Del Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Brannmur følger linuxkjernen, den heter iptables og kan konfigureres direkte til å gjøre alt man måtte ønske. Særlig brukervennlig er den ikke, så en rekke programmer kan installeres for å konfigurere iptables. For 99,99% qv brukerne er det helt unødvendig. Man har normalt ikke behov for å endre på standardinnstillingene til iptables. Antivirus er uinteressant, det finnes i praksis ikke virus som biter på en fersk mint installasjon. Alle har bruk for linux, det er bare at mange ikke vet hvorfor, eller mangler kompetanse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 cheezes. Hva med en virtuell maskin som kan fyres opp ved behov? Hvor ofte flasher du kameraet ditt? Da er det jo bare tull å ha linux og alle problemene det medfører som man overhodet ikke klarer å finne svar på. Fikk en kompis til å prøve Unbuntu 12.04. Etter installasjonen, gikk det 2.5 timer med googling, før han kunne lese filer vi hadde liggende på et helt vanlig Windows Share på nettet vårt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Windows Share på nettet vårt. Der! Fant feilen! Om du skal ha en grinete innstilling så er det like greit å bare holde seg til Windows. Ingen prøver å konvertere deg. Endret 1. august 2013 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Der! Fant feilen! Om du skal ha en grinete innstilling så er det like greit å bare holde seg til Windows. Ingen prøver å konvertere deg. Oi så morsomt at du fant feilen. Flink gutt... Hadde jo vært morsomt om du virkelig fant feilen og jeg kan love deg, den var ikke i nettverks-sharet... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Oi så morsomt at du fant feilen. Flink gutt... Hadde jo vært morsomt om du virkelig fant feilen og jeg kan love deg, den var ikke i nettverks-sharet... Det han mener er at Windows sin bruk av SMB protokollen er ikke åpen kontra om du hadde brukt NFS som er åpent og noe alle og enhver kan bruke. Støtten for Windows sharen finnes, men da må du bruke Samba, synes dog det var merkelig at den ikke var inkludert uten at du måtte installere noe som helst. Men for å lære nettverk på Windows i sin tid så brukte jeg også over 2 timer på å få noe til gå opp. En fordel med Linux, etter at du har begynt å lære deg det og du har støtt på noen problemer, så legger du også merke til alt knotet og tiden du bruker på Windows siden, tro meg det har du sannsynligvis ikke tenkt over, men begge er like "stuerene" på slutten av dagen. Endret 1. august 2013 av 007CD Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Windows share funker da ut av boksen, støttet direkte i dolphin (i nautilus også såvidt jeg husker). Kanskje dere ikke fant filutforskeren? Litt værre å finne NFS share fra windows ja, så du får være glad han ikke kjørte nix og fikk installert windows på maskinen istedet, da er jeg redd dere hadde knotet fælt begge to. Hva var poenget ditt egentlig? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Det han mener er at Windows sin bruk av SMB protokollen er ikke åpen kontra om du hadde brukt NFS som er åpent og noe alle og enhver kan bruke. Støtten for Windows sharen finnes, men da må du bruke Samba, synes dog det var merkelig at den ikke var inkludert uten at du måtte installere noe som helst. Men for å lære nettverk på Windows i sin tid så brukte jeg også over 2 timer på å få noe til gå opp. En fordel med Linux, etter at du har begynt å lære deg det og du har støtt på noen problemer, så legger du også merke til alt knotet og tiden du bruker på Windows siden, tro meg det har du sannsynligvis ikke tenkt over, men begge er like "stuerene" på slutten av dagen. Windows share funker da ut av boksen, støttet direkte i dolphin (i nautilus også såvidt jeg husker). Kanskje dere ikke fant filutforskeren? Litt værre å finne NFS share fra windows ja, så du får være glad han ikke kjørte nix og fikk installert windows på maskinen istedet, da er jeg redd dere hadde knotet fælt begge to. Hva var poenget ditt egentlig? Det som var problemet, var at samba ikke er installert som default på Unbuntu 12.04 Det tok en oppadgående fyr som er over gjennomsnittlig interessert i data 2.5 timer å få til det fra en installasjon han selv fikset. Windows har en network discovery protocol som er særdeles kjekk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Windows har en network discovery protocol som er særdeles kjekk. Linux har Zeroconf, som er enda kjekkere. Problemet med SMB er at det er proprietært så det fungerer ikke bra på noe annet enn Windows på grunn av at Samba er reverse-engineering av SMB. Hvis du hadde brukt NFS eller UPnP så hadde du hatt null problemer. Du har sikkert en grunn til å bruke SMB, men det er ikke Linux som er årsaken til problemet ditt, det er vel så mye din avhengighet av SMB. Når det er sagt så forstår jeg ikke hvorfor du har problemer med Samba. Det har alltid fungert momentant når jeg har brukt det, dette gjelder også "Unbuntu". Endret 1. august 2013 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Linux har Zeroconf, som er enda kjekkere. Problemet med SMB er at det er proprietært så det fungerer ikke bra på noe annet enn Windows på grunn av at Samba er reverse-engineering av SMB. Hvis du hadde brukt NFS eller UPnP så hadde du hatt null problemer. Du har sikkert en grunn til å bruke SMB, men det er ikke Linux som er årsaken til problemet ditt, det er vel så mye din avhengighet av SMB. Når det er sagt så forstår jeg ikke hvorfor du har problemer med Samba. Det har alltid fungert momentant når jeg har brukt det, dette gjelder også "Unbuntu". Som sagt så er det ikke noen problemer med samba, men den er ikke installert som default på ubuntu 12.04 Lenke til kommentar
foto_12 Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Hvordan får dere Netflix på Linux Mint ???Slik gjorde jeg det:http://www.itworld.c...lix-ubuntu-1304Og det funker :-) Funker kjempe bra Takker :-) Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Det skal sies at Nautilus er rævkjørt i Ubuntu 13.04. Jupp, løste det ved å installere nemo, Linux Mint sin fork av Nautilus. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Da er det jo bare tull å ha linux og alle problemene det medfører som man overhodet ikke klarer å finne svar på. Fikk en kompis til å prøve Unbuntu 12.04. Etter installasjonen, gikk det 2.5 timer med googling, før han kunne lese filer vi hadde liggende på et helt vanlig Windows Share på nettet vårt. Hvor mye måtte du google før Windows fant *nix sharet ditt? Forøvrig, min openSUSE 12.3 installerte jeg, og så fant den alt jeg hadde av disker koblet til nettet. Ups... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Det som var problemet, var at samba ikke er installert som default på Unbuntu 12.04 Det tok en oppadgående fyr som er over gjennomsnittlig interessert i data 2.5 timer å få til det fra en installasjon han selv fikset. Windows har en network discovery protocol som er særdeles kjekk. Huh? Tenker du på MS sin UPnP protocol som ikke er en IETF standard? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Da var det kroken på døra for mitt vedkommende. Linux har blitt et bra system for de som 1. Elsker å knote (=datanerder) for å heller se at systemet funker i stedet for å bruke det som et verktøy for å få en jobb gjort. 2. Ikke har behov for noe mer enn å lese nyheter og sende epost av og til. Dette her er kort sagt en oppsummering av mine sporadiske erfaringer opp gjennom flere år med Linux i diverse distroer. Her listet du opp alle grunnene til at jeg anbefaler alle jeg kjenner å kjøpe en MAC og gi f i å kjøpe noe med Windows på. Det er så idiotisk mye knoting med Windows, og jeg gidder ikke være supportsenter for gud og hver mann. Så, OS X til folket og en frdelig telefon hos meg. Forøvrig, problemene du hadde med nettverket skyldes installasjon av nett som ikke er i henhold til offisielle standarder. Ikke skyt Linux for å følge reglene! Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Det som var problemet, var at samba ikke er installert som default på Unbuntu 12.04 Det tok en oppadgående fyr som er over gjennomsnittlig interessert i data 2.5 timer å få til det fra en installasjon han selv fikset. Windows har en network discovery protocol som er særdeles kjekk. Dette er jo bare tull. Klienten er installert ut-av-boksen, det er serveren som ikke er installert i ubuntu. Tar deg ett minutt å google opp trivielle tutorials/howtos for å få opp windows shares i12.04. Det eneste jeg kan se var problematisk er hvis han hadde satt opp Active Directory autentisering på nettet sitt, det var da rapporter om at windows sharet måtte legges inn med store bokstaver for at autentiseringen skulle virke. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Dette er jo bare tull. Klienten er installert ut-av-boksen, det er serveren som ikke er installert i ubuntu. Tar deg ett minutt å google opp trivielle tutorials/howtos for å få opp windows shares i12.04. Det eneste jeg kan se var problematisk er hvis han hadde satt opp Active Directory autentisering på nettet sitt, det var da rapporter om at windows sharet måtte legges inn med store bokstaver for at autentiseringen skulle virke. Se akkurat det som er feilen med dere linux folk. Det er ikke bare å google opp svarene. Av mange tusen valg, var det denne som til slutt fikk han på rett spor. Det er ikke jeg som har problemer med dette. Jeg testet en helt vanlig datainteressert kompis på hvor bra Ubuntu egentlig er, men dessverre er jungelen av informasjon og arrogante "hjelpere", det som dreper lysten til å bruke Linux. (ja i den vanlige verden er det Linux og ikke distroer som gjelder). Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Se akkurat det som er feilen med dere linux folk. Det er ikke bare å google opp svarene. Av mange tusen valg, var det denne som til slutt fikk han på rett spor. Det er ikke jeg som har problemer med dette. Jeg testet en helt vanlig datainteressert kompis på hvor bra Ubuntu egentlig er, men dessverre er jungelen av informasjon og arrogante "hjelpere", det som dreper lysten til å bruke Linux. (ja i den vanlige verden er det Linux og ikke distroer som gjelder). Så han fant svar på google, og dermed er det ikke "bare å google opp svarene"? Hvis du tar dette motsatt veien, del en mappe med NFS fra Ubuntu. Hvor lang tid bruker du å google oppsett på Windows? Å teste hvor godt windows-teknologi fungerer på Ubuntu, har lite å si på om Ubuntu i seg selv er en god Linux-distribusjon. Det blir som å si at Ubuntu er dårlig fordi Microsoft Office fungerer dårlig via Wine. Skjønner heller ikke hvorfor du stempler folk som arrogante? Eneste svaret som kanskje kan tolkes arrogant er når Del sa "Dette er bare tull.", men det er jo ikke arroganse når det er sant. Skjønner heller ikke hva du mener med den siste setninga der. Det er ytterst få som bygger sitt eget Linux-system fra scratch. I så og si alle tilfeller er det dermed distroer som gjelder, om disse kjører Linux eller BSD eller Hurd i bunn har lite å si så lenge du har ett system som fungerer. Er det noen som vet hvorfor dette ikke fungerer ut av boksen på Ubuntu egentlig? Alle mine Windows-delte disker har dukket opp automagisk i Ubuntu :/ Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) wifi Drivere til eeepc 1001px, mint 15 mate. Noen som har peiling? Det virket ikke av seg selv. Jeg får nettkobling med kabel.. Endret 2. august 2013 av Ruarcs Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) wifi Drivere til eeepc 1001px, mint 15 mate. Noen som har peiling? Det virket ikke av seg selv. Jeg får nettkobling med kabel.. Etter hva jeg finner ut har du ett Broadcom kort for trådløst nettverk, disse er noe herk å ha med å gjøre. http://wireless.kern...Ubuntu.2FDebian Ellers var den guiden du fulgte TOMT svært merkelig, det du har gjort er rett og slett å sette opp en Samba SERVER på Ubuntu, mens det du er ute etter er en klient, altså motsatt rettning. Etter guiden har du gjort at Windows skal kunne få se en share som ligger på Ubuntu, ikke motsatt som du hevder at du ønsker? Ellers må du også skru på fildeling i Win 7, ellers får du deres elendige homegroup properitære skit som du har flaks om det i det hele tatt funker mellom Win maskiner (Testet 2 ganger, trynet begge gangene mellom 2x Win 7 maskiner ) Alt det du hadde trengt å gjøre var å åpne Nautilus, finne Win maskinen på nettet, og når du får opp passord skjermen, gi passordet til en gyldig bruker på Win maskina og vips så er du igang. Riktignok i Ubuntu 10.04 LTS så ble det stopp og Ubuntu spør etter root passordet for å legge inn det som trengs, men har ikke sett det i senere distroer. Endret 2. august 2013 av 007CD Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Lurer på om artikkelforfatter skulle lært seg forskjellen mellom "et" og "ett" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå