Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva sånn ca. vil denne løsningen bestå av? PC/nettbrettbasert med eksterne kamera?

Jepp, vil bestå av mini PC med eksternt kamera (eksempel webkamera), men her må det skaffes noe som er skarpt nok, med grei bitrate og kvalitet.

Fordelen med slike kameraer er at de kan byttes ut på sikt, uten at man må bytte ut hele systemet, + at man kan feks koble opp enda et kamera som peker bakover om man ønsker det.

Nettbrett hadde kanskje fungert, men det blir for stort og klumpete. ikke minst dyrt.

Lenke til kommentar

Fordelen med nettbrett vil jo være at man da samtidig kan ha ryggekamera fra et eventuelt bakovervendt kamera..

Jepp er sant det.

Er forøvrig ingen problem og koble på ekstra "moduler" til det jeg jobber med. eks en 4-10" touchskjerm.

Er litt begrenset med nettbrett i den størrelsen som kjører full windows, som i tillegg er kraftig nok. Spesielt som den skal lese av skiltnummer ol. Men for all del, kan jo vise seg at nettbrett er best til slutt.. ;)

Lenke til kommentar

Kult prosjekt. Jeg vurderte å hive meg på et carputerprosjekt for noen år siden. En pent sammensatt carputer kan jo både være multimediastasjon, com, ECU-omprogrammerer, navi og kameraer i alle retninger. Har du sett på¨flerkameraløsning? Jeg ser noen bilmerker har "360" grader visning på skjerm i dash. Det kunne vært litt stilig, men jeg ser at det kan være en aldri så liten utfordring å sy sammen bildet.

Lenke til kommentar

Fordelen med nettbrett vil jo være at man da samtidig kan ha ryggekamera fra et eventuelt bakovervendt kamera..

Jepp er sant det.

Er forøvrig ingen problem og koble på ekstra "moduler" til det jeg jobber med. eks en 4-10" touchskjerm.

Er litt begrenset med nettbrett i den størrelsen som kjører full windows, som i tillegg er kraftig nok. Spesielt som den skal lese av skiltnummer ol. Men for all del, kan jo vise seg at nettbrett er best til slutt.. ;)

Jeg vil faktisk tro at mitt 10" nettbrett er kraftig nok..

Lenovo ThinkPad 10 er det, riktignok bare en Atom-prosessor men med Windows 10.

Lenke til kommentar

Tjenesten for å få tilbake navn finnes ikke på nett nei.

Det optimale hadde vært å få tilbake navn om man vil, og deretter kunne ringe opp eieren via mobilnummeret som automatisk ble søkt opp fra 1881 :)

Høres ut som en roadrangers drøm ;)

Lenke til kommentar

Joda, men finnes ikke så vidt meg bekjent veldig mange kameraer til PCer som leverer 4K :p Uansett, alternativt er jo at kameraet kan ta bilde feks hvert sekund eller noe. da vil man jo normalt sett få bedre kvalitet enn om det skulle filmes. men vi får se :)

Lenke til kommentar

Jepp. blir garantert folk fra tråden her.

Nå har jeg bestillt inn litt forskjellige mini PC'er (typ raspberry pi i fysisk størrelse), som kjører fullverdig windows. så får jeg ta et steg av gangen så se hva dem takler.

Litt av poenget er jo at det kan lades\kjøres via vanlig 12v uten noe spesielt utstyr.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestillt inn litt forskjellige mini PC'er (typ raspberry pi i fysisk størrelse), som kjører fullverdig windows. så får jeg ta et steg av gangen så se hva dem takler.

Hvorfor kjører kameraet Windows, forresten?

Mest pga jeg ikke kan programmering i Linux, har svært lite erfaring med det, så da blir det igrunnen det jeg er kjent med. Hvertfall nå i testperioden.

Om dette blir en liten suksess, med flere på laget så skal man ikke se bortifra at det blir på linux eller noe tilsvarende etterhvert. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...