Gå til innhold

Nå kommer de mer «folkelige» 4K-TV-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå sett et par 4K-tv-er med egne øyne i butikken Fona som holder til i København. Og selv om jeg sto fem centimeter unna så kunne jeg ikke se pixlene når det kom til tv-ene.

Hvor relevant er det for måten du har tenkt å bruke tv-en på?

 

Mange av demoene av 4k er (på samme måte som når 1080p kom) veldig skarpe, fargerike scener med lite/enkel bevegelse. Imponerende, men hvis man først og fremst ser på fotball (eller actionfilm) så burde man bruke slike kilder for å gjøre seg opp en mening.

 

-k

Lenke til kommentar

http://www.digi.no/920514/kan-ta-kontroll-over-tv-kameraet-ditt

Samsung Smart-TV i praksis er en Linux-enhet utstyrt med en WebKit-basert nettleser som kan kjøre blant annet webapplikasjoner. WebKit-komponenten i tv-ene er i stor grad utsatt for de samme sårbarhetene som WebKit-komponenten i for eksempel nettleseren Safari. Men lite tyder på at tv-produsentene kommer med sikkerhetsoppdateringer like raskt og hyppig som for eksempel Apple.

 

I presentasjonen demonstrerte Grattafiori og Yavor derimot to sårbarheter i SmartHub, som er den Java-baserte applikasjonen som gir brukerne av Samsung Smart-TV tilgang til det meste av den «smarte» funksjonaliteten. Ifølge foredragsholderne kan sårbarhetene blant annet utnyttes til å få full tilgang til webkameraet som er en integrert del av tv-en.

Lenke til kommentar

Hvor relevant er det for måten du har tenkt å bruke tv-en på?

 

Mange av demoene av 4k er (på samme måte som når 1080p kom) veldig skarpe, fargerike scener med lite/enkel bevegelse. Imponerende, men hvis man først og fremst ser på fotball (eller actionfilm) så burde man bruke slike kilder for å gjøre seg opp en mening.

 

-k

Stemmer nok det ja. Men ser likevel forskjell på dårlige SD og bra HD når det kommer til sport og fotball. Det er forskjell på Cmore sin fotball HD og ikke HD. Men får håpe på at 4K tv-ene klarer seg fint.
Lenke til kommentar

Stemmer nok det ja. Men ser likevel forskjell på dårlige SD og bra HD når det kommer til sport og fotball. Det er forskjell på Cmore sin fotball HD og ikke HD. Men får håpe på at 4K tv-ene klarer seg fint.

Det som er slående er hvor bra _gode_ SD-sendinger ser ut. SD kan se mye bedre ut enn hva Discovery channel og venner tilbyr oss (se bare på studio-sendinger fra NRK i høy rate SD).

 

Heller enn å kaste seg på neste PR-vennlige format (4k,3D,...) som medfører store kostnader for brukeren så kunne man håpe at innholdsleverandørene ønsket/maktet å utnytte dagens teknologi på en litt bedre måte.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løser jeg enkelt med å drite i TV-sendinger, noe flere burde vurdere :)

 

AtW

Bluray er uten tvil teknisk veldig bra, men innebærer gjerne en kostnad og ventetid. Dessuten må man bla seg igjennom treige og meningsløse menyer, der hvor pirat-løsninger lar deg se filmen uten å mase (lovlige kunder får jevnt over dårligere løsninger enn ulovlige kunder...)

 

Jeg har brukt HBO Nordic en stund, men opplevde at kvaliteten der (også i "HD" mode) var enda dårligere enn de kjipeste broadcasterne.

 

Hvis du har et lovlig forslag som lar meg se Game of thrones og faktaprogrammer i god kvalitet uten å vente alt for lenge etter amerikanerne så er jeg åpen for ideer. Jeg betaler gjerne for kvalitet (og for at de som lager godt innhold skal kunne fortsette med det).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Bluray er uten tvil teknisk veldig bra, men innebærer gjerne en kostnad og ventetid. Dessuten må man bla seg igjennom treige og meningsløse menyer, der hvor pirat-løsninger lar deg se filmen uten å mase (lovlige kunder får jevnt over dårligere løsninger enn ulovlige kunder...)

 

Jeg har brukt HBO Nordic en stund, men opplevde at kvaliteten der (også i "HD" mode) var enda dårligere enn de kjipeste broadcasterne.

 

Hvis du har et lovlig forslag som lar meg se Game of thrones og faktaprogrammer i god kvalitet uten å vente alt for lenge etter amerikanerne så er jeg åpen for ideer. Jeg betaler gjerne for kvalitet (og for at de som lager godt innhold skal kunne fortsette med det).

 

-k

 

Har HBO-abonnement og laster ned episodene som torrent i tillegg for å få bedre kvalitet personlig. Noen som vet om det er ulovlig? Og må du ikke uansett vente ganske lenge etter amerikanerene når du ser på TV?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har HBO-abonnement og laster ned episodene som torrent i tillegg for å få bedre kvalitet personlig. Noen som vet om det er ulovlig? Og må du ikke uansett vente ganske lenge etter amerikanerene når du ser på TV?

 

AtW

HBO Nordic viser Game of Thrones i løpet av 24 timer etter at de er vist i USA. De er tilgjengelig på Bluray/DVD ca ett år etter første visning (også i USA).

 

Jeg tror ikke at nedlasting av torrent er lovlig, selv om du har tilgang på de samme seriene streamet og velger torrent pga kvalitet. Moralsk sett så synes jeg nok at det er godt innafor.

 

Hvis bare HBO Nordic kunne streame filmene i ok kvalitet (uten frys), evt basert seg på en høykvalitet P2P-løsning (som piratene) med kryptering så hadde jeg kastet pengene mine etter dem...

 

-k

Lenke til kommentar

HBO Nordic viser Game of Thrones i løpet av 24 timer etter at de er vist i USA. De er tilgjengelig på Bluray/DVD ca ett år etter første visning (også i USA).

 

Jeg tror ikke at nedlasting av torrent er lovlig, selv om du har tilgang på de samme seriene streamet og velger torrent pga kvalitet. Moralsk sett så synes jeg nok at det er godt innafor.

 

Hvis bare HBO Nordic kunne streame filmene i ok kvalitet (uten frys), evt basert seg på en høykvalitet P2P-løsning (som piratene) med kryptering så hadde jeg kastet pengene mine etter dem...

 

-k

 

Jo, men HBO nordic er jo nettstreaming, ikke en TV-kanal? Eller er det en tradisjonell TV-kanal også?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det stemmer.

 

I og med at de leverer en plugin til Samsung tv-er så begynner skillet mellom nettstreaming og broacast tv å bli ganske ullen (og bra er det, tv-distributørene trenger konkuranse).

 

-k

 

Joa, men poenget mitt var å slutte med TV-sendinger, hvorpå du mente alternativet ikke var så godt, blant annet med henvisning på tidsforsinkelse. Men jeg har ikke inntrykk av at tidsforsinkelsen er så mye kortere med TV?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...