Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit, så jeg nevnte at jeg endelig har fått mitt rimelige, og helt fint brukbare kamera i posten. Jeg har ingen ny bil, så da frista det ikke å kjøpe noe særlig dyrere. Bruksanvisninga er ikke det helt store, og jeg sliter litt med å skjønne helt hva ulike ting vil si. Har prøvd meg litt fram men flere her vet jo kanskje litt bedre.

Motion detection vil si hva? Jeg prøvde dette moduset påslått og kjørte omkring litt, men fikk masse oppstykka filer der kameraet tok opp i 10 sekunder og ikke de neste 5. Prøvde bare dette bittelitt, så kan hende jeg gjorde noe feil.

Loop recording. Jeg tenker jo her at den legger nye opptak oppå gamle filer, men hvordan funker dette? Ser at jeg kan velge mellom ett minutt, fem minutter osv. Vil det kanskje si at om jeg vil lagre noe, så trykker jeg på en knapp, så lagrer den det siste minuttet (ev. de siste fem minuttene) med opptak?

Skjønner at modeller er ulike, men har sett disse begrepa en god del, så tenkte kanskje noen her visste.

Lenke til kommentar

Motion detection vil vel si at den kun tar opp om den registrerer bevegelse, altså noe du kan skru på hvis du skal ha kameraet aktivert mens du står parkert.

Loop recording er at den «spiser seg selv i halen», altså skriver over det eldste for å få plass til nye klipp. Minuttene du kan velge mellom er hvor lenge hvert klipp skal være før den begynner på et nytt. Dette er hva dy synes blir enklest når du skal hente ut klipp. Den filmer kontinuerlig, men deler opp filmingen i flere klipp etter hverandre i den lengden du ønsker. Selv har jeg den på 3 minutter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Koble dashcam til bilbatteri via sikringsboks med spenningsvakt.

Jeg har bestilt et Mobius kamera og litt utstyr for å koble det opp til sikringsboksen. Tanken er at kameraet alltid er på med motion detection, altså også når bilen står parkert. Kameraet drar ca 400mA og jeg regnet ut at det kan stå på konstant i ca en uke før batteriet er tappet. Dette er selvsagt noe jeg vil unngå og har da planer om å kjøpe en spenningsvakt. Her er utstyret jeg skal bruke:

Spenningsvakt: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/sesong/kjolebokser2/spenningsvakt/

Add-a-Fuse: http://www.ebay.com/itm/141155604451?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Jeg tenkte strippe ledningen til spenningsvakten i "male" enden og så koble + til "Add-a-Fuse" tingen og - i karosseriet. Så setter jeg på en 1A sikring. Deretter kobler jeg bare en vanlig 5V adapter i "female" enden. Så er det bare å legge usb kabel langs listen osv.

Dette bør fungere, ikke sant? Har jeg glemt noe?

EDIT: Skrivefeil (mAh til mA)

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha en ekstra sikring? Det er bare å koble "spenningsvakten" inn etter sikringen, i sikringsboksen.

Usikker på hva de sikringene ligger på, men siden kameraet trekker 400mA så er vel 1A sikring fint. Dumt hvis den kobles til en sikring med alt for høy terskel?

EDIT:

Si kameraet tar 500mA og jeg har en 15A sikring.. det er 30 ganger strømforbruket. Jeg vet ikke hvor mye kameraet tåler og jeg er ingen ekspert, men det høres ikke bra ut =P

Evt en slik rett på kabelen

http://www.ebay.com/itm/10pcs-fuse-holder-inline-screw-type-AGC-for-5X20mm-M205-with-22-AWG-wire-cable-/140742051318

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar

Skal aldri dra ut kabelen til kameraet igjen!

Pleier alltid å ha det på "24/7", med Power Magic Pro i mellom selvsagt, men akkurat i formiddag dro jeg det ut da jeg tenkte det ikke var vits å ha det i siden rutene kom til å frosse uansett og bilen skulle stå parkert hjemme uansett.

Så viser det seg at det har vært en slosskamp rett bak bilen min, politiet kom og greier. En som hadde flydd på en annen mens han måka snø. Hadde jeg latt det stå på så hadde jeg hatt alt på film :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Pleier alltid å ha det på "24/7", med Power Magic Pro i mellom selvsagt, men akkurat i formiddag dro jeg det ut da jeg tenkte det ikke var vits å ha det i siden rutene kom til å frosse uansett og bilen skulle stå parkert hjemme uansett.

Så viser det seg at det har vært en slosskamp rett bak bilen min, politiet kom og greier. En som hadde flydd på en annen mens han måka snø. Hadde jeg latt det stå på så hadde jeg hatt alt på film :p

Uff, hehe. Er jo typisk at noe sånnt skal skje den ene gangen du kobler den ut. Hadde jo vært brukbart som bevis i den ene eller andre retningen. Du har kamera både framme og bak da?

Lenke til kommentar

Kameraet (hvertfall Blackvue) utvikler en del varme, så smelter som regle igjennom snølaget på front\bakruta, så fremt det ikke er meter tykt.. :p

Lenke til kommentar

Uff, hehe. Er jo typisk at noe sånnt skal skje den ene gangen du kobler den ut. Hadde jo vært brukbart som bevis i den ene eller andre retningen. Du har kamera både framme og bak da?

Ikke sant... :/ jepp, har det.

Kameraet (hvertfall Blackvue) utvikler en del varme, så smelter som regle igjennom snølaget på front\bakruta, så fremt det ikke er meter tykt.. :p

Ja, har jo sett det, husker det nå som du nevner det :p
Lenke til kommentar

Tips til kamera(er)?

Krav:

To kameraer. Et forover og et bakover. Kan gjerne kjøpe to sett om nødvendig.

Lett å montere.

Hurtigfeste slik at man kan montere fester og legge opp kabler i forskjellige biler uten å måtte kjøpe enda et sett kameraer.

God kvalitet, særlig på det som skal ut fremover. (Trolig vil kameraet bli brukt i andre sammenheng enn bare dokumentere et eventuelt uhell og idioti i trafikken.)

Stor plass eller mulighet til å bruke eksterne minnekort.

Loopfunksjon (Aner ikke hva dette heter, men at programmet som følger med sletter det/de første klippene selv for å gjøre plass til nye.)

Og sikkert en hel drøss med funksjoner jeg ikke kjenner til enda.

Pris: Kan fint legge noen tusenlapper i dette.

Lenke til kommentar

Tips til kamera(er)?

Krav:

To kameraer. Et forover og et bakover. Kan gjerne kjøpe to sett om nødvendig.

Lett å montere.

Hurtigfeste slik at man kan montere fester og legge opp kabler i forskjellige biler uten å måtte kjøpe enda et sett kameraer.

God kvalitet, særlig på det som skal ut fremover. (Trolig vil kameraet bli brukt i andre sammenheng enn bare dokumentere et eventuelt uhell og idioti i trafikken.)

Stor plass eller mulighet til å bruke eksterne minnekort.

Loopfunksjon (Aner ikke hva dette heter, men at programmet som følger med sletter det/de første klippene selv for å gjøre plass til nye.)

Og sikkert en hel drøss med funksjoner jeg ikke kjenner til enda.

Pris: Kan fint legge noen tusenlapper i dette.

Blackvue DR550-2CH er vel innenfor kravene dine. :)

Lenke til kommentar

Jeg har et Kingston 32GB, Class 10 i mitt (DR550GW-HD2CH)

Denne? http://www.prisjakt.no/product.php?p=893480

Og den funger greit?

Leste en plass at hvis man har for dårlig minnekort så er det ikke sikkert at man får tatt opp i 1080p.

Du kan spille inn Full HD helt ned i Class 4, så klasse 10 skal fungere fint. Ref. tabell i link

https://www.sdcard.org/developers/overview/speed_class/

EDIT: Jeg ser at du tenker å kjøpe i norge, det er lurt; jeg kjøpte et Class 10 kort på ebay, viste seg å være fake. Sto Class 10 UHS-1 på kortet, men ytelsen tilsvarte et Class 4 kort. Et annet kom aldri frem..

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...