Gå til innhold

[Løst] Flyttet inn i hybel, muligheter for bedre nett


Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp flyttet inn i en hybel med åtte andre leitagere. Beklageligvis er det ikke enkelt å få de til og skjønne at torrent programmer tar hele nettlinjen. Har lest litt om å begrense nedlastingshastighet for de forskjellige leietagerne, men det er vanskelig uten og gi dem alle statisk ip, og vet ikke om den ruteren som er her i det hele tatt er mulig å konfigurere på den måten.

 

Har ikke anelse hvor kjapt nettet er, siden folk alltid setter på nedlastinger, men får maks 9Mbps på speedtest.net. Bor i starefossvingen så det er litt utenfor Bergen, og har problemer med å finne noe bedre en 10/5 tilbud, er det noen som finner noe bedre? Det er to uttak her, men tror det bare er sånn at den ene tar nett, så må nok dele det uansett, men en kjappere linje hadde hjulpet litt.

 

Er det noe annet jeg kunne gjort for å fått et bedre og mer stabilt nett. Kan fint betale 500 måneden for eget nett hvis det er noe mulighet for det.

 

Er tredje gangen jeg skriver dette her siden nettet strupes, siden blir blank og posten blir slettet. Så sorry for dårlig strukturering. :shrug:

 

-Gernia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken tilbydere har du sjekket? Det høres ut som dere i dag har XDSL, tipper Telenor eller NextGenTel? Om du sjekker addressen deres opp i kapaks (klikke her) logg inn med brukernavn og passord som står på siden, hvor langt ligger dere fra sentralen da?

 

Jeg ville også sjekket opp muligheten for innternett på coax altså tv kabler, slik som GET, Canal digital og slike. Kan noen av disse gi bedre nett?

 

Når det er sakt så er det ikke sikkert at det vil hjelpe så mye med raskere nett da de som driver med torrent fortsatt vil spise linjen bare at det går litt raskere for de.

 

Det beste alternativet er nok å gå til innkjøp av en router som kan sette stopper eller vært fall begrensinger for dette, eller egentlig så er den beste løsningen å få dem til å forstå at de faktisk ødeleger for andre og kanskje sette feller regler for når det er lov å laste ned, typisk på natten. Om det ikke går er nok noe form for sperringer løsningen.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Kom meg inn på kapaks, men skjønte ikke helt hvor lengden fra sentralen står :hmm:

Med og sjekke kapasitet på tv kabler, er det noe jeg må spørre om når jeg ringer, eller bare ringe og spørre hvor bra nett de kan tilby?

 

Kan beklageligvis ikke stort om hva som er forskjellen på coax og "vanlig"...

 

Vet at det ikke vil hjelpe stort, men det er uansett lite med 8Mb for 8 pers, skal ikke mye til for at det blir tregt da.

 

Er det mulig og få noe internett som kobles trådløst til et leveringssystem så jeg kunne få meg en egen linje... (tror en jeg kjente gjorde noe lignenede da hun bodde i Oslo.)

 

Prøvd å få dem til og forstå, men det er ikke videre enkelt. "De laster jo bare ned litt" men med så tregt internett er det nok til å drepe linja i timesvis for oss andre, og når den blir bra starter en annen en nedlasting.

Lenke til kommentar

Når det gjelder coax som er tv kabler så er det stort sett i de fleste tilfeller at kan de levere noe som helst kan de levere max av det de tilbyr. Så det er jo bare å høre med de forskjellige om de kan levere hos dere, men for eks Canal Digital oppererer med at du må ha tv fra dem om du skal ha internnett om de kan levere, usikker på om de andre som leverer på denne teknologien stiller samme krav.

Lenke til kommentar

Ser ut som om de fleste andre som leverer gjennom coax kabler krever et tv abenoment for å levere noe som helst av internett. :(

 

Ringte til Nextgentel og Telenor og de sa at linja max var klarert for 6Mbit (telenor kunne ikke gå over dette, men Nextgentel skulle kunne gå litt over)

 

Så siden jeg da har målt hastigheter til 8-9Mbit er det da mest sansynlig at jeg har det beste de kan tilby.

 

Er det mulig og få enten nextgentel eller telenor til og legge inn en egen utgang på rommet mitt så jeg kan få et eget abenoment fra dem? Hvis dette er mulig, er det noen som har peiling på hvor mye slikt koster?

 

EDIT:

Må legge til at jeg fant nettopp to utganger på rommet mitt bak sofaen :p

Er det da mulig å legge inn et eget internett abenoment som er bare til meg?

Endret av Gernia
Lenke til kommentar

Vel, det er 8 brukere, og de fleste kobler seg på trådløst, så er det noen muligheter for og gjøre dette uten og nødvendigvis måtte koble det opp mot en port?

 

Kunne da kanskje ha tatt de fire utgangene som er der og koblet en opp mot en switch og koblet tre andre til trådløst :hmm: Hmm... det er jo en mulighet.

 

Er fortsatt intresert i om jeg bare kan bestille et abenoment til meg selv, og bare plugge det inn her, siden jeg har to innganger til på rommet mitt. Eller ville det ta linje fra det andre abenomentet som går på huset her?

 

Fant ut at jeg måtte ha ledige trådpar, så søkte på Kapaks og fikk dette. Antall ledige trådpar i nettet:4.

 

Takker for alle svarene jeg har fått så langt :p Beklager at dere må fore meg dette med teskje.

 

EDIT:

Har vel fått svar på det jeg skulle i denne tråden, får heller lage en ny en for de spørsmålene jeg kom med.

Endret av Gernia
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei det du er ute etter å gjøre er Quality of service instillinger. Slik at http trafikk har prioritet over torrent trafikk. Problemet her er ofte og skille ut torrent trafikken, siden den går over http, og den er som regel på random porter.

 

Det beste i ditt tilfelle er å skaffe en ruter som kan "Bind MAC address to ip."

 

Det vil si at du setter en fast ip adresse til hver enhet som kobler seg til nettverket, og så kan du allokere lik hastighet til hver av de. Evnt. sette at de værste synderne kun får full hastighet mellom 03 - 08 når det er lav trafikk på nettverket generelt.

 

Aner ikke hvor mange rutere som støtter dette, men min gamle Draytek Vigor som er 6 år gammel kan ihvertfall gjøre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...