EmanuelAn Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Hei. Jeg bor i en enebolig på 120 m2 og har 60/60 fibernettet fra Altibox. Den nåværende Routern virker litt svak. Sliter med å få full dekning så fort vi er 3 stk på nett samtidig. Vi er en familie på 4, bruker nettet til blant annet surfing, skype, nedlasting av film/spill og gaming. Trenger en router som er stabil og som han håndtere 4 stk på nettet samtidig overalt i huset Setter pris på alt av svar Lenke til kommentar
S0L Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Heisann! Jeg har gjennomgått samme småtrøbbel selv, og har etter aktiv googling og noen kunnskapsrike venner endt opp med Asus RT-AC66U (du kan se en test av den her, feks: http://www.dinside.no/902286/asus-rt-ac66u). Den har vært i hus i et halvt års tid - og går som en klokke! Det er iallefall et varmt anbefalt forslag. 2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Asus RT-N66U eller RT-AC66U er gode valg både med hensyn til rekkevidde, stabilitet og hastighet. AC66U støtter den nye 802.11ac-standarden med raskere trådløsnett på 5GHz. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Kan definitivt anbefale RT-AC66U. Veldig bra rekkevidde og rask som fy/få. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Jeg dekker en bygning på noe over 4000 kvm med Unifi, funker veldig bra. Særlig imponert over systemets evne til å flytte bevegelige klienter mellom ulike aksess punkter. Det er veldig enkelt å utvide området etter behov med nye aksess punkter. Du trenger en skikkelig router i tillegg dersom nettverks kontroll ønskes, da dette kun er aksess punkter. Kommer neppe til å benytte noe annet enn ubiquiti fremover. Har installert et par Asus "hjemme"-routere hos venner tidligere. De funker greit. Problemet (for meg) er router delen på slike saker, de gir ikke hva jeg ønsker av nettverks kontroll/stabilitet. Det hjelper noe med tomato/dd-wrt om boksen har støtte for dette. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg dekker en bygning på noe over 4000 kvm med Unifi, funker veldig bra. Særlig imponert over systemets evne til å flytte bevegelige klienter mellom ulike aksess punkter. Det er veldig enkelt å utvide området etter behov med nye aksess punkter. Du trenger en skikkelig router i tillegg dersom nettverks kontroll ønskes, da dette kun er aksess punkter. Hva er en skikkelig router da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Hva er en skikkelig router da? Jeg bruker en PC med 4 * Gb/LAN (interface) og pfSense. Her kan du bruke en gammel PC eller noe effektgjerrige saker (som f.eks Atom) dersom det ønskes. Bare pass på at hardware går overens med FreeBSD (OS'et som pfSense er basert på). 4 LAN utganger på router gir: WAN (internet), WAN Failover (xstra internet / backup), LAN og WIFI. pfSense er litt komplisert og sette opp første gangen, men når en har vært gjennom det blir resten som en lek. En får full kontroll over alt som foregår. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg bruker en PC med 4 * Gb/LAN (interface) og pfSense. Her kan du bruke en gammel PC eller noe effektgjerrige saker (som f.eks Atom) dersom det ønskes. Bare pass på at hardware går overens med FreeBSD (OS'et som pfSense er basert på). 4 LAN utganger på router gir: WAN (internet), WAN Failover (xstra internet / backup), LAN og WIFI. pfSense er litt komplisert og sette opp første gangen, men når en har vært gjennom det blir resten som en lek. En får full kontroll over alt som foregår. Har du et alternativ dersom man ikke har en gammel PC tilgjengelig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Mener du alternativ hardware for pfSense eller en alternativ router ? Dersom jeg skulle bygge en pfSense boks ville jeg vel valgt et mATX eller ITX atom kort. Det finnes billigere, men Atom er forholdsvis enkelt å få fatt i. Legg til et dual/quad nettverkskort (helst intel). Det finnes egne pfSense baserte bokser å få kjøpt i utlandet (f.eks her), men jeg vurderer det som like fornuftig å bygge en boks selv. Sånn for ren/enkel privat bruk kan du sikkert bruke en Asus variant og hive inn dd-wrt. Da blir det WIFI i boksen og du trenger ikke ekstra aksess punkter. Du sitter dog med et system som er beregnet for kun ett aksesspunkt og kan fort by på utfordringer om det viser seg at du må ha flere. Router mulighetene er mindre enn med pfSense, men fortsatt ganske gode. Brukergresesnittet er en del enklere. Jeg anbefaler alle å bruke tomato/dd-wrt så en slipper å forholde seg til nye grensesnitt hver gang en skal konfigurere en boks. Alternativet er altså pfSense, det er "ett steg opp". Du mangler da WIFI i boksen og "må" bruke eksterne aksess punkter (f.eks UniFi). Dette har dog sine fordeler om du skal dekke større områder og administrere mange bokser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå