Gå til innhold

Hva kreves for å eie en husky?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk ei venninne til å starte en tråd på et hundeforum for meg om det å eie en husky. Velger å poste en tråd her slik jeg kan ha mer kontroll og spør for meg selv.

Jeg har alltid hatt sansen for polarhunder, og synes de er utrolig flotte. Men det jeg har hørt før at de krever en del aktivitet, nemlig fordi de er trekkhunder. Med en del aktivitet mener jeg lange/krevende (2t.+) turer hver dag.

Nå har jeg lest litt og prøvd å finne mer ut om Siberian husky rasen. Den virker som den minst krevende, og er den som er minst i størrelse av de populærere polarhundene. Det jeg har forstått er at de er veldig tilpasningsdyktige. Dvs. er at hvis de er vant til å være innendørs så krever de ikke lange sledeturer og slikt, men kan holde med et par langturer i uken, + daglig mosjon.

Jeg kopierer spørsmålene venninen stilte for meg på det andre forumet, og håper noen har erfaringer.

"Hva synes dere huskyfolk er minstekravet til aktivitetsnivå, stell, boplass osv for å eie en husky?

Og hva syns dere er et optimalt huskyliv?

Hva synes dere om å ha husky som familiehund/turkompis uten de store langturambisjonene?

Og til dere oppdrettere, har dere eller ville dere solgt valp/hund til en person som så for seg et normalt hundeliv uten langtur ambisjoner? Men som kunne tenke seg å sykle med den og slikt."

Det jeg kan tilby hunden om noen år når jeg er ferdig å studere er stort hus med stor hage hvor jeg gjerne kan bygge en hundegård/uteplass til hunden. Her i området er det flere turområder. I tillegg vurderer jeg å aktivisere hunden med daglig sykkeltur. Bor i Stavanger-området hvis det har noe å si for hunden, ettersom det er en polarhund.

Kort sagt: Tar jeg vann over hodet når jeg vurderer å kjøpe meg en SH når jeg skal ha hund om noen år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk på at den alltid må være i bånd, 365 dager i året, så lenge den ikke befinner seg i et inngjerdet område e.l.

Røyter enorme mengder.

Så lenge du synes det er ok, og gjerne gir den mye fysisk aktivitet kan nok det gå fint. Har ingen erfaring med rasen selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk på at den alltid må være i bånd, 365 dager i året

Hvorfor det?

TS: Jeg synes ikke det høres ut som du tar deg vann over hodet. Bare vær forberedt på at dette blir litt som å få en liten unge - det kommer til å ta mye av tiden din, i alle fall de første par årene. Valpe- og unghundtida kan være krevende, men det er også svært givende.

Det du planlegger høres ut som gjennomsnittslivet til svært mange hunder av denne rasen. Men for all del; ikke gå til den oppdretteren som kjører de rammeste trekkhund-linjene når dere skal ha valp. Det vil være forskjeller der ute, vær tydelig overfor oppdretterne hvilke planer dere har for hundeholdet så skal du se dere finner en som passer bra.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Har aldri eid husky. Men naboen har en Husky Malamute, veldig rolig og tolmodig hund som er bestevennen til valpen min. De tar ikke henne med på noe "ekstra" som alle andre hunder ikke får. Får noen turer løpet av dagen, lange og korte. Det er en veldig fin hund som røyter mye!

Jeg har selv en Border Collie, som ikke brukes til gjeting så putter meg selv i "vi-som-har-brukshund-som-ikke-brukes" klassen. Kan ærlig inrømme at der tok jeg på meg for mye i starten, men etterhvert som vi begge har lært oss å lære har vi tilpasset oss hverandre. Jeg vet nå hvor mye aktivitet hun trenger løpet av uka for å holde henne sliten og fornøyd. Det er et ordtak som sier: "en sliten hund er en lykkelig hund"

Du sier du vil ha hund om noen år, da har du jo god tid til å lese deg opp på rasen. :)

Lenke til kommentar

Hunden burde være i bånd pga jaktinstinktet. Orker ikke å sitere på et forum som er så dårlig tilpasset mobilbruk.

Helt korrekt av Brickwall her. Huskyer er en av de som har sterkest jaktinstinkt av alle hunder, og de bør aldri noensinne slippes løs. Selv en eldre husky som er godt trent på innkalling vil plutselig kunne få ferten av noe og glemme de ti foregående årene med trening.

Liker selv rasen godt, men tanken på å alltid frykte at hunden skal komme seg løs ved uhell for så å ha ihjel katter/sauer, det klarer jeg ikke.

Har ikke så mye annet å si, men må også nevne at huskyer er sosiale hunder. De er vandt til flokk-liv, og vil stort sett ikke trives særlig godt med hundegård alene eller mye alenetid. Ellers er de herlige familiehunder, så lenge man holder de unna katter osv.... (Og ja, de kan "låse" seg i jakt på katt eller andre dyr innendørs også, har selv nesten mistet en katt pga det, da jeg hadde besøk av en superherlig husky.)

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Synes det er bra å planlegge litt i forveien når man skal ha seg hund. Selv tenker jeg ikke på å få hund før om 3-4 år, da jeg har plass til hunden og er ferdig med utdanning.

Jaktinstinktet til huskyen var jeg ikke klar over, men noe jeg skal ha i tankene. Skal prøve å lage en luftegård til hunden, som den kan løpe fritt i mens jeg er på jobb og slikt. Ellers vil jeg ha hunden med meg når jeg kan, og helst ha den inne så lenge jeg er hjemme.

Ser etter oppdrettere som bruker hundene sine mer til utstilling enn trekkhund/løp, da valpene ikke trenger like mye aktivitet. Er det noen som har noen erfaringer eller vet om noen SH oppdrettere?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husk på at den alltid må være i bånd, 365 dager i året, så lenge den ikke befinner seg i et inngjerdet område e.l.

Røyter enorme mengder.

Så lenge du synes det er ok, og gjerne gir den mye fysisk aktivitet kan nok det gå fint. Har ingen erfaring med rasen selv.

Enig! Den må aldri slippes løs utenom i et inngjerdet område med 2 meter høye vegger. Husk de er flinke til å grave også. Nettingen må gå en halvmeter under bakken også.

En sykkel må du ha slik at den får løpt fra seg.

Endret av Skismøring
Lenke til kommentar
Liker selv rasen godt, men tanken på å alltid frykte at hunden skal komme seg løs ved uhell for så å ha ihjel katter/sauer, det klarer jeg ikke.

Det er et enormt ansvar å eie en husky ja. Er ikke bare katter den vil jage, men vil også angripe andre hunder den ser på som bytte.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei!

Fikk ei venninne til å starte en tråd på et hundeforum for meg om det å eie en husky. Velger å poste en tråd her slik jeg kan ha mer kontroll og spør for meg selv.

Jeg har alltid hatt sansen for polarhunder, og synes de er utrolig flotte. Men det jeg har hørt før at de krever en del aktivitet, nemlig fordi de er trekkhunder. Med en del aktivitet mener jeg lange/krevende (2t.+) turer hver dag.

Nå har jeg lest litt og prøvd å finne mer ut om Siberian husky rasen. Den virker som den minst krevende, og er den som er minst i størrelse av de populærere polarhundene. Det jeg har forstått er at de er veldig tilpasningsdyktige. Dvs. er at hvis de er vant til å være innendørs så krever de ikke lange sledeturer og slikt, men kan holde med et par langturer i uken, + daglig mosjon.

Jeg kopierer spørsmålene venninen stilte for meg på det andre forumet, og håper noen har erfaringer.

"Hva synes dere huskyfolk er minstekravet til aktivitetsnivå, stell, boplass osv for å eie en husky?

Og hva syns dere er et optimalt huskyliv?

Hva synes dere om å ha husky som familiehund/turkompis uten de store langturambisjonene?

Og til dere oppdrettere, har dere eller ville dere solgt valp/hund til en person som så for seg et normalt hundeliv uten langtur ambisjoner? Men som kunne tenke seg å sykle med den og slikt."

Det jeg kan tilby hunden om noen år når jeg er ferdig å studere er stort hus med stor hage hvor jeg gjerne kan bygge en hundegård/uteplass til hunden. Her i området er det flere turområder. I tillegg vurderer jeg å aktivisere hunden med daglig sykkeltur. Bor i Stavanger-området hvis det har noe å si for hunden, ettersom det er en polarhund.

Kort sagt: Tar jeg vann over hodet når jeg vurderer å kjøpe meg en SH når jeg skal ha hund om noen år?

Vet denne tråden er gammel men svarer likevel i tilfelle noen andre ramler over den som lurer på det samme. Jeg syns du tar deg vann over hodet. Vi har to stykker selv og aldri i livet om de hadde godtatt rolige korte turer hver dag. Ja de tåler late dager men de krever også dager med mye trim. Hvis du ikke skal bruke den til trening så må du drive med noe annet. Agility, spor, rally etc. Disse aktiviteten krever også mye tid. Egentlig mer tid en en treningsøkt i fjellet.. Dessuten er det ikke bare bare å forlate disse hundene heller. De er ekstremt avhengig av flokken sin så du bør ha to. Du får mest sannsynlig en hund med ekstremt stor personlighet. Så det du vet om hunder fra før kan du egentlig bare glemme. Huskier er noe helt for seg selv... De er eksperter på å rømme når de kjeder seg. Mange klatrer over gjerdet på gården eller bryter seg ut. Huskier er for folk som liker å dra på tur og som liker aktivitet. På samme måte som at en jakthund er for folk som liker å jakte. Dette er en gammel rase som er avlet frem for å løpe og trekke. Det ligger i instinktet deres. Det er fantastiske hunder og de er vakre å se på men de er ikke for alle. Du bør heller se det om etter en annen rase. Alt for mange huskier blir omplassert hvert år og dette er ikke noe de tåler så godt fordi dem knytter seg veldig til familien sin. Det er utrolig trist for oss i miljøet å se hvor mange som blir satt bort fordi eier ikke vet hva de går til. Sorry hvis jeg er krass men les deg nøye opp på historien til rasen for den er viktig for disse hundene. (Skriver fra mobil så mulig det er mye skrive feil her )

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Synes det er bra å planlegge litt i forveien når man skal ha seg hund. Selv tenker jeg ikke på å få hund før om 3-4 år, da jeg har plass til hunden og er ferdig med utdanning.

Jaktinstinktet til huskyen var jeg ikke klar over, men noe jeg skal ha i tankene. Skal prøve å lage en luftegård til hunden, som den kan løpe fritt i mens jeg er på jobb og slikt. Ellers vil jeg ha hunden med meg når jeg kan, og helst ha den inne så lenge jeg er hjemme.

Ser etter oppdrettere som bruker hundene sine mer til utstilling enn trekkhund/løp, da valpene ikke trenger like mye aktivitet. Er det noen som har noen erfaringer eller vet om noen SH oppdrettere?

Dette er forresten feil. En husky som kommer fra utstillings kenler er nødvendigvis ikke roligere. Den ene min er fra trekklinjer og den andre show og vi har opplevd at hun fra show krever mer aktivitet enn han fra trekk. Våre hunder er forreste ikke vant med å kjøre slede i hytt og pine men de krever aktive dager likevel.

Lenke til kommentar

Siden tråden er dratt opp igjen så kan jo jeg også si noe :)

Siberians er helt fantastiske hunder, for meg, for mitt bruk, for mitt hundehold. Men de er hunder som kommer med visse utfordringer man skal være klar over, og som ikke alle vil trives med.

De har et ganske sterkt jaktinnstinkt, du kan ikke regne med å få en hund som kan gå løs lengre enn til den er et sted mellom 4 og 6 mnd gammel. Noen få kan gå løs lengre, men dette er unntakene.

Mange er flinke til å bryte seg ut av innhegninger så enten må den være "huskysikret" eller så må du være ute med hunden

De er sosiale hunder og selv om jeg aldri har merket noen seperasjonsangst på mine så vil de jo helst være med flokken. Dette er ikke hunder man setter aleine i en hundegård. Har du bare en så må den leve som en hvilken som helst familiehund og ikke bo ute. Kan selvsagt være ut når man er på skole/jobb

De ELSKER tur og de ELSKER å trekke (med noen ytterst få unntak). Du bør derfor like å gå turer i skog og mark, på fjell og vidde for å ha en Siberian. Vandre gatelangs i byer er kjipt (men greit som avveksling innimellom selvsagt).  Du kan ikke forvente at hunden vil gå pent på plass. De lærer det like lett som alle andre, men de har så lyst til å trekke :)

De burde få utløp for trangen til å løpe (som alle hunder) samt trangen til å trekke, dette er greiest å fikse med sykkel, kickbike, ski, og spark når man har 1 - 2 hunder.  På varme sommerdager utgår den slags, men de er også fine kløvhunder så kan de få brukt seg litt på den måten.

De er sosiale, snille og enkle hunder. Men de er ikke "selskapsavlet", ikke engang de av utstillingslinjer. De leker voldsomt med andre hunder (så det passer ikke for alle å leke med en Siberian).  Noen kan være litt reservert, de fleste er det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Siden tråden er dratt opp igjen så kan jo jeg også si noe :)

Siberians er helt fantastiske hunder, for meg, for mitt bruk, for mitt hundehold. Men de er hunder som kommer med visse utfordringer man skal være klar over, og som ikke alle vil trives med.

De har et ganske sterkt jaktinnstinkt, du kan ikke regne med å få en hund som kan gå løs lengre enn til den er et sted mellom 4 og 6 mnd gammel. Noen få kan gå løs lengre, men dette er unntakene.

Mange er flinke til å bryte seg ut av innhegninger så enten må den være "huskysikret" eller så må du være ute med hunden

De er sosiale hunder og selv om jeg aldri har merket noen seperasjonsangst på mine så vil de jo helst være med flokken. Dette er ikke hunder man setter aleine i en hundegård. Har du bare en så må den leve som en hvilken som helst familiehund og ikke bo ute. Kan selvsagt være ut når man er på skole/jobb

De ELSKER tur og de ELSKER å trekke (med noen ytterst få unntak). Du bør derfor like å gå turer i skog og mark, på fjell og vidde for å ha en Siberian. Vandre gatelangs i byer er kjipt (men greit som avveksling innimellom selvsagt).  Du kan ikke forvente at hunden vil gå pent på plass. De lærer det like lett som alle andre, men de har så lyst til å trekke :)

De burde få utløp for trangen til å løpe (som alle hunder) samt trangen til å trekke, dette er greiest å fikse med sykkel, kickbike, ski, og spark når man har 1 - 2 hunder.  På varme sommerdager utgår den slags, men de er også fine kløvhunder så kan de få brukt seg litt på den måten.

De er sosiale, snille og enkle hunder. Men de er ikke "selskapsavlet", ikke engang de av utstillingslinjer. De leker voldsomt med andre hunder (så det passer ikke for alle å leke med en Siberian).  Noen kan være litt reservert, de fleste er det ikke.[/

Signerer denne!

Lenke til kommentar

En annen ting, (dette er ikke et stikk til TS men bare noe jeg vil si generelt for det gjelder så mange hundeeiere)

Å ha en jakthund som ikke får gå på jakt er i mine øyne dyremishandling. Det samme gjelder å få seg en brukshund som ikke brukes. Hvis noen her føler seg truffet så er det nok fordi du ikke bruker bikkja di! En gjeterhund er ment til å gjete, men den kan også ha et godt liv så lenge den har en "jobb". Altså agility, lydighet, spor, mye aktivitet ute etc.. En brukshund er på ingen måte en sofahund som er lykkelig uten å få bruke seg.

Etter filmen et eventyr i Alaska fra Disney eksploderte etterspørselen etter polarhunder og det samme gjorde omplassering av dem en stund etterpå. Fordi folk ser på de pene øynene og det ulveliknende utseende. Når valpen havner i pubertet er det ikke så morsomt lenger og de blir satt bort. En annen ting som skjer er at vi får folk som ser penger i dette. Så dyr blir avlet på utseende istedenfor gemytt og linjer. For oss som har lidenskap til rasen er det vondt å se. Så vær så snill alle som vil ha husky, tenk deg om 10 ganger!

Hvis du tenker "jeg har jo lyst å begynne å gå på fjellet" IKKE kjøp SH. Men hvis du allerede går i fjellet og elsker å være ute, ja da kan du gjerne kjøpe SH. Heldigvis er de fleste oppdrettere jeg kjenner nøye med å velge ut sine kjøpere så hvis du ikke kan vise til en livsstil som tilsier det så får du forhåpentligvis et problem med å skaffe deg en.. I alle fall burde det være sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...