janken Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 jeg har en 2-3 år gammel IBM skjerm som i det siste har begynt å smelle. Hele eller delvis av skjermbildet forstyrres men skjermen fungerer like bra etterpå. Smellen kan være ganske kraftig. Har på følelesen at det er en elektrisk utladning av et eller annet. Egentlig ganske komisk.. Har noen forslag til hva dette kan være? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Sannsynligvis er det et overslag i høyspenttrafo eller kabelen fra denne. Årsaken til slikt, er som regel støv og skitt på komponentene. Om du har muligheten, så demontér bakdekselet på skjermen, og forsøk så godt du kan å fjerne støv og skitt fra alle komponentene. Den enkleste måten er å bruke trykkluft, som også kan kjøpes "på boks". Unngå i det lengste bruk av pensler og støvsuger for rengjøring, men har du ingen annen mulighet så kan dette duge. NB! Vær klar over at enkelte komponenter kan være spenningsførende en god stund etter at skjermen er avslått, og i kan i verste fall gi kraftige støt! Om du lar skjermen være avslått ti-tolv timer før du demonterer dekselet, så kan du være relativt trygg. Men uansett så vil det ikke skade å være forsiktig! Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Det kan jo hende det hjelper med en liten rens for støv som kanskje kortslutter iblandt Eller du kan jo prøve å bikke litt på en tykk "pluggledning" som sitter bak på skjermkroppen. Bare husk på å dra ut nettledningen mens monitoren er slått PÅ, slik at du lader ut kondensatorer i monitoren. Har sett at det er noen som mener at man skal slå av monitoren mens nettledningen er i, og så dra ut ledningen. Dette er etter min mening feil! Uansett la monitoren være avslått i noen timer før du skrur av dekselet og ikke "pill" unødvendig på elektronikken til monitoren, selv om alle kondensatorer har en forholdsvis høy selvutladning (hvis ikke det er backup kondensatorer man prater om da). Vær forsiktig og bruk hue! Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Var jeg deg, ville jeg nok har renset den, slik som andre har anbefalt. Det var slik min begynte, før den gikk opp i flammer. Heldigvis for meg, var jeg til stede da det skjedde. På den andre siden, så "fikk" jeg meg større og bedre skjerm. [ Denne Melding var redigert av: snesoey på 2002-02-15 00:09 ] Lenke til kommentar
sirius Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Har sett at det er noen som mener at man skal slå av monitoren mens nettledningen er i, og så dra ut ledningen. Dette er etter min mening feil! Det kommer an på om det står i en jordstikkontakt eller ikke. Står den i en vanlig stikkontakt (som er mest vanlig) har du helt rett. Da kan man ta sette monitoren i et sted det er jordkontakt og la den stå, la oss si et minutt, uten å slå den på. Og så ta stikkontakten ut igjen. Da er all oppladet spenning borte. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Har sett at det er noen som mener at man skal slå av monitoren mens nettledningen er i, og så dra ut ledningen. Dette er etter min mening feil! Det kommer an på om det står i en jordstikkontakt eller ikke. Står den i en vanlig stikkontakt (som er mest vanlig) har du helt rett. Da kan man ta sette monitoren i et sted det er jordkontakt og la den stå, la oss si et minutt, uten å slå den på. Og så ta stikkontakten ut igjen. Da er all oppladet spenning borte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå