Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)

Runar

Anbefalte innlegg

REVIEW: Thinkware F770 vs Blackvue DR650GW

Jeg syntes ærlig talt Blackvue`en hadde bedre bilde, selv om han i videoen tydeligvis mente det motsatte. Hvis man f.eks ser side-by-side der de har mye trær og detaljer nære veien, så virker det som Thinkware ikke takler det like godt som Blackvuen. Det ble veldig fort "pikselert" der det var mye detaljer. Thinkware virket bedre for helt mørke forhold, men jeg syntes bildekvaliteten var vesentlig dårligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått installert F770 i bilen min. For de som er interessert la jeg ut noen bilder her.

Har plutselig blitt interessert i F770 nå. Så i worklog-tråden din at det er 2 ledninger, en for alltid strøm og en for strøm når tenning er på, slik at den forstår når den skal gå i parkeringsmodus. Er det noe opplegg innebygget så den ikke skal tappe ut bilbatteriet helt når den er i parkeringsmodus?

Og de 2 ledningene du koplet i sikringskapet, fulgte de med i tillegg til sigarettuttak-pluggen? Disse:

post-106660-0-74880800-1477893426_thumb.

Man stiller i innstillingene, enten via PC-programmet eller appen, ved hvilken batterispenning kameraet skal skru seg av :)

Det varierer litt med hvilken forhandler du kjøper kameraet fra, og hvilken type (1 eller 2 kanal) om den kabelen følger med eller ikke. Den heter "hardwiring kit".

Jeg kjøpte 2ch-versjon fra Bilkomponenter.no og da måtte jeg kjøpe den utenom, mens jeg kjøpte 1ch-versjon (kun frontkamera) fra clove.co.uk og da fulgte den med i tillegg til vanlig sigarettennerplugg uten at jeg spesifiserte det. Da var det ikke egen eske engang, den lå oppi sammen med kameraet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man kan få tak i ordentlig dobbeltsidig teip (fra 3M for eksempel)? Fortrinnsvis sort sådan. Har et kamera og feste som jeg ikke har teip til.

På ebay kan du velge og vrake

Biltema har svart dobbeltsidig tape

Clas Ohlson har transparent tape

Ellers ville jeg sett på jula, staples, europris, jernia ol.

EDIT: dette er jo litt OT, så mod får evt. slenge innleggende inn i teknisk-disk.-til-dashcam-tråden

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man kan få tak i ordentlig dobbeltsidig teip (fra 3M for eksempel)? Fortrinnsvis sort sådan. Har et kamera og feste som jeg ikke har teip til.

Om det skal monteres på glass eller andre glatte overflater så anbefaler jeg denne typen tape.

Monterte en vannpumpe på en aluplate med samme type tape. Presterte å bøye aluplata og knekke festet til pumpa når jeg skulle ha det av igjen.  

Lenke til kommentar

Noen som har sett eller testet dette dashcam?

QVIA/LUKAS DASHCAM m/ZOOM,GPS, WiFi, LCD - Koster mye da, men da MÅ det ihvertfall være bra, (om ikke best til den prisen).

Pris 6998

http://www.bilkomponenter.no/products/qvialukas-dashcam-mzoomgps-wifi-lcd

VERDENSNYHET!
Verdens første dashkamera med 3 x optisk zoom!
Prisvinnende dashkamera!
Når kun det beste er godt nok! 

2 kanals dashbordkamera til bil med 3 x optisk zoom, WiFi, 3,5" berøringsskjerm, 1920 x 1080P oppløsning foran og bak samt innebygd GPS. 
Full HD både foran og bak!

QVIA er et merke fra Lukas, en av Koreas største og mest seriøse leverandører av dashcam.
En virkelig highend leverandør som er godt kjent i hele verden for god kvalitet.

2,1M pixel Sony Exmor R CMOS linse foran og Sony Exmor CMOS linse bak
3,5" LCD berøringsskjerm 
139,5° - 43° synsvinkel foran
130° synsvinke bak
30 bilder i sekundet foran
24 bilder i sekundet bak
0,5 lux følsomhet foran og bak
8-512GB kort kan brukes på begge kamera. Ekstrem kapasitet. 
1 x 32GB kort og 1 x 8GB kort følger med   
Dobbel GPS som standard (GPS + Glonass)
Automatisk slukking ved lav spenning
Dobbel OS, App; Android & iOS, PC viewer; Windows & Mac
370mA strømforbruk
-30°C ~ 80°C bruksområde
Kabelsett for montering er inkludert.
Plugg for sigarettenner er ekstrautstyr.
Størrelse 110x88x39mm foran
Størrelse 50x26x31mm bak 
vekt 125g foran
Vekt 25g bak 

Mulig å bygge ut med en OBDII enhet for å få lagret mer informasjon på videoen.
lagrer informasjon som kjørestil, bruk av blinklys, bremse, rattvinkel og gear posisjon.
(Ekstrautstyr LK7500OBDII)

G-Sensor
Parkeringsopptak modus
NTSC / PAL video ut
Fungerer fra DC 10V ~ 24V
Leveres med UV filter
Ekstrautstyr CPL filter
Media Player; Lukas Viewer for Mac og Windows
Video komprimering: H.264 (High Profile), AVI format
Audio assistanse (Stemmestyring) Flere språk støttes
Engelsk, Russisk, Spansk, Fransk, Koreansk, Mandarin, Arabisk, Japansk, Tysk, Thai, Italiensk, Kinesisk, Portugisisk, Malasisk,, Indonesisk, Mogolsk, Vietnamsk, Tyrkisk, Hindi, Tsjekkisk og Spansk/Amrerikansk

Her får du den absolutt beste billedkvaliteten som er tilgjengelig. Utstyrt med Sony Exmor R CMOS Full HD image sensor som er kjent for høy oppløsning og detaljrikdom. 139,5° synsvinkel foran og 130° synsvinkel bak. 30 bilder i sekundet foran. 24 bilder i sekundet bak. 0,5 lux følsomhet foran og bak

Zoom som automatisk justerer etter hastigheten slik at du ikke trenger å tenke på dette under kjøring. Med 3 x zoom blir synsvinkelen endret fra 139,5° til 43° for best mulig detaljrikdom. Zoom kan også justeres manuelt etter behov.

Og med innbygd Wi-Fi, kan du se og evt. lagre opptakene på din smarttelefon eller nettbrett. Du kan endre innstillingene, se opptakene, og lagre videofiler og se live video streaming i nær sanntid.

Rett og slett en genial løsning - som også kan brukes i for eksempel kjøreskoler, Taxi o.l. Her kan du benytte bak-kamera til overvåkning inne i bilen. På kjøreskoler kan det være nyttig å se elevens reaksjon sammenlignet med trafikksituasjonen du får fra hovedkameraet.

Z970GWD har parkeringsmodus kontroll med innebygd batteri beskyttelse, fullt programmerbar fra programvaren og wifi app. Hvis du vil ha enda lengre opptakstid i parkeringsmodus vi anbefaler vi Lukas Smart batteriadapter.

Tenk deg at du har stått parkert - og oppdager skade på bilen når du kommer tilbake. Nå kan du umiddelbart se hendelsen på telefonen din..

Med kamera nr. 2 montert i bakruten, kan du til og med streame live bilder til telefonen. da blir det et ryggekamera..

Utstyrt med en sikkerhetsmodus som hindrer utlading av batteriet på bilen - når den står parkert over lengre tid. Innebygd batteribeskytter slik at du får mest mulig ut av parkeringsmodus. LK-9390 vil hele tiden overvåke bilens batteriet og om det faller under innstilt spenning slås kameraet av. Det er en praktisk multi boot bryter for PÅ / ACC / OFF for å styre parkeringsmodus.

Hvis du ønsker utvidet bruk av kamera når du står parkert - utstyrer du det med et strømadapter sørger for kontinuerlig strøm til ditt kamera og sørger for at bilbatteriet ikke tømmes. Denne sørger for å kutte strømmen til kameraet hvis strømnivået på bilbatteriet skulle komme under et visst nivå.

Bygget for tøft bruk - QVIA / Lukas kamera er forberedt for tøft bruk og bruk under vanskelige temperaturforhold (-30°C ~ 80°C bruksområde)

Med QVIA's unike doble SD-slot kan du lagre inntil 2 x 512Mb med opptak. (1 x 32Mb og 1 x 8Mb følger med) Minnekort er satt til 70% for kontinuerlig opptak og 30% for Motion opptak

QVIA / Lukas Viewer tilgjengelig for PC/Mac

OBD tilkobling 
Denne har mulighet for tilkobling av Lukas OBD II adapter. Med dette tilkoblet får du lagret mer informasjon på videoen. Lagrer informasjon som kjørestil, bruk av blinklys, brems, rattvinkel og gear posisjon. (Ekstrautstyr LK7500OBDII - se tilbehør)

Z970GWD har innebygd GPS for å lagre data som posisjon og hastighet. Den vil også automatisk stille klokke og benyttes i datalogging.

Z970GWD har 3,5" LCD berøringsskjerm for enkel bruk. 
Lenke til kommentar

2,1M pixel Sony Exmor R CMOS linse foran og Sony Exmor CMOS linse bak

Høres ikke akkurat ut som de vet hva de prater om. Hint: Sony Exmor CMOS er ikke en linse, eller objektiv for den del. Dessuten skriver de ikke modellnavnet på sensoren, bare fluffy svada som:

Her får du den absolutt beste billedkvaliteten som er tilgjengelig. Utstyrt med Sony Exmor R CMOS Full HD image sensor som er kjent for høy oppløsning og detaljrikdom.

Som om 2,1 Mp var særlig kjent for å være en høy oppløsning og detaljrikt. Eller som om Sony Exmor og Exmor R er de beste brikkene i Exmor-serien. (Exmor RS er bedre)

Det er mulig det er bra, men slikt svada øker ikke troverdigheten.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har sett eller testet dette dashcam?

QVIA/LUKAS DASHCAM m/ZOOM,GPS, WiFi, LCD - Koster mye da, men da MÅ det ihvertfall være bra, (om ikke best til den prisen).

Pris 6998

Overpriset tull :)

Får jo samme\tilsvarende funksjonalitet på kameraer til 2-3000kr. hvorfor betale over det dobbelte for  dette?

Zoom på et dashcam har jo ingen hensikt.

Hadde det derimot hatt 4K oppløsning med feks 60bps og god bitrate, så hadde vi snakket :p

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...