at det er to totalt forskjellige produsenter. Er ikke det løgn, er det ihvertfall dårlig kompetanse fra din side. Jeg har aldri nevnt coil whine, derimot har jeg sagt at Seasonic holder høyere kvalitet enn Channel Well, noe som er fakta. Jeg snakker ikke bare om levetid, men generell kvalitet på strømforsyningen. Bare fordi HX 650W og HX 750W er i samme serie, betyr ikke det at de er av samme kvalitet og har samme produsent. Hvis du ønsker kan du trykke på denne linken (http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-oem-manufacturer,2913.html) så ser du hvem som egentlig lager strømforsyningene. Alt for mange undervurderer hvor viktig det er med en kvalitetsstrømforsyning. Dette kan gi blant annet en mye mer stabil maskin, lengre levetid og renere strøm for komponentene. 1 Lenke til kommentar
xisakx Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Selvfølgelig er det du sier løgn når du sier at den eneste forskjellen mellom HX 650W og HX 750W er viften etter at jeg fortalte at det er to totalt forskjellige produsenter. Er ikke det løgn, er det ihvertfall dårlig kompetanse fra din side. Jeg har aldri nevnt coil whine, derimot har jeg sagt at Seasonic holder høyere kvalitet enn Channel Well, noe som er fakta. Jeg snakker ikke bare om levetid, men generell kvalitet på strømforsyningen. Bare fordi HX 650W og HX 750W er i samme serie, betyr ikke det at de er av samme kvalitet og har samme produsent. Hvis du ønsker kan du trykke på denne linken (http://www.tomshardw...turer,2913.html) så ser du hvem som egentlig lager strømforsyningene. Alt for mange undervurderer hvor viktig det er med en kvalitetsstrømforsyning. Dette kan gi blant annet en mye mer stabil maskin, lengre levetid og renere strøm for komponentene. Det som suger er jo at Seasonic har hatt mange strømforsyninger med akkurat det problemet, coil whine. I tillegg har du denne poppingen som kommer regelmessig. Vill tro at dette er fordi viftene bruker PWM? Eneste produsenten jeg har hørt om som har greid å fjerne poppingen på PWM vifter er Noctua. Har noctua vifter selv, og disse gjør også den korte frekvente bevegelsen når de ikke snurrer, men de popper ikke :-D !! Er det noen som vet om det er mulig å erstatte viftene i Corsair sine strømforsyninger? Bryter det garantien? Var de eneste greit prisa platinum PSUene jeg fant ^_^ Lenke til kommentar
GXT Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Selvfølgelig er det du sier løgn når du sier at den eneste forskjellen mellom HX 650W og HX 750W er viften etter at jeg fortalte at det er to totalt forskjellige produsenter. Er ikke det løgn, er det ihvertfall dårlig kompetanse fra din side. Jeg har aldri nevnt coil whine, derimot har jeg sagt at Seasonic holder høyere kvalitet enn Channel Well, noe som er fakta. Jeg snakker ikke bare om levetid, men generell kvalitet på strømforsyningen. Bare fordi HX 650W og HX 750W er i samme serie, betyr ikke det at de er av samme kvalitet og har samme produsent. Hvis du ønsker kan du trykke på denne linken (http://www.tomshardw...turer,2913.html) så ser du hvem som egentlig lager strømforsyningene. Alt for mange undervurderer hvor viktig det er med en kvalitetsstrømforsyning. Dette kan gi blant annet en mye mer stabil maskin, lengre levetid og renere strøm for komponentene. Jeg burde kanskje ordlagt det annerledes. Jeg mente i utgangspunktet forskjeller som skiller dem i praksis. Da er det bare viftestøy. Alle andre verdier lever opp til forventningene. At det kom til å bli en så aggressiv diskusjon ang. innmaten var aldri planen. Snakker vi rent teknisk har du rett. Åpner vi dem opp ser vi at de selvfølgelig følger forskjellige oppskrifter. Er klar over det. Uansett, begge kommer godt ut i test og de fleste problemene ser ut til å eksistere på begge sider uansett. Da har det i grunn ikke så mye å si lenger. Igjen, at Seasonic holder høyere standard for kvalitet tviler jeg ikke på. Er det noen som vet om det er mulig å erstatte viftene i Corsair sine strømforsyninger? Bryter det garantien? Var de eneste greit prisa platinum PSUene jeg fant ^_^ Ja, det er fult mulig, men du ødelegger garantien. Et enkelt Google/YouTube-søk gir deg svaret og fremgangsmetoden. Endret 31. juli 2013 av MartN H Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg burde kanskje ordlagt det annerledes. Jeg mente i utgangspunktet forskjeller som skiller dem i praksis. Da er det bare viftestøy. Alle andre verdier lever opp til forventningene. At det kom til å bli en så aggressiv diskusjon ang. innmaten var aldri planen. Snakker vi rent teknisk har du rett. Åpner vi dem opp ser vi at de selvfølgelig følger forskjellige oppskrifter. Er klar over det. Uansett, begge kommer godt ut i test og de fleste problemene ser ut til å eksistere på begge sider uansett. Da har det i grunn ikke så mye å si lenger. Igjen, at Seasonic holder høyere standard for kvalitet tviler jeg ikke på. Jeg følte bare at trådstarter fikk et litt feil bilde når du sa at den eneste forskjellen var viften. Har selv hatt HX 750W, med litt blandede erfaringer. Selve strømforsyningen virket fint, og viften var veldig stille, men problemet var at den slet med coil whine. Jeg lider av en sykdom som blant annet gir sensitivitet mot høye lyder, noe som gjorde at "skrikingen" ble for plagsom. Men det var ingen andre som reagerte noe særlig på lyden, så det varierer nok veldig fra person til person. Dette problemet er det dessverre veldig mange produsenter som sliter med, og Seasonic-produserte strømforsyninger sliter også med dette. Noen veldig få strømforsyninger virker "immune" mot dette, men dem er det ikke mange av. HX 750W kommer godt ut i tester den også, men personlig ville jeg da gått for en annen strømforsyning hvis jeg måtte ha 750W. Uansett tror jeg 650W vil være mer enn nok for TS sitt oppsett. Men jeg tror trådstarter har skjønt poenget nå, så jeg foreslår at vi legger denne saken død. Lenke til kommentar
YoYotama Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 hva er forskjellen på Channel Well og Seasonic? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det er to forskjellige produsenter av strømforsyninger. Både Seasonic og Channel Well lager egne strømforsyninger, men produserer også strømforsyninger til for eksempel Corsair. Seasonic er kjent for å lage bedre strømforsyninger, men Channel Well sine er også gode, men når ikke helt opp til Seasonics kvalitet. Lenke til kommentar
_-Espen-_ Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Takk for innspill og tips. Jeg kommer til å gå for dette Pc oppsettet.Tror jeg kommer til å velge en seasonic x-650 istedenfor corsair hx 650 eller er dette nesten samme psu? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå